Sedert de komst van de reusachtige platforms worden de inwoners van Granadilla gestoord door een vervelend aanhoudend zoemend geluid dat door de trillingen van de perrons wordt veroorzaakt. Ondraaglijk, vooral ’s nachts, zozeer zelfs dat de inwoners worden gestoord in hun slaap, angstig worden en last krijgen van oorsuizingen. Dat konden we lezen in het artikel IRRITERENDE HAVENGELUIDEN.
De gemeente Granadilla en de havenautoriteiten zouden los van elkaar een studie uitvoeren om het geluidsraadsel op te lossen.
De buurtgemeenschap is vastbesloten om het probleem op te lossen en wil niet wachten op de studies die nog moeten worden uitgevoerd. Zij besluiten om informatie in te winnen bij het bedrijf Diamond Offshore Drilling in Houston (USA) dat eigenaar is van dit olieplatform.
Tijdens een telefoongesprek van 30 minuten met de directeur van de operaties beschrijven zij nauwkeurig de problemen die reeds een jaar aanhouden en die hen het leven onhoudbaar maakt. De vriendelijke directeur belooft dat hij contact zal opnemen met de kapitein van het GreatWhite Platform om meer te weten te komen.
Een uur later belt de Operations Manager terug en legt uit dat hij contact heeft gehad met de kapitein die voor het eerst iets hoorde van deze geluidsproblemen.
Nu het personeel op het boorplatform afweet van problemen kunnen ze het probleem opsporen door protocollen op te starten die dienen om geluidsmetingen te verrichten en machines te lokaliseren die het probleem zouden kunnen veroorzaken
Enkele dagen later ontvangt de buurtgemeenschap een bericht van Diamond Offshore Drilling waarin wordt bevestigd dat de ingenieurs van het platform motorische wijzigingen hebben aangebracht en vragen hen om feedback te geven. Het antwoord is zowel verrassend als bemoedigend. De vervelende geluiden die reeds een jaar lang de gezondheid en het welzijn van de kustbewoners in gevaar brengen zijn verdwenen en dit na één telefoongesprek met het bedrijf.
Maar de vraag blijft: Hoe is het mogelijk dat na een jaar van klachten geen enkele persoon in de hele keten van gemeentelijke- en overheidsinstanties het platform op de hoogte heeft gebracht of eraan gedacht heeft om gewoon de telefoon te pakken en te bellen? Het antwoord daarop is: De verantwoordelijkheid wordt telkens maar weer doorgeschoven. Er werd zelfs gesuggereerd dat de buren zich best verenigen en een collectieve rechtszaak aanspannen.
Maar dat was buiten de waard gerekend, de buren wisten beter!