donderdag, juni 24, 2021
spot_img
HomeBlogColumn GuyHET VOLMAAKTE LEVEN

HET VOLMAAKTE LEVEN

Wuivende palmbomen, een zinderende zon, een afkoelende zeebries, een staalblauwe hemel (als er geen wolkjes voorbijdrijven), helder en warm oceaanwater, één hoge berg en duizend valleien zou een pittige omschrijving kunnen zijn om Tenerife aan te stippen.
Maar er is meer, véél meer. Een miljoen kleine dingen trekken het toerisme aan en dat gegeven staat dan weer in relatie met het aantal toeristen dat jaarlijks naar Tenerife afreist. Het totaal aantal bezoekers, buitenlanders en Spanjaarden, zwelt aan en iedereen die één keer hier is geweest weet wel hoe dat komt. Onder voorbehoud dat het coronavirus geen stokken in de wielen steekt.

Het klimaat, het gunstige belastingtarief en een relatief kleine reisafstand zijn de pijlers die Tenerife promoten. Mede door ongunstige reisadviezen en het onstabiele politieke klimaat in bepaalde werelddelen komen er meer dan ooit zon- en andere toeristen onze kant uit.

Het hangt allemaal een beetje aan elkaar; hoe meer toeristen, hoe groter de omzet. Van deze omzet worden de lonen betaald, de belastingen gespijsd, de fooien gepot en de investeringen gefinancierd. Het BBP – wat staat voor het BNP in de Lage Landen – gaat erop vooruit, het deficit wordt kleiner. Wij zijn geen economen maar met een beetje gezond verstand begrijpt iedereen de toeristische omzet de complete staathuishoudkunde draaiende houdt. Je kunt geen enkele economische tak opnoemen of de toeristische sector heeft er iets mee te maken. Ik zoek maar vind niets. Zou het dan toch waar zijn dat het hele eiland leeft van de bezoekende toeristen?

Iedereen is hier welkom, ook de Russen en de Roemenen. Iedereen wordt gevraagd zich te houden aan de vigerende regelgeving, iedereen wordt geacht de wetten te respecteren en niemand kan zich daar ooit boven plaatsen. Dat wil zeggen dat iedereen zijn of haar spreekwoordelijke duit in het zakje deponeert.
Ook de 600.000 boottoeristen die jaarlijks een moment koesteren en zich laten verwennen door het subtropische aanbod van het eiland. Ook de 400.000 liter wijn die geproduceerd wordt in Las Cumbres de Abona storten hun bijdrage in het financiële geheel.

Misschien doen de bootvluchtelingen dat niet; zij gebruiken de Canarische archipel als toegangspoort naar Europa en hebben geen boodschap aan een of andere bijdrage. Zij hebben humane doelstellingen en willen hun leven in een betere omgeving leven. De toegangspoort die zij gebruiken is in feite dezelfde poort die de miljoenen toeristen gebruiken. Ook de 33% van de hotelgasten die nooit of nimmer het hotel verlaat omdat ze kozen voor een all-in formule. Zij investeren maar voor een deel in de economie; het hotel vaart er goed bij, de lokale handel helemaal niet.

De 67% resterende toeristen heeft het wel bij het rechte eind en heeft – volgens het Instituto Canario de Estadistica (ISTAC) – gemiddeld ruim € 100 per dag en per persoon veil om hier een aangenaam verblijf te hebben. Wat zij spenderen omvat restauratie, logies, geschenken en vertier en daarvan gaat iedere keer een deeltje naar de staatskas.

Ook de culturele manifestaties nemen deel aan het economisch programma; het carnaval, de zandtapijten, de talrijke romerías, het Starmusfestival, Los Sabandeños en de talrijke heiligenvereringen trekken de toeristische registers open en zorgen op hun eigen manier voor een donatie aan de gouvernementele geldbeugel. Uiteraard in normale, niet-coronajaren.

Diezelfde kassa incasseert ook de IGIC of de Canarische taks die alle toeristen onbewust bijdragen via elke aankoop die zij verrichten. Iedere keer dat de bezoekersportemonnee wordt geopend verdwijnt er een deel naar de bank van de overheid.

En toch is het hier 30% goedkoper leven. De basisprijzen liggen goed in de markt. De IGIC-tarieven liggen aanzienlijk lager dan de gebruikelijke btw-tarieven. Het product of de rekenkundige bewerking van minder x minder resulteert in méér. En dat méér is de hoofdreden waarom toeristen zo graag afreizen naar Tenerife. De aantrekkingskracht is fenomenaal en dient gehandhaafd te blijven. Never change a winning team.

Koppel dit gegeven aan het klimaat en aan de schoonheid van het eiland en dan krijg je een soort Drievuldigheid in het spectrum van de ‘geneugten’ in een menselijk leven. Of met andere woorden; dit schoolvoorbeeld van een toeristisch marketingplan is op maat van de verbruiker gesneden.

Volmaaktheid bestaat niet, maar dit leunt toch stevig aan bij de utopie van het volmaakte leven. Wij hebben het hier allemaal, je moet het enkel nog zelf komen ontdekken. Wanneer kom je?

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

TOERISTEN ZOEKEN ELKAAR

HET VOLMAAKTE LEVEN

ONBEWOOND EILAND

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

ACHTER DE SCHERMEN

BESTOLEN OF VERLOREN

TEN BEL VANDAAG