dinsdag, juni 28, 2022
spot_img
HomeBlogNieuwsHERDENKING VAN DE EERSTE WERELDREIS

HERDENKING VAN DE EERSTE WERELDREIS

Niet de naam van een heiligverklaarde pater of een Spaanse Koning uit de veertiende eeuw maar wel Juan Sebastian de Elcano is de naam van een prestigieuze viermaster die werd genoemd naar de Spaanse ontdekkingsreiziger die op 6 september 1522 met slechts 18 man aan boord terugkeerde van een ontdekkingstocht. Hij was eerder in 1519 vertrokken met vijf schepen voor een reis rond de wereld onder leiding van Fernão de Magalhães.

Het oorspronkelijke plan van Magellan was om de Molukken vanuit het westen te bereiken, in plaats van vanuit het oosten, en zo een nieuwe doorgang naar de Spice-eilanden te openen. Dit project werd door de Kroon van Castilië aanvaard, en daartoe werden op 22 maart 1518 in Valladolid capitulaties voor de expeditie ondertekend, waarbij Magellan de titel van gouverneur en vooruitgeschoven officier van al de door hem “ontdekte” landen kreeg.

Opleidingsschip

Het Spaanse opleidingsschip Juan Sebastián Elcano vaart voor de kust van Santa Cruz in het kader van de viering van de 500ste verjaardag van de eerste reis rond de wereld, waarbij Tenerife de eerste tussenstop was op een reis die de geschiedenis van de mensheid veranderde.

De Juan Sebastián de Elcano is een ‘Tall Ship’ met vier masten en is met 370 voet (113 meter) meteen de derde grootste windjammer ter wereld in zijn klasse. Het schip zou eerst anders gaan heten. De oorspronkelijke naam zou ‘Minerva’ zijn, een verwijzing naar de Romeinse godin van de dichtkunst, geneeskunde, wijsheid, handel en magie. Het boegbeeld is nog steeds aanwezig op het schip. Maar over de naam werd door de politieke overheid toen anders beslist.

Symbolische herdenking

Op dinsdag 29 maart 2022 heeft een oorlogsbodem van de Spaanse Armada gedurende bijna twee uur de Juan Sebastián Elcano begeleid bij zijn passage langs Tenerife. Het opleidingsschip van de Spaanse marine voer voor de kust van Santa Cruz de Tenerife in het kader van de vijfhonderdste verjaardag van de eerste reis rond de wereld die in 1519 door Ferdinand Magellan met 5 schepen en meer dan 300 manschappen. Drie jaar nadien eindigde de wereldreis in 1522 en kwam Juan Sebastian Elcano met slechts één schip en 18 zeelieden terug thuis.

De Admiraal van het marinecommando op de Canarische Eilanden verklaarde dat de Juan Sebastián Elcano vorig jaar reeds had willen aanmeren in de haven van Santa Cruz, maar dat de coronapandemie dit heeft verhinderd. Dit jaar was het echter niet mogelijk om een tussenstop in te lassen en het vaarschema aan te passen. Aanmeren in Santa Cruz zat er niet meer in, maar men wilde van de gelegenheid toch gebruik maken om hulde te brengen bij de doortocht langs Tenerife.

Opleidingsschip

Deze topzeilschoener werd in 1927 gebouwd op de scheepswerven van ‘Echevarrieta y Larrinaga’ in Cadiz en wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de opleiding van cadetten van de Spaanse marine. Zowel Koning Felipe VI als zijn vader Juan Carlos hebben op dit zeilschip gediend. De vier masten werden genoemd naar de opleidingsschepen die het voorgingen; Blanca, Almansa, Asturias en Nautilus. De blauwdrukken van dit juweeltje werden gebruikt voor de bouw van het Chileense opleidingsschip ‘Esmeralda’ die echter als ‘barkentijn’ werd opgetuigd.

Bemanning

Om honderd procent functioneel te zijn moet de bemanning bestaan uit 23 officieren, 23 onderofficieren, 140 zeevaartcadetten en 4 docenten. Op de huidige cruise zijn slechts 80 adelborsten aanwezig, waaronder twee Canarische jonge mannen die behoren tot het onmogelijk uit te spreken ‘417º promoción del Cuerpo General, 147º de Infantería de Marina y 91º de Intendencia’. Op deze manier starten zij hun vierde leerjaar aan de militaire zeevaartschool waarbij de praktijk snel en adequaat gekoppeld wordt aan de theorie, niet alleen de zeevaartkennis maar ook het sociale leven en discipline aan boord wordt in vorm gekneed.

Technische gegevens

Tot slot en ter informatie voor de kenners van schoeners en zeilschepen een aantal technische gegevens.

  • tonnage: 3.901 bruto – waterverplaatsing: 3.612 ton
  • lengte: 113 m over alles
  • breedte: 13,1 m – diepgang: 6,8 m
  • masthoogte boven water: 49,9 m
  • zeiloppervlak: 3.153 m²
  • MMSI: 224977000 – IMO: 8642567
  • Call sign: EBCB
Foto: Diario de Avisos

TERUG NAAR STARTSCHERM

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

VERDRINKINGEN

CARRERA POR LA VIDA

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

KAMEEL OF DROMEDARIS

KRIJSENDE PARDELAS

KINDEREN ACHTERAAN