De werkzaamheden die de strekdam van de haven moeten ter versterken tegen stormen en zware golfslag zijn afgerond. Er werden 1.258 betonblokken van 30 ton neergelegd langs 155 meter lange golfbreker. Voor het plaatsen van de betonnen kubussen, met afmetingen van 2,32 x 2,32 meter, is gebruik gemaakt van de grootste kraan van de Canarische Eilanden met een hefvermogen tot 600 ton. Deze gigantische kraan heeft de blokken netjes neergelegd, zowel aan zeezijde als aan de havenzijde met de hulp van een onderwatercamera met hoge resolutie en een echolood.
De werkzaamheden die in augustus zijn gestart werden gegund aan de onderneming Satocan S.A. voor een bedrag van 2.296.303 euro en met een uitvoeringstermijn van 10 maanden.
De werken werden ’s nachts uitgevoerd om het ferryverkeer van de rederijen Fred. Olsen en Naviera Armas niet te storen.
De blokken werden vervaardigd door de Canarische Betongroep in het industriegebied van Granadilla. Elke nacht werden er vijfentwintig stuks naar Los Cristianos gebracht en te water gelaten.
Het gedeelte wat niet werd versterkt komt later, in een afzonderlijke gunning en in een afzonderlijke begroting terecht.
De haven van Los Cristianos werd in 1974 aangelegd en slechts vijf jaar later was er een storm die schade aanrichtte aan het dok, waardoor in 1980 noodreparaties nodig waren. In februari 2010 werd de havendam opnieuw getroffen door slecht weer en schade aanrichtte aan het hoofd van de golfbreker en aan de aanlegplaatsen voor de ferry’s. Deze schade werd in 2012 hersteld.
De haven van Arona is een van de belangrijkste Spaanse havens wat passagiersverkeer betreft, met een gemiddelde van bijna twee miljoen passagiers per jaar vóór de pandemie. Ruim 90% van de passagiers die inschepen of ontschepen komen van de reguliere lijnen van de rederijen Fred. Olsen en Naviera Armas.
Foto: Hugo Somers