vrijdag, april 19, 2024
HomeBlogNieuwsHAVEN VAN GRANADILLA - TOT NOG TOE EEN MISLUKKING 
spot_img

HAVEN VAN GRANADILLA – TOT NOG TOE EEN MISLUKKING 

De nieuwe handelshaven in Granadilla de Abona is de meest omstreden haven van de Canarische Eilanden. De kade blijft onvoltooid, alhoewel er reeds 225 miljoen euro werd geïnvesteerd in de werkzaamheden. Om uit te voeren van wat voorzien is moet er nog 232 miljoen euro worden voorzien, namelijk het afweren van de lange strekdam, het aanleggen van een degelijk wegennet en het optrekken van administratieve en technische gebouwen.

Het havenproject startte in 1975 toen de eerste grondoppervlakte werd aangewezen voor de aanleg van de haveninfrastuctuur op landzijde. Gelijktijdig kwamen de uitspraken en beloftes in verband met de werkgelegenheid – door de gemeentelijke overheden en door industriëlen en de zakenwereld werden er 20.000 jobs beloofd – en de voorstelling van een explosieve economische ontwikkeling die de nieuwe haven zou moeten brengen. Bijna een halve eeuw later is daar nog niets van te merken.

Er werd ook een voorstel gedaan voor een gedeeltelijke reconversie van de haven van Granadilla tot een basishaven voor cruiseschepen, een jachthaven met 1.500 ligplaatsen en een maritiem park met een oppervlakte van 750.000 vierkante meter. Duistere krachten hebben ervoor gezorgd dat deze vlieger niet is opgegaan. Jammer, want dit was de oplossing voor de problemen die zich voordoen in de haven van Los Cristianos.

Nodeloos project

Op 2 maart 2018 werd de haven van Granadilla ingehuldigd, in een haastige en enigszins surrealistische handeling, in aanwezigheid van hoge vertegenwoordigers van de Gobierno (Canarische regering), de Cabildo (eilandregering) en van de toenmalige Spaanse premier Mariano Rajoy. Gedurende de opening liet een hoge regeringsfunctionaris de woorden vallen “Wie heeft er in godsnaam bedacht om op deze plaats een haven te bouwen?” en daarmee is de toon gezet van dit artikel.

De strijd die milieugroeperingen en duizenden Tinerfeños hebben gevoerd heeft geleid tot een inkrimping van het havenproject met twee derde van de initiële planning.
De trieste realiteit van deze haven is dat hij tot ver buiten de landsgrenzen bekend staat als een van de grootste voorbeelden van verspilling van overheidsgeld in de afgelopen 20 jaar.

Maritiem verkeer

De eerste bezoekers waren de gigantische boorplatforms die er lagen aangemeerd en zorgden voor horizonvervuiling en het storen van het maritiem landschap. 
Toen kwam het grootste schip ter wereld om herstellingen en aanpassingen te laten uitvoeren. Nu en dan komt er een verdwaald olieplatform uitrusten, een cargoschip kwam er één keer langs om oud ijzer op te halen en de hospitaalschepen van Mercy Ships lijken verliefd te zijn op deze onafgewerkte haven. Tot daar de instroom van vaartuigen gedurende de laatste vier jaar. 

Slechtste leerling van de klas

De Canarische instellingen die het havenproject in Granadilla promoten en verdedigen, voeren als reden aan dat de haven van Santa Cruz de Tenerife moet worden ontlast, temeer omdat dat deze niet kan worden uitgebreid. Op papier was de werf van Granadilla de meest geschikte locatie om een deel van het goederenverkeer dat in de hoofdstad aankomt te reguleren, aangezien de haven vlakbij een industrieterrein ligt. De realiteit is dat deze haven op de laatste plaats staat op de lijst van goederenbewegingen van de elf havens die door de twee provinciale havenautoriteiten (Tenerife en Gran Canaria) worden beheerd. 

Grootste schip ter wereld

In de haven van Granadilla werden enkele scheepsreparaties uitgevoerd. In oktober 2019 meerde het grootste vrachtschip ter wereld aan: de Pioneering Spirit, die door zijn gigantische afmetingen – 447 meter lang en 124 meter breed – nog nooit eerder in een haven had kunnen aanmeren. Gedurende vier maanden werden herstellingen uitgevoerd, zoals het uitbreiden van de laadcapaciteit en het onderhoud van de zes schroeven. Hiervoor nam de eigenaar van het schip het bedrijf Tenerife Shipyards, van de Hidramar-groep, onder de arm. Deze erkende dat het dok de ideale plaats was vanwege de inactiviteit, omdat het manoeuvreerbaarheid mogelijk maakte zonder de operabiliteit aan te tasten. 

180 hectare grondreserve

Bij het ontwerp was het de bedoeling dat de infrastructuur vijf kilometer van de kustlijn zou beslaan, met dokken die zich over meer dan anderhalve kilometer in zee zouden uitstrekken. Door protesten werd het project ingekort tot de aanleg van de golfbreker, het tegendok, de kade zelf en een grondoppervlakte van 60 hectare op landzijde. Er is ook nog een reservegebied van 180 hectare – waar een woningbouwproject is gepland en waarvan de grond nog onteigend moet worden – en een industriegebied dat ongeveer 700 hectare beslaat.

Meer investeringen

De afgelopen drie jaar zijn in het havengebied de verlegging van de bedding van een ravijn, wegwerkzaamheden, de aanleg van basisnetwerken of de bouw van de administratieve en inspectiegebouwen gerealiseerd, met een investering van ongeveer 35 miljoen euro. Bovendien is de aanleg van de derde kademuur nog niet uitgevoerd en de invulling van de bijgebouwen nog niet afgerond. Wat het prijskaartje verder zal doen stijgen met minimum 65 miljoen euro. 

En tenslotte is er nog de onteigening van grond in het reservegebied voor de bouw van een woonwijk, die met de zuidelijke snelweg en de kade moet worden verbonden met een weg die langs de elektriciteitscentrale Endesa zou lopen. De desbetreffende concessie nog moet worden verleend. Kostprijs: 137 miljoen euro.

De havenautoriteit verzekert dat er particuliere investeerders zijn die zich in de haven van Granadilla willen vestigen, met reeds verstrekte garanties van 2%, voor een bedrag van ongeveer 615 miljoen euro.

Toekomst

Op 9 januari 2023 heeft de Canarische regering de goedkeuring aangekondigd van de milieu-effectverklaring voor de aanleg van een brandstofopslag- en distributiepark in de haven van Granadilla. Het bedrijf Petrocan presenteerde het goedgekeurde project met een concessieoppervlakte van 119.000 vierkante meter en een investering van 100 miljoen euro. Dit initiatief houdt verband met de ontmanteling van de Cepsa-raffinaderij in Santa Cruz de Tenerife, waarbij de installaties worden verplaatst van de hoofdstad naar Granadilla. 

Een ander initiatief betreft het koolstofvrij maken van de elektriciteitscentrale van Endesa, die zeer dicht bij de kade ligt. Deze infrastructuur werkt voornamelijk door de verbranding van fossiele brandstoffen en wordt tot de meest vervuilende van Spanje gerekend. Bovendien zijn er storingen geweest die energie-nullen hebben opgeleverd. Met een totaal brutovermogen van 744,3 MW (de piekvraag van Tenerife bedraagt 500 MW) is het een van de twee centrales die zowel op petroleum als op aardgas kunnen werken.

Energie, al dan niet groen

Er wordt ook een nieuwe elektriciteitscentrale gebouwd die op aardgas en groene waterstof werkt en een capaciteit zal produceren van 120 MW met acht generatoren 11,5 MW en vier van 7 MW. De investering daarvan bedraagt 150 miljoen euro en de administratieve concessie voorziet een oppervlakte van 78.530 vierkante meter. 

De regering van de Canarische Eilanden, die in de huidige zittingsperiode herhaaldelijk gas heeft afgewezen als middel om de koolstofuitstoot te verminderen, is niet gekant tegen het gebruik ervan voor de opwekking van elektriciteitscentrales, zolang daarbij geen vergassingsinstallaties worden gebouwd. De havenautoriteit van Santa Cruz de Tenerife legt uit dat voor de levering van vloeibaar aardgas aan de installatie een drijvende eenheid zal aanmeren en de brandstof via een pijpleiding naar de installatie zal sturen. Er is een oppervlakte van ongeveer 60.000 vierkante meter gepland, waarvan 41.000 vierkante meter op het water.

Hernieuwbare energie

De grootste investeringen in het havengebied zijn ongetwijfeld deze die in hernieuwbare energie willen voorzien. De bedrijven BlueFloat en Capital Energy leiden een initiatief om een windmolenpark van vijf windturbines van elk 10 MW te bouwen op zee. Met een investering van 125 miljoen euro zal de opgewekte energie naar verwachting worden gebruikt voor het verbruik van de haveninstallaties en voor de concessiehouders.

Een grote troef voor de toekomst van deze economische haven is de voorziene bouw van een scheepslift. Tenerife Shipyards is van plan een van de grootste scheepsliften te bouwen en voorziet daarvoor een investering van 120 miljoen euro. 
Het havengebied biedt de mogelijkheid voor de assemblage van offshore windmolens, die door hun grote afmetingen niet over de weg kunnen worden vervoerd. 

We zien wel

De toekomst van de haven ziet er rooskleuriger uit dan zijn verleden. Als de toekomstplannen worden waargemaakt dan kan er gesproken worden over een rendabele economische haven, zonder de investeringen in rekening te brengen.
We zien het wel, de toekomst zal het uitwijzen.

Huidige toestand. De derde arm (Tramo III) moet nog worden gebouwd.
De initiële planning en de vooruitgang van de werken aan de haven van Granadilla.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Vorig artikel
Volgend artikel
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

HOE GENIETEN VAN TENERIFE?

HET VOORJAAR CARNAVAL

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

KAMER NUMMER 100

FRANSE COMPLIMENTJES

- Reclame -spot_img

WEETJES

CANARISCHE VECHTSPORT

WOLKEN BOVEN DE TEIDE

NEERSLAG OP TENERIFE

spot_img