maandag, februari 6, 2023
spot_img
HomeBlogWeetjesHAVEN LOS CRISTIANOS, SPEELBAL VAN IDEOLOGIEËN

HAVEN LOS CRISTIANOS, SPEELBAL VAN IDEOLOGIEËN

De haven van Los Cristianos ligt vanouds in bevoorrechte omstandigheden. In een natuurlijk gevormde baai van bijna 2 km lengte, een baai waarin het oceaanwater uit de greep van de passaten blijft en waar scheepslui en hun vaartuigen kunnen schuilen gedurende minder goede weersomstandigheden.
Op vandaag is de haven van Los Cristianos is niet alleen een knooppunt, maar ook een knelpunt geworden dat de ontwikkeling van de Groene Eilanden El Hierro, La Palma en La Gomera verhindert.

De geschiedenis van de haven in Los Cristianos begint in 1906, wanneer de regering de aanleg van de haven goedkeurde. In 1934 was deze helemaal afgewerkt en in 1971 werd de aanlegsteiger 100 meter verlengd om een veerdienst van en naar La Gomera toe te laten.
Vandaag, 50 jaar na het verlengen van de pier en na verschillende andere realisaties, is het de haven het centrum van connectiviteit geworden voor de zustereilanden. La Gomera, La Palma en El Hierro zijn de afgelopen decennia toeristisch geëvolueerd en gegroeid. Dit resulteert in een verhoogde aanvoer van handelswaren, bouwmaterialen en voedingsmiddelen. Niet alleen het aantal inwoners is sterk gestegen, ook de oversteek van toeristen die de groene eilanden willen bezoeken is fenomenaal de hoogte ingegaan.

Mobiliteit ondermaats

In feit gebeurt hetzelfde met Los Cristianos, waar in vervlogen tijden amper 1.000 mensen woonden is deze deelgemeente van Arona nu gegroeid tot een metropool met meer dan 50.000 inwoners.
Vanaf de jaren negentig werd de haven van Los Cristianos sterk uitgebreid, met een toename van het aantal ferrydiensten, met een groeiprognose voor de komende 30 jaar, maar zonder te investeren in de mobiliteit, zonder te voorzien in een rechtstreekse verbinding van en naar de haven. Met andere woorden, de haven van Los Cristianos barst momenteel uit zijn voegen en is niet voorzien in voldoende haveninfrastructuur om een haven rendabel te maken zonder overlast te bezorgen aan de ruime omgeving.

Alternatief

In 1995 begonnen de onvolmaaktheden het karakter van de havenfaciliteiten van Los Cristianos te typeren en begon de verantwoordelijke overheid naar oplossingen te zoeken om de haven te ontlasten. Een mogelijke optie was een nieuwe haven te bouwen om beter te voorzien in de verbinding met en de bevoorrading van de Tenerfiaanse zustereilanden. Er werd gezocht naar de meest optimale locatie. Daarbij werd rekening gehouden met een kortere afstand, een locatie in een minder bevolkt gebied en vlotte verbinding naar de zuidelijke snelweg.

Fonsalía is ontstaan als alternatief voor Los Cristianos, een kustgebied tussen Playa San Juan en Alcalá, een onbevolkt gebied, dat dichter bij La Gomera en La Palma ligt.
De regering plant en voert infrastructuurwerken uit. De snelweg werd daar snel aangelegd en op deze manier worden ook de grootstedelijke gebieden in het noorden en de verschillende industriezones op het eiland met de nieuw te bouwen haven verbonden.

Er wordt gezorgd voor een rechtstreekse toegang tot de nieuwe haveninfrastructuur van Fonsalía, waarbij meer dan een miljoen vierkante meter grond wordt gebruikt voor de ontwikkeling en de toekomst van de haven en in de beheersing van de bevolkingsgroei.

Absurditeit is troef

Consolidatie en uitbreiding van de haven van Los Cristianos voor maritiem verkeer met de groene eilanden is het meest absurde en bovendien schadelijk voor mens, milieu en maritiem leven. Het gebruik van woorden als modernisering en het noemen van projecten die reeds 20 jaar oud zijn, zijn vandaag duidelijk achterhaald en verouderd. Ze bieden geen oplossingen meer voor het redden van de haveneconomie van Los Cristianos, waarvan het personenverkeer is gestegen van 1.000.000 naar 2.000.000 passagiers en het transport van 250.000 naar bijna 600.000 voertuigen.

Het Havenbedrijf van Tenerife, waaronder deze van Los Cristianos ressorteert, heeft in zijn verslag anno 2020 reeds verklaard dat het havensysteem van Los Cristianos ontoereikend is geworden om aan de behoeften van de groeiende vraag naar ferrytransport te voldoen. Er moeten meer ferry’s gelijktijdig kunnen aanmeren, parkings moeten groter, laad- en losplaatsen op de kaai moeten worden verruimd en aan de stroppende verkeershals moet er een einde worden gemaakt. Dat laatste moet soelaas brengen in de huidige onaanvaardbare omstandigheden waarin vervuiling, lawaai, verkeer en lange wachttijden de hoofdrol spelen.

College van Burgerlijke Ingenieurs

Het wegennet van Los Cristianos is sinds de jaren ’90 niet veranderd. Zelfs de gratis grondoverdracht voorzien in het deelplan El Mojón de Los Cristianos heeft geen verbetering gebracht. Daarin stond dat wegennet zou worden aangepast met een rijweg van 35 meter breed met twee maal twee rijstroken en in elke richting een dienstweg. Het verkeer vlot nu goed … tot aan het eerste rondpunt!

De werken die nodig zijn om de instorting van Los Cristianos en de haven te voorkomen zijn ingewikkeld en zullen jaren duren. Dit zou kunnen zorgen voor een verlamming en een economische ondergang als de planning wordt gevolgd van het College van Burgerlijke Ingenieurs. In dat plan wordt de baai van Los Cristianos bijna volledig afgesloten om de infrastructuurwerken aan de haven uit te voeren en om de aanpassingen aan wegen en verkeer uit te voeren om de mobiliteit terug op gang te brengen.

De laatste uitbreiding van de strekdam heeft een verstoring gebracht aan het leven onder water. Er werd zand weggenomen op playa Los Tarajales en verplaatst naar de oude pier waardoor er een discrepantie is ontstaan in de natuurlijke maritieme leefomgeving van zeedieren. Stel je voor wat de gevolgen zullen zijn als de haven wordt vergroot en getransformeerd naar de noden van vandaag. Dit zou meteen de grootste aanslag worden op het milieu en een ecologische aanval op Tenerife.

Foutieve beoordeling

Het leven in Los Cristianos is chaotisch en werd gecreëerd door inefficiëntie, verwaarlozing en lafheid van de verantwoordelijke overheden. Het probleem kan niet worden opgelost zonder een opoffering te vragen aan de bewoners die in een ruime omgeving rond de haven wonen.

Het neen tegen Fonsalía door de zogenaamde ecologen en dito milieugroepen is gebaseerd op discriminerende uitgangspunten. Wat voor Fonsalía wordt gebruikt om een ‘njet’ te geven, namelijk, natuurlijke bescherming en het walvisreservaat, wordt voor Los Cristianos verzwegen. Het havengebied van Los Cristianos ligt pal in een beschermingsgebied waarbij het maritiem reservaat begint aan Punta Salema in La Galletas en zich uitstrekt tot aan de Punta de Teno. Het is dus onaanvaardbaar om het gebied rond Fonsalía als criterium te hanteren en het voor Los Cristianos onder de mat vegen. 

Dat éne criterium is voor beide locaties gelijklopend. In beide gevallen zal er milieuschade ontstaan en in beide gevallen worden de ZEC-zone en zee(zoog)dieren geschonden. 
Daarom zegt het college van burgerlijke ingenieurs ‘ja’ voor de uitbreiding van de haven in Los Cristianos, een ‘ja’ tegen de sluiting van de grootste natuurlijke inham van Tenerife en een ‘ja’ tegen de grootste milieu- en ecologische aanval op Tenerife.

Getroffen soorten

De voorgestelde oplossing is om de strekdam uit te breiden met 300 meter. Op deze manier wordt het havengedeelte bijna helemaal afgesloten waardoor de natuurlijke stromingen die het ecosysteem in stand houden, zullen veranderen. Stelt u zich de rampzalige gevolgen voor, van een uitbreiding met meer dan 150.000 m2, voor de zeedieren en voor de natuurlijke habitat die zich in deze unieke baai en natuurlijke inham van bijna 2 strekkende kilometer bevindt.

De meest getroffen soort is de Cory’s pijlstormvogel (Calonectris diomedea) die op de bergklif van Guaza broedt die in 1987 werd uitgeroepen tot natuurgebied van nationaal belang en in 1994 werd heringedeeld als natuurmonument. Ook de diverse roggensoorten waaronder de Gymnura altavela, die in de baai een natuurlijk toevluchtsoord vinden en de populatie Canarische kreeften (Schyllarides Latus) en (Panulirus Echinatus) zullen worden bedreigd.

Manipulatie

De rapporten van de zogenaamde ecologen zijn niet transparant en onvolledig. De haven van Los Cristianos ligt midden in het beschermde ZEC-gebied waar de meeste waarnemingen worden gedaan van walvisachtigen. Dit gebied is ongeveer 60 km2 groot en dagelijks varen er tientallen ferry’s door het gebied zonder negatieve gevolgen voor de zeezoogdieren.

De manipulatie van gegevens en het gebrek aan respect voor de burgers kunnen niet worden toegestaan. Er zij op gewezen dat Fonsalía niet binnen het beschermde gebied, het walvissenreservaat of de ZEC-zone ligt, zoals de ecologen zelf aan de kaak stellen.

Politiek spel

Komt de toekomst van Los Cristianos en een deel van Playa de Las Americas in gevaar?

Dat zal afhangen van de eerlijkheid en moed van de politici en van de ecologische bewegingen, van het al dan niet behandelen van de problemen met politiek opportunisme of worden er enkel populistische standpunten ingenomen. Het zal ook afhangen van het feit of de informatie over elk probleem ja dan neen wordt verdoezeld of gemanipuleerd door de machthebbers. Het zal afhangen van een vrije meningsuiting, ook in de pers en in diverse media. 

Tot nu toe was alles een steriele, opportunistische en populistische poppenkast waarbij elke macht en elke vereniging haar eigen belang verdedigde of nastreefde. 
Helaas is en blijft dit voor velen een spel!


TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

LENTE OP HET EILAND

OUD EN VOL VERLANGEN

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES