Een perfecte slogan op een schitterende actie plakken om het toerisme en de aantrekkingskracht van de eilanden een boost te geven. De campagne Ven gratis y vuelve gratis is een uitnodiging die gepresenteerd wordt op een gouden serveerblad. ‘Kom gratis en kom gratis terug’ is langs geen kanten te vergelijken met de dubieuze aankondigingen die op Facebook verschijnen onder de noemer ‘Deel en win’ en waar nooit een winnaar uit de bus komt. Deze actie is echt en werkt uitnodigend.
Er zijn reeds meer publicitaire toeristische campagnes gevoerd om toeristen naar de acht Canarische Eilanden te lokken. Beurzen in het buitenland zijn daarop geen uitzonderingen. Het voordeel daarvan is dat men zelf het land kiest waar je een potentieel aan reizigers wil verleiden. Het grote nadeel is dat buitenlandse beurzen grote budgetten verslinden. Ik zou wel eens willen weten wat de aanwezigheid van Canary Islands op beurzen zoals deze van Moskou en Sint-Petersburg hebben gekost.
De publicitaire actie om gratis naar de archipel te komen en/of terug te keren is een product van Promotur en Aena. Een samenwerking tussen hét orgaan dat Islas Canarias vertegenwoordigt enerzijds en de uitbater van de luchthavens anderzijds moet resulteren in een campagne die aanslaat bij het grote internationale publiek, alhoewel de prijzenpot een beetje aan de magere kant is. Niet de kwaliteit van de prijzen, wel de kwantiteit ervan. Er worden drie reizen weggeschonken voor twee personen in lotingen die doorgaan in september 2016, januari en mei 2017. Iedere persoon die naar de archipel afreist kan deelnemen en behoort tot één van de 13.000.000 potentiële kanshebbers. Achttien toeristen zullen door deze actie beloond worden, 1 op 722.222. Magertjes.
Als je bij het selecte groepje van de winnaars wil behoren moet je deelnemen, dat staat buiten kijf. Bij het binnenkomen op een van de acht luchthavens op de Canarische Eilanden word je een leaflet overhandigd over de deelnamemogelijkheden. Daarop staat wat je moet doen om deel te nemen.
Ben jij iemand die niet onmiddellijk afreist, en als dusdanig geen pamfletje in de hand gedrukt krijgt, dan kun je via het internet deelnemen. Op de website vuelvegratis.com kunnen thuisblijvers ook deelnemen. De website en de deelname staat in 14 talen waaronder het Nederlands. Daar vul je je eigen persoonlijke gegevens in, klik je op de mogelijkheid waarom je de Canarische Eilanden als vakantiebestemming koos, van welke logies je gebruik maakt en het eiland van je bestemming. Voor onze lezers zal dat laatste wel Tenerife zijn, denk ik. Je accepteert uiteraard ook de voorwaarden van de wedstrijd en onmiddellijk daarna ontvang je een e-mail om je inzending te bevestigen.
De minister van Toerisme, Cultuur en Sport van de Canarische regering, Maria Teresa Lorenzo, benadrukt in een nota dat de database van de Canarische Eilanden meer dan 350.000 leads bevat die kunnen gebruikt worden binnen de marketingstrategie die Promotur Turismo de Canarias kan gebruiken op maat van de klant. De inschrijvingsformulieren om deel te nemen werden dan ook via deze kanalen verspreid. Gedrukt zijn ze terug te vinden in het Spaans, het Engels en in het Duits op de luchthavens, in de bureaus voor toerisme en bij diverse horecabedrijven. Virtueel staan ze in 14 talen op de sociale media, in persartikels en columns zoals deze en op de websites van Promotur, Islas Canarias en Aena, maar vooral ook op de websites van de talloze touroperators.
Dat was de aanzet van mijn betoog. Ik vond de kwantiteit nogal aan de lage kant, het beperkte aantal prijzen. Temeer omdat er heel wat poeha rond de campagne wordt gemaakt en zeker omdat een aantal grote spelers van deze marketingtruc zullen profiteren, Ashotel bijvoorbeeld. Aan deze medaille zijn twee kanten. Zoveel lawaai maken om slechts 18 personen gelukkig te maken is de zichtbare zijde van de marketingmedaille. De aandacht trekken van de halve wereld is de onzichtbare zijde.
Wat een reclamestunt…!!