Je wil naar Tenerife, daar is niets ergs mee … je boekt je reis en betaalt de prijs. That’s it.
Maar niet iedereen is bereid om een torenhoge prijs te betalen en niet iedereen kan buiten de schoolvakanties op reis. En daar bovenop komt het fluctuerende toerisme op het eiland. Elk jaar is de diagram van het toerisme gelijklopend. Ze komen soms met bosjes, soms ook massaal en dan verdwijnen ze weer voor een poos. Dat gegeven gebruiken de marketeers om een prijs op de prijs te plakken en de uiteindelijke prijs te bepalen.

Trouwens, de marktprijzen stijgen als er veel vraag is en dalen wanneer de vraag uitblijft. Dat is een economisch gegeven. En dat jaarlijks terugkerende gegeven zien we hier heel duidelijk.

In juni begint er iets te bewegen en twee weken later is die beweging groter dan ooit. Alle hotels lopen vol en de vakantieverhuur viert hoogtij … iedereen wil naar Tenerife. Na deze ruime vakantieperiode is het niet afgelopen. Dan komen de ‘nazomeraars’, mensen die hun verlof beroepshalve niet in juli of augustus konden opnemen, of die de weersomstandigheden op het eiland dan te warm vinden en liever vertoeven bij zomerse temperaturen (!) aan het thuisfront. September en oktober zijn hier de meest fantastische zomermaanden; velen laten zich op dat moment verleiden om af te reizen naar het grootste der Canarische Eilanden.

En daarna komt de grote trek weer op gang. Honderdduizenden overwinteraars komen eraan met volle reistassen; zij die genieten van het leven en hier een zonnige winter komen doorbrengen. Ze komen van overal, maar het meest komen ze uit Europa en daarvandaan komen de Britten met het grootste aantal. Maar ook de Duitsers, de Italianen, de Fransen, de Nederlanders, de Belgen, de Scandinaviërs en nog een aantal andere nationaliteiten, maar dan in mindere mate.

En zo is de cirkel rond. Het hele jaar door komen er meer dan 6 miljoen toeristen naar dit mooie subtropische eiland. Enkel in de maanden mei en juni valt het bezoekersaantal serieus tegen. En dat kun je zien aan de verkoop van een aantal producten. De reissector is een economische branche die leeft van vraag en aanbod. Je hoeft geen marketeer te zijn om te begrijpen dat de prijzen aantrekkelijker worden als er minder vraag is naar een bepaald product.

Vliegtuigmaatschappijen bieden enkele vluchten aan vanaf de Lage Landen naar Tenerife die op hun diepste punt staan, 50 tot 70 euro per persoon. Ze moeten hun vliegtuigen vol krijgen om deze vluchten niet-verlieslatend te maken en dus zakken de prijzen gevoelig. Daarna kunnen ze de volle pot vragen en uberhaupt winst maken.

Wij weten met zijn allen dat we steeds opnieuw prijzen van vliegtickets van de verschillende luchtvaartmaatschappijen met elkaar moeten vergelijken. Meer zelfs, we moeten de prijzen binnen één maatschappij ook zorgvuldig in de gaten houden. Want deze laatste gaan ook soms swingen, maar dat komt dan door de software dat het bookingsysteem gebruikt om informatie te geven en tickets te verkopen.

Ons advies is steeds geweest: kijk en vergelijk, als het kan dagelijks. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan en het kost wat moeite. Voor wat, hoort wat als je een euro wil uitsparen.
Maar hoe doe je dat nu eigenlijk?
Ik vond een duidelijk antwoord in de reportage van Sven Pichal, de radio 2-‘inspecteur’ op vrt-NWS waarin Bart Lapers een duidelijk antwoord geeft op de vraag die wij ons hier stellen.
Daarin raadt hij iedereen aan om op zoek te gaan naar vliegtuigtickets via sites en/of apps als Skyscanner, Google Flights, Kayak of Momondo. Dat zijn merknamen die ons minder bekend in de oren klinken dan bijvoorbeeld Ryanair, Vueling of EasyJet. Maar ze hebben wel wat.

Koop nooit tickets op dergelijke vergelijkingssites. Zij verzamelen alle vluchtinformatie die wereldwijd op het internet te vinden is en het grote voordeel van zo’n platform is dat je het aanbod  van alle luchtvaartmaatschappijen die verschijnen op het traject naar Tenerife in één oogopslag kunt vergelijken.
Dit zijn vergelijkingswebsites die enkel de basisprijs meegeven en je niet vertellen hoeveel bepaalde kosten er nog bijkomen gedurende de boeking. De concurrentie in de luchtvaartsector is groot en daardoor wordt er met scherpe prijzen geschoten. Ook de supplementen staan niet te kijk op deze websites. Extra bagage, vipbehandeling, speciale zorgen en nog veel meer betalende extra’s kunnen de prijs flink de hoogte in jagen.

En bovendien zijn vergelijkingswebsites gemaakt om geld te verdienen en niet om je een goedkoop ticket aan te smeren.
Als je je favoriete vlucht hebt gevonden kun je daarna naar de website surfen van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en daar boeken. Je zult versteld staan. Meestal zijn deze prijzen niet hoger dan het aanbod op de vergelijkingssites, maar de transparantie is er duidelijk groter.
En dat is precies wat we willen, natuurlijk.