You are here:---GOEDEREN VERSCHEPEN

GOEDEREN VERSCHEPEN

Verschepen is een vorm van transport die vooral wordt gebruikt om goederen met grote volumes en/of dito gewicht te vervoeren per schip. Ook shipping genoemd. Je kunt alles verschepen naar Tenerife, of omgekeerd, terug naar de Lage Landen. Een auto of een ander voertuig, huisraad, waardevolle spullen, alles in feite. In een container kun je je goederen voordelig en veilig verschepen. Je huurt bij een containerbedrijf een volle container of je deelt een container met anderen.

Wanneer je genoeg goederen hebt om een gehele container te vullen kun je het best een volle container boeken. Een volle container wordt ook wel FCL of Full Container Load genoemd. De drie meest voorkomende afmetingen van deze containers zijn: 20 ft, 40 ft en 40 ft HC, waarbij ft voor de lengte van de container in voet staat.
Heeft u niet een hele container nodig, dan kan het voordeliger zijn om een deellading te boeken. Deelladingen worden ook wel LCL of Less Than Container Load genoemd. Bij dergelijk transport worden ladingen van verschillende partijen samengevoegd totdat de container vol is.
De prijs van de lading wordt bepaald door het volume enerzijds of het gewicht anderzijds.

Ik zie op het eiland nogal wat ingevoerde auto’s rondrijden. Dit zijn stuk voor stuk voertuigen die werden geïmporteerd. Hetzij door shipping, hetzij door het voertuig eigenhandig naar het eiland te brengen.
Dit relaas begin ik met de volgende woorden. Bezint eer ge begint. Of met andere woorden, denk tweemaal na indien je beslist iets te verschepen en dan vooral als het een voertuig betreft. De reden hiervoor is eenvoudig, al kan dit moeilijk toegepast worden als je voertuig een grote emotionele waarde met zich meedraagt en ook indien het gaat over een vrij recente wagen of motor.

Tweedehands zijn auto’s en motoren in Tenerife goedkoper, vooral de recentere tweedehandsvoertuigen kun je hier goedkoop op de kop tikken. Reken maar even mee wat de kosten zijn. Een tweedehands scooter gekocht voor € 900 in de Lage Landen (die een nieuwprijs heeft in Tenerife van € 1.500) wordt verscheept naar Tenerife. De havenkosten bedragen € 390, de groene importplaat heeft een prijskaartje van € 90 en de invoerkosten bedragen € 450. Dit transportplaatje bedraagt € 1.830.

Ook bij een verhuis of bij een boedeltransport gebruik je best containertransport.
Naast de export- en de transportkosten die aardig oplopen omdat je een container hebt gecharterd kom je tot de vaststelling dat, eens in Tenerife aangekomen, er ook 7% taks moet betaald worden op de aangegeven waarde. Deze waarde is redelijk juist omdat je deze ook hebt gebruikt om deze goederen te verzekeren gedurende het transport.
Alle goederen moeten minimum reeds drie maanden in je bezit zijn en dat moet je (eventueel) kunnen bewijzen met aankoopfacturen. Indien je fiscaal resident bent moet je bovendien ook je certificado de residencia kunnen voorleggen. Naast de 7% IGIC-taks moet je dan ook nog eens dokken voor de regionale invoer-, transport- en haventaksen, alsook eventueel voor een dagprijs voor de containerplaats in het havengebied en/of voor de transportkosten van de container tot aan je domicilie-adres in Tenerife.

Ben je in het bezit van een recent nieuw aangekochte auto dan kun je overwegen deze te importeren in Tenerife. Deze beslissing neem je indien de transport- en importkosten opwegen tegen de huidige marktwaarde van het voertuig.
Overbrengen kun je op twee manieren.

De eerste manier werd hierboven reeds voor een deel beschreven. Het voertuig wordt gewoon in een container geladen. Anderzijds kun je vanaf Zeebrugge, Antwerpen of Amsterdam je voertuig ook laten vervoeren met een roroschip (roll-on-roll-offship) naar Santa Cruz.
De laatste mogelijkheid is meer een uitstapje; je rijdt zelf naar Cádiz of Huelva in het zuiden van Spanje (+/- 2.300 km) en daar neem je de ferry, via Gran Canaria, naar Tenerife. De overtocht duurt tussen de 28 en de 48 uur, afhankelijk van de vertrekhaven, de ferrydienst en het weer dat je onderweg tegenkomt.

Hou er vooral rekening mee dat je voertuig niet langer dan 6 maanden op het eiland mag rondrijden met Belgische of Nederlandse nummerplaten. Je importeert je voertuig binnen deze periode. Laat dit doen door een gespecialiseerde zaak of een gestor die van wanten weet. Dit zal je een pak kilometers, uren tijdverlies en een hoop gevloek uitsparen. Als je daarenboven het Spaans niet beheerst en de attitude hier niet begrijpt, zul je gauw jezelf tegenkomen.
Let op!  Als je een groene NIE hebt moet je je voertuig binnen de veertien dagen aan een importdossier koppelen. 

Is zelf naar je favoriete eiland rijden de goedkoopste manier om je voertuig over te brengen? Hoegenaamd niet. Een klein rekensommetje kan dit bewijzen. We rijden met onze auto naar Cádiz. We overnachten één maal in een hotelletje (€ 60), betalen de tolwegen (€ 300) waar nodig, doen twee keer de brandstoftank helemaal vol € 200, betalen de veerboot (€ 1.100) en berekenen de totale kostprijs van onze wagen (2.200 km x €0,80/km= €1.760 voor een duurdere wagen). Dit kost ons €3.420.

Ik geef je even wat tijd om na te denken.

Hou er ook rekening mee dat je de importtaksen moet betalen op de reële marktwaarde (9% indien minder dan 11 pk en 13% indien meer dan 11 pk) én dat het voertuig een technische keuring moet ondergaan bij de automobielinspectie (ITV).
Het in orde krijgen door een gestor van de papieren, de controles en de platen kan snel oplopen tot
€ 2.500.

Ik wil volledigheidshalve nog een paar richtprijzen publiceren (onder voorbehoud van actualisering)
– Auto van Zeebrugge naar Santa Cruz: € 1.150 tot € 1.500, afhankelijk van het gewicht
– Container van Antwerpen naar Santa Cruz: 20 ft = €800 / 40ft = € 1.575
– Groepage (gedeelde container) van Antwerpen naar Santa Cruz: € 80/m³
– Vaste kosten in het land van herkomst: dossierkosten: € 65, transportdocumenten: € 45/set, douanekosten: € 55

Nog bij te rekenen indien niet inbegrepen in een vooropgestelde forfaitaire prijs: eventueel voortransport, kosten voor het stuffen van volle en groepagecontainers (hangt af van hoeveelheid en gewicht), douane (inklaren van de goederen , betalen van taksen ), lossen van goederen aan terminal Santa Cruz, leveren van de container op de residentie in Tenerife, verzekeringen, enz

Je doet er dus goed aan om je correct te informeren of je te laten bijstaan door een een gestor of een vertrouwenspersoon. De taal kan echt wel een barrière zijn in het doorworstelen van deze gecompliceerde materie. Indien je toch een voertuig, een inboedel of waardevolle spullen wil overbrengen doe je best beroep op een erkend transportbedrijf en een dito douaneagentschap.

By |2018-07-24T12:29:34+00:00december 19th, 2016|Categories: Blog, Weetjes|Tags: , , , , , , , |5 Comments

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

5 Comments

  1. Joachim 20 september 2018 at 11:18 - Reply

    Beste Guy,
    Bedankt voor het duidelijke artikel, zelf ben ik opzoek naar alle informatie om een particuliere bestelwagen (-3,5ton) van België naar Tenerife te rijden of verschepen.
    Zijn er anno 2018 nog extra weetjes (lees kosten) hieromtrent?
    Bedankt

    • Guy Devos 23 oktober 2018 at 11:02 - Reply

      Dag Joachim,
      Om stress en tijdsverlies te vermijden, en ook om import- en douanekosten te ontlopen, verkoop je best je bestelwagen in je thuisland en koop je op Tenerife een andere. Uiteraard moet je beschikken over een NIE-nummer want het voertuig moet ingeschreven worden bij de dienst Trafico.
      Wil je toch je je voertuig toch verschepen, dan kun je contact opnemen met TransBelga om deze per container te vervoeren.

  2. Scribarte 21 september 2018 at 21:50 - Reply

    Beste Guy,
    Ik ben Oostendenaar en reis ieder jaar naar La Gomera – eiland naast Tenerife zoals je weet – en verblijf er drie a vier maanden gedurende de winter. Ik heb een Piaggio APE50 – zo’n driewieler van Vespa – en aangezien ik hem hier heel weinig tot niet gebruik overweeg ik om hem daar naar toe te verschepen omdat ik hem daar veelvuldig en efficiënt kan gebruiken en hem sowieso daar kan verkopen mocht ik hem ooit beu zijn. Betaal ik voor zo ‘n “bromfiets” evenveel als voor een auto om hem daar naartoe te verschepen denk je ? Het is een gesloten model, dus kan ik er misschien nog wat zaken in vervoeren (of speelt het gewicht ook een rol ?
    Mvg,
    Scribarte
    In het vakje website vermeld ik een website (Amazon) die niet van mij is maar waarop je een afbeelding kan zien van het type wagentje (bromfiets) dat ik bedoel

    • Guy Devos 23 oktober 2018 at 11:00 - Reply

      Dag Scribarte,
      Om stress en tijdsverlies te vermijden, en ook om import- en douanekosten te ontlopen, verkoop je best je Piaggio in je thuisland en koop je op Tenerife of La Gomera een andere twee- of driewieler. Uiteraard moet je beschikken over een NIE-nummer want het voertuig moet ingeschreven worden bij de dienst Trafico.
      Wil je toch je APE50 verschepen, dan kun je contact opnemen met TransBelga om deze per container te verschepen.

  3. Pascal Quirynen 6 november 2018 at 19:46 - Reply

    Beste Guy,

    Ik zoek de lijst die naar het schijnt ieder jaar opnieuw te downloaden is met de prijzen voor auto’s die zijn bepaald door Tenerife
    Zo ik weet hoeveel tax ik op welke bepaalde auto moet betalen

Leave A Comment