De toeristische cijfers van Costa Adeje zijn opnieuw beter dan vóór de pandemie. Het succes en de aantrekkingskracht van de kustregio hebben er aan kracht gewonnen en heeft menig toerist overtuigd om opnieuw af te reizen naar deze streek. De herstelperiode was hard en kostte handenvol geld om de promoties en reclamecampagnes te bekostigen. De herstelperiode heeft, na de coronapandemie, ongeveer een jaar in beslag genomen.
Costa Adeje heeft de toeristische gegevens van vóór de pandemie terug kunnen opvijzelen en heeft zich bovendien snel hersteld door een toename van de uitgaven op de bestemming van de toeristen met merkwaardig, iets minder bezoekende toeristen. Deze gegevens van het Instituto Canario de Estadística – het Instituut voor de Statistiek van de Canarische Eilanden – worden bevestigd door het Exceltur Report 2022, waarin wordt geconcludeerd dat tijdens de zomermaanden de vakantiebestemmingen van de Middellandse Zeekust en de archipels de beste resultaten boekten inzake inkomsten in vergelijking met 2019.
Stijgende cijfers
De stijgingen hebben vooral te maken met betere cijfers van de ‘Revenue per Available Room’ (RevPAR) +18,2%, de ‘Average Daily Rate’ (ADR) +16,3% en de bezettingsgraad (+1,5%). Met andere woorden, de gemiddelde uitgaven per toerist stegen van 1.234,16 euro in 2019 naar 1.530,81 euro in 2022. RevPar meet de inkomsten per beschikbare hotelkamer en ADR is de gemiddelde dagprijs per bezette hotelkamer in een bepaalde periode. Met deze cijfers staat Costa Adeje aan de leiding inzake toerisme op Tenerife.
Meer overnachtingen
Tot december 2022 en in afwachting van de gegevens van december, heeft Costa Adeje 1.685.398 toeristen ontvangen met een gemiddeld verblijf van 7,1 dagen. In 2019 was dat 7,44 dagen, met in totaal 12.151.719 overnachtingen. De pandemische periode werd door de hotelsector gebruik om veerkracht te tonen, die Costa Adeje bestempelde als een veilige plek voor de bouw, het openen van nieuwe hotelcomplexen en de verbouwing van vele andere. Daardoor steeg het aantal hotelbedden in Adeje in de periode 2019 tot 2022 van 44.080 naar 46.648.
Promotie en reclame
Met deze goede cijfers reist een afvaardiging van de beleidsmensen en de toeristisch dienst van de gemeente naar Madrid om de positionering van Adeje verder te consolideren. Net als de afgelopen jaren neemt de gemeente deel aan Fitur, onder de paraplu van de Vereniging van gemeenten en provincies, waarbij de tentoonstellingsruimte en synergiën met andere toeristische gemeenten van Tenerife worden gedeeld.
De agenda van Costa Adeje bij Fitur begon maandag met het bijwonen van verschillende vergaderingen. Op dinsdag gaf de President van de Canarische Eilanden, Angel Victor Torres, een exposé van de Alliantie der Toeristische Gemeenten. Daarnaast werd er een presentatie gegeven van de eilandregering van Tenerife. Nog drie dagen zullen gebruikt om een maximale input te geven aan de promotie van het toerisme op Tenerife, en op de rest van de Canarische Eilanden.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.