Iedereen die op reis vertrekt kent dat gevoel. Tenminste wanneer je met het vliegtuig reist en een bagagekoffer met je meezeult. Alles wat je nodig hebt heb je netjes opgeborgen, alles werd met zorg geschikt en de checklijst is helemaal afgewerkt. Je kan op reis.

Je valies wordt gelabeld en verdwijnt in een donker gat om via een onbekende weg in de buik van het vliegtuig te geraken. Enfin, dat hoop je toch.
Je weet dat er in deze duistere catacomben ook gescreend en doorlicht wordt en dat je valies aan een nader onderzoek kan onderworpen worden. Door officiële diensten weliswaar: de douane en de recherche kunnen de inhoud van jouw koffer blootleggen zonder jouw toestemming, maar daarvoor moeten zij deze eerst openmaken. Een koud kunstje voor deze ambtenaren, alhoewel dit niet altijd schadeloos gebeurd. In het beste geval hangt er een politie- of douanecode aan je koffer, meestal een pv-nummer, die het openbreken van je bagagekoffer wettigt. Jammer maar helaas.

Wat er in deze donkere gangen verder gebeurd is koffiedik kijken. Enkel het terug krijgen van een beschadigde reiskoffer zonder dat daar een officieel label aanhangt doet ons de wenkbrauwen fronsen. Er is op de korte reisweg van de check-in tot aan het vliegtuig op de tarmac toch iets gebeurd wat niet koosjer is. Nochtans had je de koffer na het afsluiten extra beveiligd met slot en riem. Toch is er iets vreemds gebeurd met je koffer, deze is het slachtoffer geworden van een diefstal met braak.

Volgens mij zijn er op een luchthaven vier potentiële plaatsen waar een bagagediefstal kan gepleegd worden. Denk eens even mee…?
Bij je vertrek, in de lokalen waar de bagage op het treintje gestapeld wordt en op de locatie waar je aankomt, in de lokalen waar de bagage van het treintje genomen wordt. Op deze locaties kan perfect een koffer opengemaakt worden met slechte bedoelingen.
Er is echter een maar: daar werken verschillende mensen samen en het zou zeer dom zijn om de inbraak voor de neus van een paar collega’s te plegen. Of zijn ze allemaal medeplichtig?

Een ander mogelijke locatie waar je reistas kan opengemaakt worden is in het bagageruim bij vertrek of in het bagageruim bij aankomst. Er klimt altijd iemand via de mobiele band naar het bagageruim die dan verdwijnt in de buik van het vliegtuig. Ideale locatie, je bent alleen en je bent uit het zicht. Er is echter óók een maar. Daar is de tijd voor een kofferinbraak heel beperkt om in de reiskoffers te graaien. Ook de ruimte is beperkt, moeilijk dus!
Op sociale media is er een filmpje te zien van een bagagist te zien die schaamteloos een koffer inbreekt op de tarmac in het zicht van de passagiers die in het vliegtuig zitten. Dat is durven, of is het uit dommigheid?

Uit een onderzoek van de Italiaanse politie in verband met kofferdiefstallen in de meimaand 2013 blijkt dat er bijna honderd luchthavenmedewerkers beschuldigd werden van diefstal uit de bagage van passagiers die met de nationale luchtvaartmaatschappij Alitalia reizen. De autoriteiten hebben de bewijzen verzameld door camera’s in het ruim van de vliegtuigen te plaatsen. Van de 86 verdachten werkten er 49 rechtstreeks voor Alitalia, de anderen werkten voor onderaannemers die de bagage in verscheidene Italiaanse luchthavens behandelden. Zo zie je maar…

Je krijgt je bagage terug en je merkt dat er iets is gebeurd. Je vreest meteen dat er iets uit je koffer is verdwenen. Uit getuigenissen op de sociale media lezen wij talloze incidenten waarmee diefstallen uit een reiskoffer zijn gerelateerd. De voorwerpen die verdwijnen zijn legio maar de voorkeur gaat toch naar tabakswaren, parfums, lingerie en merkkledij.

Het extra beveiligen van een koffer is zinloos. Als jouw koffer uitgerust is met een rits – de meeste dus – kun je met de punt van een potlood of van een balpen in een wip de ritsende delen uit elkaar halen en de koffer openen. Zelfs kinderen kunnen dat. Het aanbrengen van extra riemen en sloten op en rond jouw bagage geeft je alleen maar  een vals veiligheidsgevoel.
Enkel de aankoop van een reistas met scharnieren  kan inbraak ontmoedigen. Zo ook het wikkelen in folie, maar dat kost je een tientje.

Door normaal gebruik kunnen er op bagagekoffers krassen, vlekken, deukjes en andere kleine beschadigingen ontstaan, daarvoor is de maatschappij niet aansprakelijk. Als u grotere beschadigingen ontdekt, dan moet je steeds binnen de 7 dagen aangifte doen en een claim indienen bij de klantendienst of Customer Care van de luchtvaartmaatschappij. Dat doe je alvast indien je de beschadigingen opmerkt vooraleer je de luchthaven verlaat.
Indien je de beschadiging pas later ontdekt op je vakantieadres of indien je terug thuis bent gekomen, dan kun je op de website van de luchtvaartmaatschappij het formulier ‘beschadigde bagage’ invullen. Ook daar heb je 7 dagen de tijd voor. Alle luchtvaartmaatschappijen hebben op hun website een pagina waar je je klacht kunt formuleren en online kunt doorsturen.

Indien de beschadiging het gevolg is van het openmaken door braak en er werden zaken uit je koffer gestolen dan meld je dit niet alleen aan de klantendienst, je doet daarvan ook een aangifte bij de luchthavenpolitie. Het vergt wat van je tijd maar dit is belangrijk om het politioneel onderzoek beter te laten verlopen. Als ook andere gedupeerden een aangifte doen van inbraak en diefstal wordt het plaatje voor de onderzoekers transparanter en kan er sneller resultaat worden geboekt.

In dit filmpje kun je zien dat inbraak in een reiskoffer kinderspel is. Niet alleen het openmaken maar ook het terug sluiten lijkt poepsimpel.