zondag, november 29, 2020
Home Blog Geschiedenis GESCHIEDENIS LUCHTHAVEN REINA SOFIA

GESCHIEDENIS LUCHTHAVEN REINA SOFIA

Niet het vreselijke vliegtuigongeval op de luchthaven van Los Rodeos op 27 maart 1977 waarbij 583 mensen om het leven kwamen was de aanleiding om in het zuiden een grotere luchthaven te bouwen. Neen hoor, er was reeds in 1970 sprake van de bouw van een nieuwe, grotere en moderne luchthaven die de aanzwellende toerismestroom naar het zuiden van het eiland moest verwerken.
Op vandaag is het ondenkbaar dat er in het noorden kolossale Boeings 747 zouden landen en opstijgen maar 40 jaar geleden was dat een doodnormale zaak.
Het onstabiele weer op Los Rodeos en de spraakverwarring tussen piloten en de toren waren de oorzaken van het zwaarste vliegtuigongeluk uit de luchtvaartgeschiedenis als we de aanslagen op de WTC-torens in New York buiten beschouwing laten.

De noodzaak van een nieuwe luchthaven liet zich al blijken wanneer de minister van luchtvaart op het einde van de jaren ’60 bij een bezoek aan de noordelijke luchthaven sprak over een nieuwe, nog te bouwen luchthaven als gevolg van de nadelige meteorologische verschijnselen waarmee Los Rodeos frequent had af te rekenen.

De eilandregering, het Cabildo Insular begon in mei 1970 met de aankoop van gronden in de gemeenten Granadilla en San Miguel de Abona waarop een nieuwe luchthaven moest worden gebouwd. Ondertussen waren architecten en ingenieurs al bezig met een studie over de inplanting van het geheel in deze regio.
In juli 1973 wordt een budget van 450 miljoen pesetas voorzien om de eerste fase te financieren. In 1976 worden achtereenvolgens de vliegtuigparking aangelegd, de grondwerken voor de terminal gestart en de nodige randinfrastructuur gebouwd. En in de loop van 1977 wordt gestart met de bouw van de verkeerstoren, de installatie voor het vliegverkeer, de start- en landingsbaan, de taxiwegen en de terminal.

Op 23 oktober 1978 is het zover. De luchthaven Reina Sofia, zoals het werd gedoopt, wordt geopend voor het nationaal en internationaal civiele luchtverkeer. Vanaf 2 november startten de reguliere verbindingen. Diezelfde dag, om 10.17 uur, landde op de luchthaven Reina Sofia het eerste vliegtuig, een DC-9 met vluchtnummer IB-178 dat van Lanzarote kwam aangevlogen.

De officiële opening van de luchthaven vond plaats op 6 november 1978.
Om 11.15 uur landde Hare Majesteit Koningin Sofia op de luchthaven die haar naam draagt en dewelke ze officieel voor geopend verklaart. De passagiersterminal werd ingezegend door de bisschop van Tenerife, Luis Franco Gascón.
Vanaf deze dag in 1978 is de luchthaven alleen maar gegroeid. Het internationaal toerisme komt via deze luchthaven op het eiland aan terwijl de luchthaven in het noorden hoofdzakelijk instaat voor de nationale luchtverbindingen.

De nieuwe 21.400 m² tellende terminal die sinds 2009 in gebruik is heeft gezorgd voor een verhoogde capaciteit van 3000 naar 4400 passagiers per uur. De investering bedroeg € 30.100.000 en zorgde voor meer faciliteiten, meer incheckbalies, een servicetunnel, kantoren voor luchtvaartmaatschappijen en touroperators. De aanleg van een loopbrug verbindt de nieuwbouw met de reeds bestaande terminal en zorgt meteen ook voor de uitbreiding van de veiligheidscontrole. De luchthaven laat meteen een nieuw ILS-apparatuur installeren die € 1.100.000 kost. Deze installatie maakt het mogelijk dat vliegtuigen de luchthaven op automatische piloot kunnen naderen.

En dat de hele handel nog steeds blijft groeien is merkbaar aan de stappen die de overheid momenteel zet. De voorzitter van de Cabildo van Tenerife, Carlos Alonso, vroeg het ministerie van Openbare Werken om de concrete investeringsplannen voor andermaal een nieuwe terminal op Tenerife Sur waarmee een bedrag van meer dan 120 miljoen is gemoeid. Daarmee vergroot de terminalgrootte met zowat 90%.

Ruim 13 miljoen passagiers per jaar – atypische coronajaren niet meegerekend – en een totaal van 150 miljoen reizigers sinds de opening van de luchthaven vergt voor een continue aanpassen van de infrastructuur. Zo wordt in een studie van geplande werkzaamheden tot 2020 gewag gemaakt van nog een uitbreiding van de terminal met een oppervlakte van 100.000 vierkante meter met vijf verdiepingen waar er tot 7.500 passagiers per uur kunnen ingecheckt worden. Een investering van 425 miljoen euro. In deze planning is een nieuwe start- en landingsbaan voorzien die 3.200 meter lang en 60 meter breed is en die tot 96 bewegingen per uur kan verwerken. Dit is nagenoeg een verdubbeling van de huidige capaciteit.

De recessie is officieel voorbij en de toeristische economie werd nieuw leven ingeblazen. Nu nog zorgen dat het COVID-19-virus ons snel verlaat, dan kan de luchthaven Reina Sofia verder groeien. De steigers staan reeds in stelling.

Foto: Azierta
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -

POPULAIR

TOERISTEN HOUDEN ZICH NIET AAN DE REGELS

Een inwoner van Los Cristianos maakte beelden van een groep toeristen op het strand van Las Vistas, die zich niet hielden...

CORONAVIRUS OP TENERIFE

☞ HET VERVOLG OP DIT ARTIKEL STAAT HIER ...! De reden daarvoor is dat de pagina te lang wordt en door de server niet meer...

HEMELSE LUCHTEN

Heb je ook al opgemerkt dat sterren, planeten en ruimtetuigen zo goed te zien zijn vanaf Tenerife? Dit heeft uiteraard te...

CHECKLIST OM NAAR TENERIFE TE REIZEN

De toegangsmodaliteiten tot de Canarische Eilanden worden sinds het begin van de coronapandemie regelmatig aangepast. Daarom is het nuttig om de...
- Reclame -

COLUMN GUY

SCHRIJF IK HET GOED?

15Ik val onmiddellijk met de deur in huis. Ik gebruik geen geplogen introductie en daarmee overtreed ik alle wetten inzake commerciële correspondentie. Ik kan...

HET WEER … EEN CONSTANTE

We lazen het her en der en vooral meermaals; het weer op Tenerife is heerlijk subtropisch en vooral gezond. Iedereen die hier ooit kwam,...

TRADITIONELE VISVANGST

Je ziet ze dagelijks uitvaren en je kunt het niet laten om ze te observeren. De kleurrijke vissersboten die vanaf de haven de oceaan...

COLUMN KIM

WAT DE BOER NIET KENT …

Wat de boer niet kent, dat eet hij niet. Vreemd en onbekend voedsel eten is niet voor iedereen weggelegd maar het is wel een spannend...

ALS DE BOEREN NIET MEER KLAGEN…

Als de boeren niet meer klagen en de pastoors niet meer vragen, dan nadert het einde der dagen. De Belgen staan er in eigen land...

KIEZEN OF DELEN

Keuzestress. De oorsprong van dit gezegde vinden wij terug in het burgerlijk recht. Als er vroeger bij een boedelscheiding zaken moesten worden verdeeld tussen twee...
- Reclame -

WEETJES

BEDREIGDE VISSOORTEN

De Atlantische oceaan is ruim 76 miljoen vierkante kilometer groot en is met deze maat de tweede grootste oceaan ter wereld. Voeg daarbij de gemiddelde...

ZES REDENEN OM NAAR TENERIFE AF TE REIZEN

Het ligt ver weg en ook weer niet. Je kunt het bijna aanraken, en ook weer niet. Tenerife, het grootste der Canarische Eilanden bekoort,...

POPPENMUSEUM ARTLANDYA

Wie Tenerife wil ervaren aan de rand van het massatoerisme moet naar het noorden, dat is algemeen geweten. In Icod de los Vinos bijvoorbeeld...