zondag, november 27, 2022
spot_img
HomeBlogNieuwsGEEN BLUSVLIEGTUIGEN OP DE CANARISCHE EILANDEN

GEEN BLUSVLIEGTUIGEN OP DE CANARISCHE EILANDEN

Elk jaar opnieuw wordt de vraag gesteld waarom er geen blusvliegtuigen op de Canarische Eilanden zijn gestationeerd, elk jaar opnieuw doen natuurbranden het debat over watervliegtuigen op de Canarische Eilanden herleven. Bosbouwers en natuurspecialisten zeggen dat dit niet het beste manier is om branden op de eilanden te bestrijden, de publieke opinie denkt daar heel anders over.

De uitgestrekte natuurbrand die onlangs in Los Realejos woedde, heeft opnieuw gezorgd voor nachtmerries bij inwoners op de noordflank van Tenerife, die de bosbrand in 2007 met catastrofale gevolgen, nauwelijks zijn vergeten. 
De bosbranden hebben ook weer het debat op gang gebracht waarom er op de Canarische Eilanden geen permanente basis is voor Canadairs CL-415, het type blusvliegtuig dat in Europa veel wordt ingezet? 

Dankbetuigingen aan de piloten

In de media en op sociale netwerken werden diverse foto’s en filmpjes geplaatst van de vliegtuigen die voltankten nabij het strand van Puerto de la Cruz en vlak vóór Playa de Las Teresitas en hun inhoud te droppen in conflictgebieden ter hoogte van Tigaiga-helling en het Teide Nationaal Park. Opmerkelijk waren de dankbetuigingen van de inwoners in het getroffen gebied en ver daarrond, aan de piloten van de blusvliegtuigen door spandoeken en banners op de daken en aan de vensters te bevestigen waarop hartverwarmende dankboodschappen waren geschilderd.

Het al dan niet nodig zijn van een basis voor watervliegtuigen op de Canarische eilanden is een veelbesproken kwestie die bij elke brand weer oplaait, waarbij het publiek aanvoert dat met deze vliegtuigen op de eilanden sneller en krachtdadiger kan worden opgetreden, terwijl de deskundigen het tegendeel beweren. 

Blusvliegtuigen of blushelikopters?

De Vereniging van Bos- en milieudeskundigen van de Canarische Eilanden (AFMACAN) is van mening dat watervliegtuigen niet het beste middel zijn om natuurbranden te bestrijden. 
Canadairs inzetten is erg duurde en (soms) niet efficiënt in een bergachtig gebied. Om water op te laden moeten Canadairs over een ruim vliegareaal beschikken en soms grote afstanden overbruggen. Het blusvolume bedraagt 6.000 liter.

Helikopters daarentegen zijn veelzijdiger, meer wendbaar, veiliger en economischer in de brandbestrijding. Zij kunnen water ophalen in reservoirs en zwembaden en hoeven daardoor niet ver te vliegen. Het blusvolume is 1.000 tot 4.500 liter, afhankelijk van het type helikopter. 

Een Canadair lost gemiddeld om de dertig minuten het bluswater terwijl een helikopter dat om de vijf minuten kan doen. De waterlading van een helikopter Kamov kan tot 4.500 liter bedragen terwijl het toestel in staat is om meer lozingen per uur uit te voeren. Het blusvermogen per tijdseenheid van dit type helikopter is veelal groter dan van een Canadair. 

Basis blusvliegtuigen?

Spanje beschikt over acht CL-145 blusvliegtuigen die in 30 seconden 6.140 kilogram water aan boord kunnen nemen. Door hun staat van dienst kregen zij de onderscheiding Batefuegos de Oro – Gouden Vuurbestrijder, toegekend.

De Spaanse president Pedro Sánchez legt in een verklaring uit dat de vloot blusvliegtuigen in Spanje wordt gestationeerd en dat er snel versterking kan worden geleverd aan een onafhankelijke regio, ook Canarias. Enkele uren na de vraag naar versterking komt het blusvliegtuig aan op de Canarische Eilanden en kan het onmiddellijk ingezet worden. 

De oprichting van een basis op Gran Canaria of op Tenerife is te duur en geeft bijna geen meerwaarde in de verhouding investering/hulpverlening.

Analyse en middelen

Om een natuurbrand te blussen is een gecoördineerde en doeltreffende inzet van verschillende middelen nodig, zowel op de grond als in de lucht.

Niettegenstaande watervliegtuigen hun taak uitstekend vervullen op locaties met een geografische realiteit die verschilt van die van de Canarische Eilanden, nemen hun inzetbaarheid en doeltreffendheid, gezien de orografische realiteit van de eilanden, aanzienlijk af.

Daarom moeten beslissingen, met betrekking tot bos- en struikbranden, worden genomen op basis van technische criteria, onder deskundige leiding en na een gedetailleerde analyse van het incident.

TERUG NAAR STARTSCHERM

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

ZWEMBADGENOEGENS

VERDRINKINGEN

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

TAXI

ELEKTRISCHE AUTO HUREN