Twee jaar, dat is naar schatting de tijd dat de havenautoriteiten van Santa Cruz de Tenerife nodig zullen hebben om de invoering van aardgas naar het eiland te realiseren.
De huidige toestand is ‘middeleeuws’ te noemen. Lichte vrachtwagentjes rijden dagdagelijks rond met gasflessen achter in de bak, om de bevolking te voorzien van gas. Velen kopen hun gasvoorraad in kleine of grote recipiënten als brandstof voor het koken of zelfs voor het maken van warm water. Restaurants en hotels hebben een buffer in een eigen gastank en deze wordt dan gevoed door een gascamion. Als je hier niet verblijft, kun je je niet voorstellen hoe grootschalig deze markt is.
Sedert 1930 is er op Tenerife een raffinaderij van de maatschappij Compañía Española de Petróleos, S.A., beter gekend als CEPSA maar daar wordt enkel butaan en propaan gedistilleerd. Trouwens, aardgas komt uit de grond en niet uit een raffinaderij en bestaat hoofdzakelijk uit methaan.
Het moet dus ingevoerd worden. De enige mogelijkheid voor het transport van gas is om grote tankschepen in te schakelen om het Liquefied Natural Gas of vloeibaar gas te vervoeren. Zoals elk gas kan aardgas ook vloeibaar gemaakt worden wanneer de temperatuur van het gas verlaagd wordt. Aardgas moet afgekoeld worden tot op een temperatuur van -161° vooraleer het vloeibaar wordt. LNG reduceert tot 600 keer het volume van het gas zodat het gemakkelijk in grote hoeveelheden in tanks kan opgeslagen worden. De tanks moeten wel thermisch geïsoleerd worden om energieverlies te voorkomen.
De LNG-terminal is de toegangspoort tot het eiland. Daar meren de gastankers aan en worden ze gelost. De installaties zorgen ook voor hervergassing zodat het vervolgens als gas kan verdeeld en getransporteerd worden.
Import van deze fossiele brandstof is de enige manier om het eiland te voorzien en daar heeft de eilandregering oren naar. Er werd een stappenplan voorbereid dat zal uitgewerkt worden in verschillende fases waardoor de distributie van gas via leidingen mogelijk wordt. Er zal niet meteen overal aardgas opduiken, dus zullen de kleine vrachtwagentjes nog wel een tijd lang het eiland doorkruisen met de gasflessen in de achterbak.
De havenautoriteiten hebben samen met het Cabildo de Tenerife een project op stapel gezet waarbij de invoering van gas centraal staat. Invoeren betekent transport, opslag en verdeling van het gas. Dit kondigden de voorzitter van de havenautoriteit van Santa Cruz de Tenerife, Pedro Rodríguez Zaragoza, en de Voorzitter van het Cabildo, Carlos Alonso, vroeger reeds aan in een verklaring aan de media. “Dit is een project dat gezamenlijk gedragen wordt en met als doelstelling het eiland te voorzien van aardgas”, luidde de persmededeling.
De hulp van Europa werd ingeroepen. De subsidiëring omtrent het gasproject kreeg steun omwille van het ‘groene’ karakter. De Europese Gemeenschap zal het project helpen financieren en realiseren. De noodzakelijke twee miljoen euro investeringsgeld wordt als volgt bijgedragen: € 500.000 wordt betaald door de havenautoriteiten, € 500.000 wordt geschonken door de eilandregering en € 1.000.000 zal worden bijgepast door Europa. Mooi zo.
Het ambitieuze project bestaande uit de haveninfrastructuur, de voorziene installaties om het gas aan land te brengen, te stockeren en te distribueren moet klaar zijn in twee jaar tijd, verklaarde de verantwoordelijke voor het toegangsbeleid van Tenerife, Rodríguez Zaragoza.
Het project kadert ook in een ecologisch verantwoord energiebeleid. Carlos Alonso benadrukte dat de goedkeuring van dit project, in het kader van Red Transeuropea of het trans-Europese vervoersnet, niet alleen de haven van Santa Cruz zal voorzien maar ook de luchthaven Reina Sofia in het zuiden van het eiland. Misschien wordt de nieuwe handelshaven van Granadilla ook in dit project betrokken.
Een goed doordacht plan dat binnen twee jaar haar vruchten moet afwerpen. Nu maar hopen dat deze termijn gehaald wordt.