vrijdag, april 19, 2024
HomeBlogNieuwsFORSE PRIJSVERHOGINGEN
spot_img

FORSE PRIJSVERHOGINGEN

We fronsen onze wenkbrauwen wanneer we in een communiqué lezen dat de hotelprijzen van het Mallorcaanse multinationale hotelbedrijf Meliá op Tenerife met 28% zijn gestegen terwijl het concern een toename noteerde van 30% in boekingen in vergelijking met dezelfde periode in 2019, het jaar voorafgaand aan de COVID-19-pandemie.

Het Meliá-concern, ook bekend als Meliá Hotels International, is een van de grootste hotelketens ter wereld en heeft zijn hoofdkantoor op Mallorca. Het bedrijf dat werd opgericht in 1956 en begon als een klein vakantiehotel is sindsdien uitgegroeid tot een internationale hotelgroep met een uitgebreide portfolio van hotels en resorts over de hele wereld.

Opmerkelijk

Het huidige zomerseizoen belooft de opwaartse trend voort te zetten die begon na de coronapandemie en ondanks alle tariefverhogingen zijn de boekingen, na de coronapandemie en tot op vandaag, in alle logiesaanbiedende bedrijven aanzienlijk gestegen.

De vraag die we ons stellen is: Waarom zijn de hotelprijzen van de Meliágroep op de Canarische Eilanden met 28 procent duurder geworden terwijl deze op de Balearen maar 18 procent stegen? We zoeken dus naar een of meerdere redenen.

Opvallend is het verschil van tien procent in de tariefverhoging tussen de twee toeristische bestemmingen. Opmerkelijk, vooral wanneer we zien dat de overige kusthotels een nog grotere stijging (+34%) hebben genoteerd en temeer, omdat toeristen op de Balearen een hoger budget hebben om te besteden gedurende hun verblijf. 

Herpositioneren in de markt

De stijging van energieprijzen en de sterk stijgende voedsel- en grondstoffeninflatie hebben hier deels invloed op gehad. 
Volgens vicepresident en CEO van Meliá Hotels International, Gabriel Escarrer, heeft het herpositioneren van activa op de Canarische Eilanden tijdens de coronajaren 2020 en 2021 hier veel mee te maken gehad. In veel gevallen ging dit herpositioneren gepaard met een opwaardering van de hotelcategorieën.

Dit geldt bijvoorbeeld voor de voormalige hotels Meliá Salinas (Lanzarote) en Meliá Tamarindos (Gran Canaria), die na een grondige renovatie, waarin 65 miljoen euro is geïnvesteerd, zijn opgenomen in Paradisus, het luxemerk van het bedrijf dat via Canarias de Europese markt betreedt.

Nieuwe merknamen

Daarnaast heeft het bedrijf ook een intense activiteit behouden op de Canarische Eilanden na de pandemie. Zo heeft het concern het hotel Hacienda del Conde op Tenerife in februari 2022 opgenomen als het eerste hotel in Spanje bij het merk ‘The Meliá Collection’, een categorie die de hotels binnen de Meliá-group moet onderscheiden van de overige categorieën. Ook bestaan er plannen om nieuwe hotels op Tenerife toe te voegen onder de nieuwe merken Falcon’s Resorts by Meliá en Zel.

Strategisch Plan 2022-2024

Door in te zetten op het bevorderen van verbeteringen in de organisatie en door de interne efficiëntie te verhogen, hielp het concern de inflatie te bestrijden. Met 33 nieuwe hotels is Meliá in staat om wereldwijd het cijfer van 100.000 kamers te overschrijden en de 110.000 te benaderen tegen het einde van 2024.

De ‘Total Revenu’-strategie om de hotelinkomsten te maximaliseren, met de nadruk op de segmenten Premium en Luxury, moet de toewijding aan ervaringen verhogen. Het verbeteren van upselling – is de klant een beter, nieuwer of sneller product aanbieden dan ze al eens gekocht hebben – en cross-selling – is de klant een extra product aanbieden dat past bij wat ze op het punt staan te kopen, of al hebben gekocht – moet meer leven inblazen en de omzet vergroten.

Niet onbelangrijk zijn product- en merkinnovatie, waarbij de merkenarchitectuur van de Meliá Group wordt aangevuld met krachtige merken zoals Zel, in samenwerking met Rafael Nadal, na de lancering in de afgelopen jaren van succesvolle merken zoals The Meliá Collection en Affiliated by Meliá.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Vorig artikel
Volgend artikel
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

HOE GENIETEN VAN TENERIFE?

VLIEGEN NAAR TENERIFE

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

VAN KUST TOT KUST

KLEINE POTJES

BOFFEN EN BLAZEN…

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img