Wie graag fietst kan onder geen geding het fietsen op Tenerife vergelijken met het fietsen in de Lage Landen. Niet zozeer de orografie en de topografie van beide regio’s zijn totaal verschillend, wel het rijgedrag van de andere bestuurders die deelnemen aan de mobiliteit zijn uiteenlopend. Fietsen en fietstoerisme op Tenerife is nog jong en Tinerfeños moeten dit nog inpassen in hun cultuur.
Hoewel er geen fietsrijbewijs bestaat, zijn er veel regels die men moet kennen en volgen om veilig te kunnen fietsen. De meeste zijn algemene regels die gelden voor alle verkeer op alle wegen, maar hier en daar blijkt de regelgeving toepasbaar op de fietsers.
Net als andere bestuurders moeten fietsers de verkeersregels kennen en naleven.
Een overzicht en vooral, wat kost een boete?
Mobiele telefoons
Het is ten strengste verboden een mobiele telefoon te gebruiken tijdens het fietsen. Koptelefoons die zijn aangesloten op geluidsdragers zijn eveneens verboden. Hoofdtelefoons beperken uw gehoor en kunnen afleiding veroorzaken.
Gebruik van een mobiele telefoon of koptelefoon: € 200.
Geen alcohol
De maximale alcoholgrens voor bestuurders in het algemeen – 0,5 g/l alcohol in het bloed of meer dan 0,25 milligram alcohol in de uitgeademde lucht – geldt ook voor fietsers. Daarom is een blaastest reglementair als een agent daarom vraagt.
Is de ademanalyse positief, dan kost dit tussen 500 en 1.000 euro, afhankelijk van de hoogte van intoxicatie en van de recidive.
Eén passagier tot 7 jaar
Fietsen mogen slechts één passagier tot 7 jaar vervoeren, op een extra goedgekeurde zitplaats, op voorwaarde dat de bestuurder meerderjarig is.
Overtreding: €100.
Lichten aan
Wanneer u ‘s avonds of ‘s nachts rijdt, of u moet een tunnel in (ook overdag), moeten fietsers de lichten voor- en achter laten branden om zichtbaar te zijn.
Overtreding: € 200.
Voorrang voor voetgangers
Fietsers moeten steeds voorrang verlenen aan voetgangers, zelfs op plaatsen waar geen oversteekplaats of zebrapad is aangelegd.
Het niet respecteren van de voorrang van voetgangers: € 200.
Voorrang geven
Fietsers hebben voorrang op motorvoertuigen wanneer zij op een fietsstrook, een fietspad of een duidelijk aangegeven vluchtstrook rijden. In alle andere situaties moeten zij de prioriteit van andere weggebruikers respecteren zoals die op de verkeersborden zijn aangeduid.
Het niet respecteren van de voorrang van op een kruispunt: € 200.
Goed uitkijken
Fietsers moeten, zoals alle andere weggebruikers, de weg die zij gaan oprijden observeren en nagaan of er geen gevaarlijke situaties ontstaan door manoeuvres die worden uitgevoerd.
Gevaarlijke samenvoeging: € 200.
Signalen respecteren
Verkeerslichten en signalisatieborden zijn bedoeld voor alle bestuurders, ook voor fietsers. Negeren van rood licht: vanaf € 150.
Signaleren van manoeuvres
Naast het invoegen in het verkeer is het ook verplicht andere manoeuvres op de fiets te signaleren, zoals draaien, van richting veranderen en van rijstrook wisselen. De signalen kunnen worden gegeven met de rechterarm, die horizontaal op schouderhoogte wordt uitgestrekt, of met de linkerarm, die in een hoek wordt gebogen.
Het niet signaleren van een manoeuvre: €200.
Helm in de stad
Veiligheidshelmen zijn alleen verplicht voor kinderen jonger dan 16 jaar. Voor andere fietsers is het alleen aanbevolen en altijd aan te raden.
Geen helm dragen terwijl dat wel verplicht is kost € 200.
Helm buiten de stad
Op wegen buiten de stad is een goedgekeurde beschermende helm verplicht voor alle fietsers, met drie uitzonderingen: bij lange beklimmingen, om medische redenen of bij extreme hitte. Het is essentieel om de helm op de voorgeschreven manier te dragen en steeds vastgemaakt aan het hoofd.
Rijden zonder helm terwijl dat verplicht is: € 200.
Oversteekplaatsen voor voetgangers
In tegenstelling tot wat veel fietsers denken, hebben fietsers geen voorrang bij zebrapaden (niet te verwarren met zebrapaden voor fietsers). Om een zebrapad over te steken, moet je van je fiets afstappen en naar de overkant lopen.
Een zebrapad oversteken zonder af te stappen: € 200.
Niet op de stoep
Het is verboden te fietsen op trottoirs en in voetgangersgebieden, tenzij het is aangegeven als fietspad voor gedeeld gebruik met voetgangers.
Rijden op de stoep: tot €100.
Rechts rijden
In de stad moeten fietsers zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de weg rijden, met een veilige afstand tot de stoeprand of geparkeerde voertuigen. En als ze in een groep zijn, mogen ze in maximaal in twee rijen rijden.
Overtreding: €100.
Reflecterende kledij
Wanneer het verplicht is uw lichten aan te leggen, moet u ook reflecterende kleding dragen, zodat andere bestuurders u vanop ruime afstand kunnen onderscheiden.
Rijden zonder reflecterende kledij: € 80.
Op de vluchtstrook
Als er naast de rijweg een vluchtstrook is voorzien moeten fietsers daarvan gebruik maken. Ze mogen deze alleen verlaten op lange afdalingen en onder veilige omstandigheden.Op de rijbaan rijden wanneer er een vluchtstrook aanwezig is: € 200.
Per twee of niet
Fietsers mogen in rijen van twee over de weg rijden en moeten daarbij zoveel mogelijk rechts van de weg blijven. Op trajecten met slecht zicht (bv. bochten) en in drukke gebieden mogen fietsers niet parallel aan elkaar rijden, maar moeten ze achter elkaar blijven.
Overtreding: € 100.
Groepen op rotondes en kruispunten
Fietsers die in groep rijden hebben voorrang – allemaal, van de eerste tot de laatste – op rotondes, net als op alle andere kruispunten, vanaf het ogenblik dat de eerste fietser van de groep het kruispunt of de rotonde is opgereden.
Waarschuwen voor remmen
Fietsers kunnen waarschuwen voor plotseling remmen door hun arm afwisselend op en neer te bewegen in korte, snelle bewegingen. Dit is een raadzaam signaal om botsingen te vermijden, maar het is geenszins verplicht, aangezien de wetgever ook vereist dat het stuur met beide handen wordt vastgehouden. Met één hand of zonder handen rijden is tenslotte verboden.
Op het fietspad
Om veiligheidsredenen is het raadzaam – maar niet verplicht – om op fietspaden te rijden wanneer die beschikbaar zijn.
Korting op de boete
De boetes zijn duur en hoger dan wij in ons thuisland gewoon zijn. Gelukkig bestaat er op de Canarische Eilanden, en dus ook op Tenerife, een regeltje in de verkeerswetgeving dat bepaalt dat er een korting van 50% wordt verleend aan diegenen die zijn of haar boete binnen een vooraf bepaalde periode betaalt. Meestal is dat 20 dagen.
Dat scheelt dan weer een slok op een borrel.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.