In een vorig artikel met de titel Fietsen in de bergen op Tenerife hebben we kunnen concluderen dat je zonder training niet zomaar het hooggebergte intrekt. Een geoefend lichaam is dé voorwaarde om hoogtemeters te maken.

Gelukkig is niet iedere fietser geneigd om tot aan de voet van de Teide te rijden. Zij blijven dus beneden en fietsen binnen de toeristische agglomeratie of gewagen zich aan een ritje door het licht glooiend landschap over de TF-28.

Door het feit dat fietsen op een eiland als Tenerife anders is dan fietsen in de Lage Landen willen wij meegeven dat de autochtone bevolking nog niet zo lang geleden kennis heeft gemaakt met het wielertoerisme en dat dit te merken is aan hun rijgedrag.
Daarom heeft de overheid haar verantwoordelijkheid genomen en een aantal wetten en decreten uitgevaardigd om het fietsverkeer veiliger te maken.
Om het overzichtelijk te houden zetten wij hieronder de voornaamste regels. Voor alle duidelijkheid: verkeer en verkeersveiligheid is nationale materie en geldt dus voor heel Spanje, inclusief de overzeese gebieden en de twee Noord-Afrikaanse enclaves Ceute en Melilla.

In Spanje rijdt men met de fiets op de rijweg. Fietsen op voet- en wandelpaden is verboden. Wanneer je een groepsuitstap onderneemt, dan rij je met twee naast elkaar en bezet je een volledige rijstrook. Dat vermindert de afstand en de tijd van een groep fietsers die door voertuigen wordt voorbijgestoken. Daardoor wordt dus ook het incidentgevaar gehalveerd.
Daar waar fietspaden voorhanden zijn heb je de keuze: de rijweg of het fietspad. Enkel als er een blauw gebodsteken staat moet je het fietspad op.
Dat komt omdat fietsers in Spanje in de categorie van weggebruikers vallen en dat er voor fietsers apart geen regelgeving bestaat. Het Reglamento General de Vehículos geldt voor alle weggebruikers.

Voor de eigen veiligheid draag je best een fietshelm, alhoewel dat niet overal verplicht is. Binnen de bebouwde kom moeten enkel fietsers jonger dan 16 jaar een helm dragen. Erbuiten is iedereen verplicht zijn hoofd te beschermen.
Op een autoweg (autovía) mag er gefietst worden als je ouder bent dan 14 jaar, op een snelweg (autopista) is fietsen verboden.

Elke fiets moet uitgerust zijn met een werkende fietsbel, een rood achterlicht, een wit voorlicht en reflectoren op de wielen en de pedalen.
Het gebruik van een mobiele telefoon is toegelaten, enkel indien er handsfree gebeld wordt. Vermits het dragen van oortjes of een koptelefoon verboden is, wordt het handenvrij bellen ontmoedigd.

Een fiets hoeft geen verzekering te hebben, ook een e-bike niet indien de maximumsnelheid 25 km/u bedraagt en de batterij de 500 watt vermogen niet overschrijdt. Voor pedelecs is de maximumsnelheid 45 km/u en/of het vermogen groter dan 500 watt en daarom is de regelgeving van bromfietsen toepasselijk en moet er een gekeurde bromfietshelm gedragen worden. Ook een verzekering is verplicht.

Onder invloed van alcohol (max. 0,5 ‰) of drugs rijden is verboden.

Daar je als fietser deelneemt aan het verkeer op de openbare weg ben je verplicht om de algemene verkeersregels toe te passen.
Respect tussen alle weggebruikers is het begin van de verkeersveiligheid, ook op Tenerife.