zaterdag, september 26, 2020
Home Blog FIETSEN IN DE BERGEN OP TENERIFE

FIETSEN IN DE BERGEN OP TENERIFE

Iedereen die fietst weet hoe leuk en gezond dat is. Fietsen op Tenerife is daar geen uitzondering op. Integendeel, fietsen op het eiland voegt een hoge derde dimensie aan deze activiteit toe en dat trekt de fietsfanaten aan om deze niet alledaagse uitdaging aan te gaan.

Op het eiland is geen 100 meter vlakke of rechte weg te bespeuren als je geen rekening houdt met sommige kuststroken en bepaalde toeristische agglomeraties. Als je deze gebieden verlaat moet je steevast harder gaan trappen om eerst de hellingen en daarna de bergen te verslaan. Terugkeren is leuker, dan gaat het pas lekker naar beneden en dat neem je erbij als beloning voor de klimmende inspanning op de heenreis.

Je weet op voorhand dat de weg die je kiest steeds op of neer gaat en telkens weer links en rechts kronkelt. Als je tot op Las Cañadas fietst heb je een hoogte van ruim 2.200 meter overwonnen en een veelvoud aan hoogtemeters overschreden. Fietsen in het hooggebergte is anders. Niet alleen omwille van de hellingen en de bochten maar ook door de hogere atmosfeer waarin je je bevindt.
Door de hoogte en de lagere luchtdruk die er heerst neemt ook het prestatievermogen sterk af. Hoe hoger men gaat, hoe 
meer de luchtdruk daalt. Waar de luchtdruk op zeeniveau 1013 hPa bedraagt, bedraagt deze op 1.000 meter hoogte nog slechts 906 hPa. Door die verminderde luchtdruk kan minder zuurstof opgenomen worden in de longen.
Vanaf 
1500 meter daalt de maximale zuurstofopname (vo2max) met 1 % per 100 meter. De zuurstof, nodig om een bepaalde inspanning te leveren, blijft echter constant. Op hoogte moet de fietser dus, voor eenzelfde absolute inspanningsintensiteit, aan een hoger percentage van de maximale zuurstofopname presteren, wat natuurlijk een verminderde maximale prestatie met zich meebrengt. 

In tegenstelling tot de aerobe inspanningscapaciteit (waarvoor zuurstof nodig is) die essentieel is bij duurinspanningen zoals wielrennen, wordt de anaerobe capaciteit nauwelijks aangetast door hoogte. Het vermogen om korte, hevige inspanningen te leveren (bv. een sprint) blijft dus grotendeels behouden. Bij herhaalde sprints, zal het zuurstofgebrek echter een negatieve invloed hebben op het herstelvermogen.

Om de opname, het transport en het verbruik van zuurstof te vergemakkelijken, past het lichaam zich aan. Sommige aanpassingen gebeuren bijna onmiddellijk, andere treden pas op na meerdere uren, dagen of zelfs weken. Vandaar dat hoogtestages bij topsport zo gegeerd zijn. 

Op grote hoogte ligt de hartfrequentie in rust hoger dan op zeeniveau. De maximale hartslag en het maximale hartdebiet hebben eerder neiging om te dalen, zeker na enkele uren of dagen, wat betekent dat per minuut minder bloed kan rondgepompt worden in het lichaam. Dit is natuurlijk nadelig bij maximale inspanning omdat er dan minder zuurstof vervoerd wordt van de longen naar de spieren.

Fietsen op grote hoogte doet nog meer met het lichaam. Op langere termijn verandert de samenstelling van het bloed door een stijging van het hematokriet, de hemoglobineconcentratie en het totaal aantal rode bloedcellen. Dit verhoogt de maximale zuurstofopname vermits per liter bloed meer zuurstof kan vervoerd worden. Dat is ook de reden waarom Froome en zijn Sky-makkers ieder jaar opnieuw rond de hoogst gelegen delen op Tenerife terug te vinden zijn. Door hoogtetraining wil men het aantal rode bloedcellen doen toenemen.
Met deze toename kan er dan meer en sneller zuurstof gestuurd worden naar de spieren. Zo wordt er minder melkzuur geproduceerd. Eerlijkheidshalve moet er bijgezegd worden dat deze aanpassingen pas optreden na een langer verblijf op grote hoogte.

Fietsen in de bergen kan nog andere problemen met zich meebrengen. Bij inspanningen op grote hoogte is er een verhoogd verbruik van koolhydraten: er moeten dan meer koolhydraten worden opgenomen om te vermijden dat er een tekort optreedt en men onvermijdelijk de spreekwoordelijke ‘man met de hamer’ tegenkomt.
De ijlere lucht is droog en mede door een snellere ademhaling verliest men ook sneller vocht. De kans op dehydratie is niet te verwaarlozen, zeker omdat de hoogte het dorstgevoel doet afnemen. Twee keer opletten is het devies in dit geval.
De zonnestraling is een factor waar weinigen rekening mee houden; deze neemt toe naarmate men hoger gaat en de uv-straling ligt er beduidend hoger dan op zeeniveau.

Fietsen is leuk en gezond maar als je de bergen intrekt moet je zorgen dat de innerlijke mens niets te kort wordt gedaan. Daarom is voldoende eten en vooral drinken de rode draad doorheen je fietstocht. Als je je lichaam voor het vertrek ook nog eens insmeert met een zonnecrème dan kun je een aantal ongemakken vermijden. Prettige fietstocht.

 

Vorig artikelWE DO CARE
Volgend artikelFIETSEN OP TENERIFE
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reclame -

POPULAIR

NIEUWS UIT TENERIFE 283

Een wekelijks nieuwsoverzicht in het Nederlands die een band heeft met Tenerife en daardoor interessant is voor onze Nederlandstalige lezers. De berichtgeving...

CORONACIJFERS OP TENERIFE

☞ Lees elke dag de update van de COVID-19-cijfers op de Canarische Eilanden en op Tenerife in het bijzonder. Dit artikel informeert de leden van...

CORONACIJFERS OP TENERIFE – DAG 190

Coronacijfers van 19 september 2020 die werden gepubliceerd door Cartográfica de Canarias - Grafcan en door S.A. Estudio COSMO-Spain

TRAMLIJN IN HET ZUIDEN

Het openbaar vervoer scoort hoge cijfers in Tenerife. Wie daaraan denkt heeft het over Titsa. TITSA is het acroniem van ‘Transportes Interurbanos de Tenerife...
- Reclame -

COLUMN GUY

STORINGEN, OOK DIT IS TENERIFE

Op Tenerife bouwt men anders dan in de Lage Landen, dat wisten jullie ongetwijfeld reeds. Waarom zou men hier extra kosten doen die bouwconstructies duurder...

VERDRINKINGEN

Een eiland staat voor romantiek en verleiding, voor rust en sfeer, voor strand en water, voor vakantie en ontspanning. Dit zijn de kernwoorden die...

WIJ ZIJN DE PINEUT

Nog nooit begon ik een artikel of een column met een denigrerende opmerking. Trouwens, denigreren vind ik ondermaats, lager dan het laagste en vooral...

COLUMN KIM

GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK

Geduld is een schone zaak. Enkele dagen geleden zijn mijn man en ik teruggevlogen naar Tenerife na een korte vakantie in België. Om te beginnen...

ALS JE WIL DAT DE KIPPEN EIEREN LEGGEN…

Als je wil dat de kippen eieren leggen, dan moet je het kakelen verdragen. Een van de vele gespreksonderwerpen bij de Tenerife-liefhebber is: "Waar kan...

BOFFEN EN BLAZEN…

Boffen en blazen, werk van dwazen. In de huidige maatschappij is het heel eenvoudig geworden om op te scheppen over allerhande zaken en de meest...
- Reclame -

WEETJES

EL MÉDANO OMGETOVERD

El Médano is zowat het toverwoord bij uitstek bij iedereen die van een betrekkelijke rust én van watersporten houdt. Dit stukje Magellaanse kust in de...

APERITIEFLEZING ALLES OVER TENERIFE

Op zaterdag 15 december 2018 houdt Guy Devos, auteur van het boek ‘Alles over Tenerife’ een vertelmoment over Tenerife in Westhaven Bay - Calle...

KINDEREN ACHTERAAN

Omdat kinderen en kleinkinderen zo belangrijk zijn doen wij allemaal ons best om deze te beschermen en te behagen. Onze generatie moet garant staan...