vrijdag, april 19, 2024
HomeBlogNieuwsFERRYMAATSCHAPPIJ WEIGERT ELEKTRISCHE AUTO
spot_img

FERRYMAATSCHAPPIJ WEIGERT ELEKTRISCHE AUTO

Het is een feit dat het blussen van branden van elektrische auto’s complex is, maar dat elektrische voertuigen (EV’s) brandgevaarlijker zijn dan conventionele voertuigen met een verbrandingsmotor moet de tijd nog uitwijzen. Volgens onderzoek van het Duitse expertisecentrum DEKRA zijn elektrische auto’s minstens zo brandveilig als conventionele auto’s, maar omdat de technologie recent is, worden branden van elektrische voertuigen vaker uitvergroot. Het voorval ‘Ferrymaatschappij weigert elektrische auto’ is de voorbode wat nog meer zal voorkomen. 

De belangrijkste reden waarom er brand ontstaat aan EV’s is een defect in de batterij. Dit kan worden veroorzaakt door een aantal factoren, zoals een ongeluk, een fabricagefout of een verkeerde behandeling van de batterij. Een brandende elektrische auto is lastiger te blussen dan een brandende conventionele auto. Dit komt doordat de batterij een grote hoeveelheid energie kan opslaan. Als de batterij in brand vliegt, kan deze lang branden en nog urenlang warmte en rook afgeven.

Brandgevaarlijk

Stel je voor dat een EV in brand geraakt wanneer het voertuig is opgesteld in een onderdekse garage van een ferry die de Atlantische oversteek maakt van de Canarische Eilanden naar het Spaanse vasteland. De gevolgen zouden desastreus zijn, want de middelen aan boord om dergelijk voertuig te blussen en af te koelen door onderdompeling zijn op een schip niet aanwezig.   

Het onderwerp ferrymaatschappij weigert elektrische auto is zeer controversieel. Dit jaar heeft de Noorse rederij Havila Kystruten het transport van elektrische en hybride voertuigen op haar schepen verboden, omdat ze ervan uitgingen dat ze brandgevaarlijk kunnen zijn. Verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) heeft een rapport uitgebracht waarin het risico op brand van d-batterijen duidelijk wordt weergegeven.

Voertuig geweigerd

Met deze feiten in het achterhoofd heeft de rederij Navieras Armas zijn veto uitgesproken over elektrische auto’s op het schip Ciudad de Valencia. De rederij heeft een klant, die 600 euro voor zijn ticket heeft betaald, aan boord geweigerd omdat Visemar, de eigenaar van het schip, weigert EV’s aan boord te nemen.

Het voertuig, een MG4 Electric, een 100% elektrisch model, is eigendom van Roberto Amorin, CEO van het Canary Charger-bedrijf van oplaadpunten voor elektrische voertuigen en mede-oprichter van solocochelectrico.com, een website die aan- en verkopen van elektrische auto’s publiceert. Net de bedrijfsleider van een EV-gerelateerd bedrijf wordt de toegang geweigerd om met zijn EV de oversteek te maken van Gran Canaria naar Huelva door een expliciet veto van Visemar, exploitant van de Italiaanse reder Visentini die het schip Ciudad de Valencia voor Trasmediterránea in 2019 heeft gebouwd.

En nu …?

Roberto Amorin legt uit dat een zakenvriend in april de omgekeerde route nam, van Cádiz naar Gran Canaria, met hetzelfde voertuigmodel, en niemand gaf hem problemen. De repliek van Navieras Armas is dat Visemar twee maanden geleden de beslissing heeft genomen om geen elektrische voertuigen te vervoeren omdat er zich brandincidenten van elektrische voertuigen op andere schepen hebben voorgedaan. De ferrymaatschappij adviseerde Don Amorin om de overtocht te maken met een schip van een andere rederij die de Canarische Eilanden verbindt met Huelva.

Na het incident diende Amorin een klacht in bij het hoofdkwartier van de Guardia Civil in de haven van Las Palmas de Gran Canaria. De situatie heeft hem aanzienlijke ongemakken bezorgd, aangezien hij een zakelijke afspraak had in Madrid. Hij moet nu noodgedwongen het vliegtuig nemen of te rade gaan bij een andere rederij, of deze elektrische voertuigen aan boord toelaat.

In deze context kunnen alle elektrische voertuigen, ook fietsen, steps, huurauto’s en alle voertuigen waar een batterij in steekt, geweigerd worden op om het even welke overtocht. 


TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

ALS DE JONGE WIJN BLOEIT…

‘S LANDS WIJS

BONT OM DE ARM…

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img