donderdag, juli 18, 2024
HomeBlogGeschiedenisFERRY NAAR LA GOMERA
SEB LEESON LEGAL GROUP

FERRY NAAR LA GOMERA

Ferry naar La Gomera, het leek wel een sprookje voor de inwoners van Tenerife en van La Gomera die vóór 1974 enkel lange overtochten kenden. Tot in de jaren ‘70 van de vorige eeuw was het ferryvervoer tussen de twee eilanden aanzienlijk minder efficiënt en vooral minder comfortabel dan nu.  

De verbindingen werden hoofdzakelijk verzorgd door de zogenaamde ‘correíllos’, kleine passagiers- en vrachtschepen die de eilanden met elkaar verbonden. Reizen tussen Tenerife en La Gomera duurde lang, tussen de 12 en 14 uur, wat reizen tussen de eilanden tot een vermoeiende ervaring maakte.  

Geen voorzieningen

De scheepvaartdiensten waren onregelmatig en vaak afhankelijk van weersomstandigheden en andere onvoorziene factoren, wat de betrouwbaarheid van de verbindingen verminderde. Ze hadden beperkte capaciteit voor zowel passagiers als vracht, wat betekende dat er vaak vertragingen waren. De voorzieningen aan boord waren zeer eenvoudig, zonder restaurants, bars of entertainment aan boord en daarom namen reizigers vaak hun eigen voedselpakketten en comfortvoorzieningen mee aan boord. 

1974

Met de komst van de Benchijigua in 1974 werd een grote stap voorwaarts gezet in het verbeteren van de maritieme verbindingen tussen Tenerife en La Gomera. Deze veerboot reduceerde de reistijd tot 90 minuten, bood dagelijkse regelmatige diensten aan en introduceerde comfortabele voorzieningen voor passagiers. De Benchijigua markeerde het begin van een nieuwe era in het vervoer tussen de twee eilanden, wat leidde tot aanzienlijke economische en sociale voordelen voor La Gomera. 

Profijt voor La Gomera 

In 1974 kwam daar verandering in. Met de Benchijigua, het schip dat een brug sloeg naar de moderne scheepvaart en vooral naar een geavanceerde ferrygeschiedenis. In juli 2024 is het een halve eeuw geleden dat het iconische schip van Fred. Olsen voor het eerst vertrok vanuit Los Cristianos en zo een essentiële stap zette naar een economische en sociale vooruitgang van La Gomera.  

Economische stimulans 

Dit betekende ook een keerpunt in het maritiem verkeer. Om 11 uur ’s ochtends op maandag 8 juli 1974 vertrok de Benchijigua, een veerboot gebouwd in de scheepswerven van de Noorse stad Trondheim, voor het eerst vanuit de haven van Los Cristianos naar San Sebastián.

De veerboot had een capaciteit van 399 passagiers en maximaal 60 voertuigen.
In de eerste zes maanden, en dankzij een busdienst tussen Los Cristianos en Santa Cruz, had de ferry al meer dan 100.000 passagiers vervoerd.
De ferrylijn droeg ook bij aan de economie van La Gomera. De verkoop van ambachtelijke producten steeg, taxi’s en bussen profiteerden, en er werden op beide eilanden restaurants en autoverhuurbedrijven opgericht.
 

Prijzen 

Met de nieuwe onderneming, geïnitieerd door de Noorse reder Fred. Olsen en een groep ondernemers uit Tenerife, werd de reistijd teruggebracht tot 90 minuten, met bovendien drie overtochten heen en terug. De initiële prijs van een ticket van de ferry naar La Gomera was 280 peseta’s per passagier (1,75 euro) en 340 peseta’s (2,12 euro) met bus vanuit Santa Cruz en tussen de 500 (3,12 euro) en 700 (4.37 euro) per voertuig. 

Vanaf Noorwegen 

Kapitein Miguel Ángel Sánchez Conejo voer het schip vanaf Noorwegen naar de Canarische archipel samen met o.a.José García Oliva de eerste hoofdwerktuigkundige. Een andere naam voor de geschiedenis was Lali Hernando, een medewerker die het publiek bediende in de faciliteiten van Ferry Gomera aan de Avenida de Anaga. 

Nieuwe kades 

De Benchijigua was uitgerust met stabilisatoren voor een comfortabelere vaart en met een motorvermogen van 2.310 pk, waardoor het een kruissnelheid van 14,5 knopen haalde. De ferry kostte 182 miljoen peseta’s en bood aan boord een nieuw concept van klantenservice, met een restaurant, twee bars en televisie.
De ingebruikname van het schip vereiste aanpassingen aan de kades in de havens van San Sebastián de La Gomera en Los Cristianos (Arona).

Het succes van de lijn Los Cristianos-La Gomera leidde ertoe dat de directie van het bedrijf zes jaar later een groter schip aanschafte, ter waarde van 300 miljoen peseta’s. De ferry naar La Gomera is nog steeds populair en maakt dagelijks vier maal deze verbinding, dat is 31 keer per maand.

Fred. Olsen © Photography

 

 TERUG NAAR STARTSCHERM  


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren. 

 

 

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
MSC CRUISES
QUIRON SALUD
Denterife
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

MSC CRUISES

magazine

#277 JULI 2024

#276 JUNI 2024

#275 MEI 2024

#274 APRIL 2024

- Reclame -QUIRON SALUD

gastronomie

seb leeson consulting

weer

Denterife

COLUMN GUY

- Reclame -

COLUMN KIM

- Reclame -ADVOCAAT TENERIFE

WEETJES

SEB LEESON LEGAL GROUP