Op 25 april 1980 steeg Dan-Air vlucht 1008 om 09.22 uur UTC op vanaf Manchester (MAN) voor een vlucht naar Tenerife-Norte Los Rodeos (TFN) met een driemotorige Boeing 727-46. Na een rustige vlucht nam de bemanning om 13.14 uur contact op met de verkeersleiding die verantwoordelijk was voor de approach naar de luchthaven TFN. Ze bevonden zich op FL110 (11.000 voet of 3.608 meter) en op 14 zeemijl van de VOR/DME van TFN.
Approach stuurde volgend bericht: Dan Air one zero zero eight, cleared to the Foxtrot Papa beacon via Tango Foxtrot November, flight level one one zero expect runway one two, no delay.
De piloten herhaalden de clearance en vroegen daarna de meteorologische informatie op. Runway in use one two, the wind one two zero zero five, visibility six from seven kilometres, clouds, two oktas at one two zero meter, plus four oktas at two five zero meter, plus two oktas at three five zero meter, November Hotel one zero three, temperature one six, dauwpunt one, and drizzle. – Een okta is de oudere eenheid waarmee de hoeveelheid bewolking werd aangeduid.
Een minuut later beval approach de daling moest inzetten naar FL60 en dat niveau moest aanhouden, waarop de piloten het bericht bevestigden.
Aansluitend vroeg de verkeersleider de afstand tot het TFN-baken door te geven. De bemanning antwoordde dat het vliegtuig zich op 7 NM van TFN bevond.
Weinig communicatie
Om 13.18 uur UTC meldde de piloot dat het vliegtuig net TFN was overgevlogen en dat het op weg was naar het baken FP. De verkeersleider informeerde hen vervolgens over een niet-gepubliceerde holding boven Foxtrot Papa: The standard holding over Foxtrot Papa is inbound heading one five zero, turn to the left, call you back shortly.
Dan Air 1008 antwoordde alleen met ‘Roger’ zonder de ontvangen informatie te herhalen, hetgeen niet verplicht was volgens de ICAO-regels die golden op dat moment.
Bijna een minuut later meldde de bemanning van het vliegtuig: Dan Air 1008, Foxtrot Papa level at six zero, taking up the hold en waarop approach antwoorde Roger.
Het vliegtuig vloog 1,59 mijl voorbij FP en in plaats van radiaal 255 te vliegen naar waypoint FP, vervolgde de Boeing 727 zijn traject ruim twintig seconden in de richting van 263 graden, waarbij het in een gebied terecht kwam waar een minimumveiligheidshoogte (MSA) gold van 14.500 ft. Approach gaf de toelating om te dalen tot 5000 voet en toen ging het ground proximity warning system (GPWS) alarm af.
Fatale bocht
De gezagvoerder onderbrak de linkerbocht en ging over naar een rechterbocht en beval een doorschieting. Ze vlogen over een vallei, waardoor de GPWS-waarschuwing tijdelijk werd uitgeschakeld. De copiloot stelde voor om 122 graden te vliegen om uit de overshoot te geraken, maar de gezagvoerder ging door met de bocht naar rechts. Hij was ervan overtuigd dat de linkse bocht hem naar de bergen zou brengen.
De gezagvoerder nam om 13.21 uur contact op met Tenerife Norte Approach: Dan Air 1008, we’ve had a ground proximity Warning. Twee seconden later vloog het vliegtuig zich te pletter in het bergachtig gebied van La Esperanza op een hoogte van 5.450 ft (1.662 m) en 11,5 km uit koers.
In deze crash stierven er 146 mensen, 138 passagiers en 8 bemanningsleden.
Een volledige en duidelijke reconstructie kan bekeken worden in de video onderaan dit artikel.
Het volledige onderzoeksrapport kan HIER gelezen worden.
Bronnen: Admiral Cloudberg – Aviation Safety Network – Onderzoeksrapport van SCAAC
