Wat iedereen denkt is nu ook waarheid geworden. De luchthaven met de ouderwetse naam Reina Sofia is een topper van Europees formaat. Tenerife Sur is de luchthaven met de hoogste toename van toeristisch verkeer in Europa. In feite niet zo vreemd als je weet dat meer dan 80% van het BNP gehaald wordt uit de handel en economie van het toerisme.

Geen enkele andere luchthaven in Europa groeit sneller dan de zonnige luchthaven waar merendeel van ons aankomen. 93% van de toeristen gebruikt de zuidelijke luchthaven om hun vakantie te beginnen en te beëindigen. De resterende 7% staat voor ‘reizen om persoonlijke redenen’ (4%), zakenreizen (2%) en ‘andere redenen’ (1%).

Deze gegevens zijn consistent met de nationaliteiten van de passagiers; 92% zijn buitenlanders, slechts 8% Spanjaarden gebruiken de zuidelijke luchthaven omdat de noordelijke tegenhanger Los Rodeos de meeste binnenlandse vluchten voor haar rekening neemt.

Wij stellen ons regelmatig de vraag of de luchthaven klaar is voor de toekomst en het antwoord is duidelijk. Neen!
Wil de luchthaven meegroeien met het toeristisch exponent dan moet de luchthaven snel en adequaat uitgebreid en gemoderniseerd worden om te voldoen aan de noden van de nabije toekomst.

De zuidelijke luchthaven heeft momenteel een maximale operationele capaciteit van 12 miljoen passagiers per jaar. Het gemiddelde van de afgelopen jaren is ongeveer tien miljoen passagiers per jaar. Nog twee miljoen passagiers erbij en dan kunnen we spreken over een saturatie. Tenzij de luchthaven meegroeit naar een nog hoger aantal passagiers en daarvan is de uitbater zich bewust.

Er werd in een recent verleden reeds een belangrijke uitbreiding gerealiseerd; de paspoortcontrole-unit werd verdubbeld in capaciteit, terminal T-2 kreeg 32 extra boardingloketten, goed voor 2.000 extra vluchten of 300.000 passagiers. En binnenkort komt er ook nog de elektronische check-in bij; passagiers die met enkel handbagage reizen zullen onmiddellijk kunnen doorstappen naar de veiligheidscontrole. Er zal dus een ontlastend effect ontstaan op de loketten.

De directeur van de luchthaven, Santiago Yus, legt uit dat er in de periode 2015-2018 een totaal van € 103.000.000 gepland staat om mee te groeien met de expansie van de luchthaven. Zo staat er een volledig nieuw bagagesorteersysteem in de steigers en zal de screening van de handbagage door apparatuur met nieuwe technologie worden uitgevoerd.

Het winterseizoen, dat onlangs begon en samenvalt met de aanvang van de wintertijd, wordt opnieuw een klapper van formaat. De verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben bevestigd dat er bijna 30.000 bewegingen zullen worden uitgevoerd in de komende vijf maanden, tot op 26 maart 2017, de dag dat de zomertijd terug wordt ingevoerd.

Enkele cijfers om het gegeven concreet te illustreren.

Tenerife wordt verbonden met 125 bestemmingen, de meeste uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en het Spaanse vasteland. Zestig luchtvaartmaatschappijen opereren dagdagelijks vanop de luchthaven en verwerken samen 12 miljoen passagiers. Dit is bij benadering 6 miljoen toeristen op jaarbasis, want hier wordt iedere toerist twee keer vervoerd; ze komen eerst aan, daarna vertrekken ze terug.
Vrijdag is de drukste dag met 250 landingen en opstijgingen waarbij 35.000 passagiers aankomen en vertrekken. De luchthaven kan een limiet van 33 vliegbewegingen per uur verwerken en werkt momenteel aan 50% van deze limiet.
54% van de passagiers zijn vrouwen en 46% mannen. 35% is tussen 30 en 49, 29% tussen 50 en 64 en 12% is tussen 15 en 29. 11% is ouder dan 64. 15% is jonger dan 13.
116 check-inbalies verwerken alle passagiers, verdeeld tussen de belangrijkste terminal T-1 (84 balies) en de nieuwe T-2 (32 balies). 4517 personen verdienen hun boterham op de luchthaven waarvan 300 bij Aena. De rest werkt bij de verschillende luchtvaartmaatschappijen en bij veiligheids- en bewakingsdiensten. De luchthaven is meteen ook de grootste werkgever van het eiland.

De raad van bestuur van de luchthavenuitbater Aena heeft binnen haar serviceplan een bedrag goedgekeurd van € 37,5 miljoen. Daarin zijn de onderhoudswerken aan het parkeerplatform en het vernieuwen van de slijtlaag van de runway en de taxiways voorzien. Daarenboven heeft de vennootschap nog eens € 29,4 miljoen voorzien (gespreid over 3 jaar) om het aantal vliegtuigparkeerplaatsen uit te breiden en de toegangen van het platform naar het luchthavengebouw te moderniseren.

Maak je geen zorgen, de luchthaven zal overdag gewoon open zijn en doorgaan met het aankomende en vertrekkende vliegtuigverkeer. Je kunt dus massaal blijven komen. Enkel ‘s nachts zal de deur op slot gezet worden om de geplande werken uit te voeren.