maandag, februari 26, 2024
HomeBlogNieuwsERJOS-TUNNEL ONDER HET TENO-GEBERGTE
spot_img

ERJOS-TUNNEL ONDER HET TENO-GEBERGTE

De langste tunnel van de Canarische Eilanden wordt momenteel uitgegraven en loopt onder het Teno-gebergte door. De Erjos-tunnel maakt deel uit van de snelweg rond Tenerife – ook de eilandring of anillo insular genoemd – is momenteel voor 80% uitgegraven en moet Santiago del Teide en El Tanque tegen 2025 met elkaar verbinden. Zo worden het noorden en het zuiden via dit westelijk sluitstuk door een snelweg met elkaar verbonden. Dit zal ook zorgen voor de fysieke aansluiting en de verbinding met de snelwegen TF-1 in het zuiden en met de TF-5 in het noorden. 

Het investeringsbudget voor het project bedraagt momenteel 256 miljoen euro en de werkzaamheden zijn toegewezen aan de joint venture van FCC Construcción, Syocsa-Inarsa en El Silbo. De 11,3 kilometer lange verbinding tussen Santiago del Teide en El Tanque bevat de een dubbele tunnel van 5,1 kilometer, die meteen de langste tunnel wordt van de Canarische archipel en een van de langste van Spanje.

Abrubte orografie

De tunnel doorkruist het Tenomassief, en om het graven te versnellen, wordt er gelijktijdig gegraven vanaf de vier tunnelmonden, per twee naar elkaar toe. Er wordt 24/7 gewerkt in een drieploegenstelsel tot de tunnel helemaal is uitgegraven. Het tracé is complex want de werken gaan door gebieden met een nare en abrupte orografie waarin locaties met milieuwaarde worden doorkruist, waar menselijke nederzettingen en agrarisch grondgebruik terug te vinden zijn.

Complexiteit

Naast het hoofdtracé omvat het project een verkeersknooppunt in de gemeenten El Tanque en Santiago del Teide. Meer, er komen drie dubbele overdekte tunnels, waarvan er twee toegang geven tot de tunnel, vijf viaducten, drie onderdoorgangen, 21 transversale afwateringswerken en acht kanalisaties van bestaande waterlopen. Dit zijn realisaties die gelijktijdig met het nieuwe traject van de snelweg moeten worden gerealiseerd.

Op het traject hebben de baanvakken een breedte van 3,50 meter per rijstrook en een pechstrook van 2,50 meter, behalve in de Erjos-tunnel, waarvan de breedte per rijvak 2,50 meter bedraagt en voorzien is van een shoulder van 1 meter  en een voetgangerspad van 1,20 meter. Bij de aanleg van de meer rigide structuren zoals viaducten en overkappingen wordt rekening gehouden met de uitbreiding van de rijweg met twee baanvakken over het hele traject.

Tunnelmonden ontmoeten elkaar

Drie en een half jaar na de start van de werkzaamheden is de uitgraving van de eerste van de twee tunnels van de Anillo Insular – de ringsnelweg – een feit. Santiago del Teide en El Tanque zijn nu verbonden, na het uitgraven van 4.855 meter tunnel.

Over niet minder dan 15 maanden zullen de werken helemaal af zijn en wordt de economische dynamiek tussen het noorden en het zuiden bevorderd en zal het verkeer veiliger en sneller verlopen.

Twintig minuten winst

De dubbele tunnel van Erjos is een van de duurste en meest gecompliceerde openbare werken in Spanje vanwege de orografische omstandigheden van het gebied. In 2019 werden de werken gegund voor 241 miljoen euro en zoals met alles is deze prijs ook gestegen. De uiteindelijke kostprijs bedraagt 256 miljoen.

De overheid schat dat dit deel van de Anillo Insular dagelijks zal gebruikt worden door 30.000 voertuigen, waardoor de verkeersdrukte op de TF-5 aanzienlijk zal afnemen. De besparingsmodus wordt op 20 minuten geschat.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

#270 DECEMBER 2023

#269 NOVEMBER 2023

- Reclame -spot_img

gastronomie

VIJGEN OP HET MENU

MOJO EN GOFIO

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

KERST OP TENERIFE

VERBODEN VOOR JONGEREN

HET VOORJAAR CARNAVAL

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img