We weten het zo stilaan. Als je naar Tenerife komt huur je best een auto als je het een en ander wil bezoeken. Een huurauto brengt je waar je wil zijn. Je trekt op avontuur en bent van niets of van niemand afhankelijk en het is nog goedkoop ook.
Je huurt vanaf je thuislocatie best online. Je kiest de huurperiode, het type auto en de nodige opties. Daarna krijg je een huurovereenkomst die je ten allen tijde gratis (online) kunt verbreken als de prijzen op een later tijdstip dalen. Dan kun je een nieuw contract aanvragen met de verlaagde prijzen. Eenvoudig, niet? Er is keuze genoeg, er circuleren zo een slordige 65.000 huurvoertuigen op het eiland waaruit jij een keuze kan maken.
We leven in een tijdperk waar ecologie en groene stroom de wereld veroveren en op Tenerife is dat niet anders. Windmolens, hydro-energie, zonnepanelen en elektrische auto’s, hetzij in mindere mate, verschijnen in een razend tempo ten tonele. Ook deze laatste zal de ‘ecologie’ van het eiland een boost moeten geven inzake een beperking van CO²-uitstoot.
Vooral vanuit Scandinavië is er bij de autoverhuurbedrijven veel vraag naar elektrische voertuigen. Het grote voordeel is dat je op het eiland geografisch gelimiteerd bent in afstanden. Als je het volledige eiland bent rondgereden heb je een onooglijke 200 kilometer afgelegd, een afstand die door een elektrische auto probleemloos (!) kan gereden worden.
Iedereen op het eiland is gefocust op duurzame mobiliteit met minder vervuiling en dit ondernemen binnen een niche als autoverhuur is niet alleen een signaal naar het toerisme, het is ook een uiting van doelgericht ecologisch ondernemen.
Er is nogal wat nevenactiviteit als je de groene automobielen de weg opstuurt; je moet ook zorgen dat er her en der oplaadpunten zijn waaraan kan gekoppeld worden om de batterijen op te laden. Een logistiek probleem die door de regeringen zal gepromoot en gesubsidieerd worden. Op vandaag zijn er slechts 19 oplaadpunten in een aantal gemeenten. Uiteraard in Santa Cruz, maar ook in Puerto de La Cruz, La Matanza, El Sauzal, Tacoronte, Candelaria en Arona.
Ik stel mij de vraag of er wel onderzoek is gedaan naar de rentabiliteit van elektro-autootjes. Daar waar het toerisme floreert is er slechts één oplaadpunt, namelijk in Arona, op de parking van het commercieel centrum Parque Santiago VI in Playa de las Americas. Maar daarvoor heb je ook herlaadbare batterijen nodig die deze vierwieler vooruit sleuren.
Grote verhuurbedrijven renoveren hun wagenpark doorheen het hele jaar en daardoor zou er dus ruimte moeten zijn om een aantal elektrische auto’s aan te kopen om deze in de verhuur te implementeren. Ik google even en tot mijn grote verbazing vind ik maar één bedrijf die deze stille jongens verhuurt. En het zijn dan nog geen volwaardige vierzitters, enkel een opgewaardeerd strandkarretje waarmee je 80 km/u kunt rijden.
Het bedrijf heet E-Cars en heeft haar standplaats in Santa Cruz maar is ook in Los Cristianos actief, aan de havendam vlakbij de grote parking. Misschien een idee als je eens een geruisloos kort ritje wil ondernemen. Je kunt deze miniautootjes zelfs huren op uurbasis, inclusief draadloos internet, een tablet en GPS. Dan kun je een uurtje rondrijden, dan moet je elektriciteit bijtanken.
De wereld van de elektrische auto ziet er volgens mij niet zo rooskleurig uit, alhoewel de actieradius binnen het eiland best haalbaar is voor de nieuwste generaties van elektrowielers. Een investering vanuit de privé en een steuntje in de rug van de eilandregering zou misschien de aanzet kunnen geven tot een nieuw verhuurtijdperk. Als de taks op de verhuur van elektrische voertuigen zou verminderen van 13,5% (zijnde de aanslagvoet op luxeverhuur zoals vliegtuig- en bootverhuur) naar 7% en er kan verhuurd worden aan de huidige verhuurprijs van een voertuig categorie 1 (Opel Corsa, Seat Panda, … nvdr), dan pas zouden de verhuurbedrijven kunnen rekenen op een haalbare investering in ecologische vierwielers.
En hoe ziet de situatie er vandaag uit?
Er zijn weinig mogelijkheden om elektrische voertuigen te huren, en als men er dan een huurt zijn er te weinig oplaadmogelijkheden. We stellen vast dat er in de afgelopen periode van 10 maanden slechts 150 elektrisch aangedreven auto’s op Tenerfiaanse bodem zijn bijgekomen en kunnen bovendien niet terugvinden hoeveel dergelijke voertuigen er zich op het eiland bevinden. Jammer maar helaas.
Is dit nu ook het verhaal van ‘het kip en het ei’?
Goedemorgen,
Heb je een idee hoe het in 2021 staat met de status van de electrische auto op Tenerife?
Het is een geweldig eiland wat (zover ik kan beoordelen )keurig wordt onderhouden.
Het is alleen triest dat je de hele dag uitlaatgassen inademt van het verkeer.
Als je de toch ergens de verbrandingsmotor zou kunnen weren is het op een eiland.
Maar ik zie maar heel weinig verandering de laatste jaren(eerder het idee dat het erger wordt).
Groet
R.v.B.
Dag René,
Het elektrisch rijden is op Tenerife heel sterk toegenomen. Momenteel beschikken wij niet over officiële cijfers, maar van zodra deze beschikbaar zijn publiceren wij deze gegevens in een nieuw artikel.
Op een eiland blijven de uitlaatgassen niet hangen en zorgen de passaatwinden voor een continu-aanvoer van verse en gezonde ademlucht.