Om iets aan de man te brengen of om de vrouw te informeren worden heel wat mogelijkheden gebruikt. De mogelijkheden zijn legio: sociale media, websites en forums doen hun ding en zorgen voor wat het bedoeld is. In de tijd waarin wij leven is het internet nooit veraf en wordt het wereldwijde web meer en meer gebruikt om informatie op te slaan, om inlichtingen in te winnen, om gelijkgezinden op te sporen en om data te verzamelen.

Dit doen wij allemaal. Het internet vormt voor ieder van ons een medium met ongekende mogelijkheden. Dit alleen is dé bron van motivatie om deze wereld te ontdekken. Het is niet alleen een nieuwe manier van communiceren, het is een nieuwe manier van leven geworden. Ook wij gebruiken het internet om Tenerife in al zijn vormen en kleuren aan te bieden aan geïnteresseerden. Wij gebruiken – kwatongen beweren ‘misbruiken’ – het snelle dataverkeer om iedereen die Tenerife als een target heeft aangeduid op de hoogte te brengen van alles en nog wat.
En daarvoor gebruiken wij een aantal websites die we via de diverse sociale media promoten.

Omdat onze werking voor velen onoverzichtelijk is, en blijft, werd er een organigram opgemaakt. Hoe zit onze dienstverlening in elkaar? Uit ondervinding weten wij dat ons doelpubliek op latere (lees: rijpere) leeftijd aan het computeren geslagen is. Mensen op leeftijd hebben de multimedia-apparatuur pas leren gebruiken als ze reeds lang de schoolbanken hadden verlaten en moesten zodoende heel wat computerstudietijd inhalen. Niet iedereen kan vlot overweg met het gebruik van sommige internettoestanden, de ene mens snapt het wat sneller dan de andere.
Daaraan willen we iets doen. Met dit artikel willen wij de verwarring wegwerken en transparantie promoten binnen ons eigen netwerk.

Twee zaken moet je uit elkaar houden. Een website en Facebook zijn twee verschillende zaken.
Een website is een verzameling samenhangende webpagina’s met gegevens, zoals tekst, afbeeldingen of video’s, die worden opgeslagen, vervolgens op een webserver gezet en aangeboden op het internet.
Facebook daarentegen is een gratis, sociaal onlinenetwerk. Na registratie kunnen gebruikers een persoonlijk profiel aanmaken, vrienden toevoegen, berichten versturen, statussen plaatsen, foto’s posten, video’s delen en notificaties krijgen van vrienden die hun profiel updaten. Ook kunnen de gebruikers van verschillende groepen lid worden en hun vrienden categoriseren in groepen.
Binnen Facebook zijn er ook pagina’s, zoals jouw eigen profielpagina die je zelf beheert en pagina’s die bedrijven gebruiken om hun zaak te promoten.

In ons geval proberen wij met onze Facebookgroep gelijkgezinden te verbinden met elkaar. Tenerife voor Nederlandstaligen is de groep die, vooral interactief, informatie verschaft aan haar leden. Dit is ons algemeen infokanaal waar het principe van ‘vraag en antwoord’ wordt toegepast. Deze groep is toegankelijk voor alle Nederlandstalige Tenerife-fanaten.
Er zitten twee hoofdlijnen in deze informatieve en interactieve groep; het eiland Tenerife en de Nederlandstalige taal. Iedereen die deze trefwoorden in zijn vaandel draagt, is welkom om lid te zijn of te worden.

Maar een Facebookgroep is een eigenaardig ding. Je moet er constant mee bezig zijn, zo niet verlies je de informatie die in diverse posts en topics snel de dieperik inzakt. Waardevolle en interessante info blijft op deze manier nooit zichtbaar staan. Je moet er moeite voor doen om deze op te halen. Door gebruik van de zoekfunctie – die eindelijk volwaardig te gebruiken is – en met een krachtig zoekwoord, kun je recente vragen en antwoorden terug opvissen. Maar hoe je het ook draait of keert, je moet er moeite voor doen en vooral, je moet er wat geduld voor opzij zetten. Uiteindelijk  verdwijnt alle informatie naar een duistere ondergrond.
Daarom hebben wij aan deze groep de Facebookpagina Tenerife Info gekoppeld waarop dagelijks concrete weersinformatie en alle links naar onze publicatie worden geplaatst. Wens je je niet door een groep van bijna 25.000 leden te ploegen, dan volg je beter de pagina.
Voor de volledigheid nog dit: wij zijn ook actief op Twitter en op Instagram.

Om relevante en interessante informatie beschikbaar te houden voor iedereen die daar om vraagt moesten wij op zoek gaan naar een of meerdere platforms en dit resulteerde eerst in de realisatie van de TNT-website en daarna, in deze van Tenerife Connect.
Waarom twee websites, hoor ik je vragen.
De website van het TNT Magazine is een statische website waarop vooral informatie staat. Deze webstek leent zich niet tot interactie en je moet er ook geen lid van worden. Deze is vrij toegankelijk als encyclopedie van Tenerife.

De website Tenerife Connect is een website waarop een bepaald aantal zaken verschijnen. De bijna achthonderd artikels en columns staan op de blog, de immopagina beschikt over een platform waar makelaars en particulieren hun vastgoed kunnen plaatsen. 100% in het Nederlands, 100% gratis. De drie grote klimaatzones hebben een eigen weerbericht en in de shop kun je terecht voor litteratuur van en over Tenerife.
Maar Tenerife Connect heeft een aantal partnerships afgesloten met handelaars die via deze weg hun diensten aanbieden aan gereduceerde prijzen en/of met tegemoetkomingen. Dat doen we om de leden van onze Facebookgroep te laten genieten van deze voordelen. Canarias VIP Card is daar een mooi voorbeeld van, en Club Canary ook.

Voor elk wat wils. We starten op Facebook en eindigen op een website. Op deze manier vinden we snel alles terug … Iedereen content.

Dit zijn onze vier targets:
Tenerife voor Nederlandstaligen 
Tenerife Info
TNT
Tenerife Connect