Wij hebben ons eerder de vraag gesteld of er problemen kunnen ontstaan door het aanbod van gratis openbaar vervoer aan alle Canarische residenten. In dit artikel schrijven wij dat er in de overeenkomst tussen de Coalición Canaria en de regerende socialistische partij PSOE, die in Madrid werd afgesloten, geen enkele aanwijzing is gevonden waarin staat dat buitenlandse toeristen, die op de eilanden verblijven voor lange of korte duur, ook van deze maatregel zou kunnen genieten.
Op 1 januari 2023 wordt de maatregel op de Canarische Eilanden van kracht, maar er moeten nog enkele obstakels worden overwonnen.
De vraag wordt dus: Is het initiatief overhaast?
Omdat de inhoud van het artikel lang wordt, door de politieke complexiteit ervan, maken wij er gewoon een DOSSIER van.
Het begin
Het gratis openbaar vervoer op de Canarische Eilanden wordt op 1 januari 2023 van kracht gedurende één jaar als gevolg van de overeenkomst tussen de Coalición Canaria (CC) en de centrale regering dat wordt ondersteund door de algemene staatsbegroting.
De maatregel stelt de Canarische Eilanden meteen op één lijn stelt met de rest van Spanje. De overheid subsidieert voor 100% alle openbaar vervoer, inclusief de korte en middellange treinreizen, op het vasteland. Een maatregel die welkom is bij veel huisgezinnen, vooral in deze inflatoire tijd waarin families worden verstikt door de stijgende prijzen.
Nuances
Afgezien van het succes van een maatregel dat enkele maanden geleden nog onmogelijk leek, moeten er nog enkele tegenkantingen worden overwonnen. Een duidelijk voorbeeld daarvan is een gebrek aan bussen en aan chauffeurs om te voldoen aan de grote vraag die vanaf 2023 wordt verwacht. De president van de eilandregering, Pedro Martín, erkende dat het ingewikkeld wordt om aan de toegenomen vraag te voldoen, zowel voor het bus- als voor het tramvervoer.
Het openbaar vervoer op de eilanden is sinds september 2021 voor 50% gesubsidieerd en sedertdien is het aantal passagiers met ruim 16% is toegenomen. Het tramvervoer heeft in november 2022 gepiekt met 1.650.013 passagiers, een historisch record in één maand sinds de invoering van de tram in 2007. Met deze cijfers in het achterhoofd is het duidelijk dat het aantal passagiers nog zal stijgen wanneer het openbaar vervoer volledig gratis zal worden aangeboden. Volgens ramingen van de verschillende Canarische exploitanten wordt er een bijkomende stijging verwacht van 5 à 7% meer passagiers.
Aanwervingen
De raad van bestuur van Titsa heeft enkele weken geleden de aanwerving van 108 mensen voor het komende jaar goedgekeurd, waarvan 92 chauffeurs en 16 technici. Ook de verhoging van de personeelsuitgaven met 9,2 miljoen euro werd bekrachtigd. Deze maatregelen komen bovenop de integratie van 122 werknemers in het personeelsbestand aan het begin van het jaar, waardoor er in totaal nu 230 werknemers bijkomen. Het probleem is dus niet het personeel, maar het gebrek aan bussen.
Bussen
Veel van de bussen die nu rijden zijn geen eigendom van het eilandbedrijf omdat ze door de vorige regeringsploeg via leasing werden aangekocht en nu moeten worden afgestaan omdat het contract afloopt. De mogelijkheid blijft bestaan om bussen bij te huren tot de nieuwe bussen worden geleverd medio 2023.
Bij elke bestelling van bussen kan er maar geleverd worden na twee jaar. Deze maand zal het bedrijf een aanbesteding uitschrijven, ter waarde van 88 miljoen, voor de aankoop van 248 bussen, waarvan 171 hybridevoertuigen. Het is de grootste bestelling ooit in de geschiedenis van een bedrijf die eigendom is van de overheid. De nieuwe voertuigen zullen worden geleverd in 2024 en 2025″.
Financiering
Een andere tegenslag voor de gratis bussen is hun financiering. De door de CC voorgestelde wijziging van de begroting betekent een toewijzing van 81 miljoen euro. De regering van de Canarische eilanden en de eilandraad achten deze financiering echter ontoereikend. De minister van Openbare Werken, Vervoer en Huisvesting van de regering van de Canarische Eilanden, Sebastián Franquis, kon deze week niet duidelijker zijn na de vergadering in Madrid met de secretaris-generaal van vervoer en mobiliteit, María José Rallo, en de directeur-generaal van het vervoer over land, Jaime Marrero: “We hebben ernstige twijfels of deze 81 miljoen euro voldoende zullen zijn om het gratis busvervoer op de Canarische Eilanden te betalen, op basis van de informatie die de exploitanten ons hebben gegeven”.
Niet voor iedereen
Afgezien van het succes van deze maatregel is het gratis vervoer niet gratis voor iedereen die fysiek aanwezig is op de Canarische Eilanden.
In overeenstemming met wat uitdrukkelijk in de wijziging van de Presupuestos Generales del Estado (PGE) – de Algemene Staatbegroting – is bepaald, zullen alleen frequente reizigers – lees: vaste klanten – gratis kunnen reizen met trams en bussen. Met andere woorden, alleen degenen die gebruik maken van abonnementen en de dagelijkse gebruikers van meerrittenkaarten zullen van deze gratis diensten kunnen gebruik maken. Het basisidee bestond er steeds in, de frequente gebruiker te bevoordelen. De volksmond en de sociale media hebben het verkeerd voor als ze het hebben over ‘gratis openbaar vervoer voor iedereen’ en zetten daarmee vooral de vakantiegangers op een verkeerd been.
Campagne
Om alles te verduidelijken zullen zowel de regering van de Canarische eilanden als de gemeenten op Tenerife de komende dagen een informatiecampagne houden over de soorten abonnementen die in aanmerking worden genomen om gratis te reizen.
In dezelfde campagne zal del nadruk worden gelegd op het verzoek aan de gebruikers om zoveel als mogelijk in de daluren te reizen en de spitsuren zoveel mogelijk te vermijden, aangezien het bestand voertuigen nog niet is aangevuld en dus, ontoereikend is.
Taxichauffeurs
Het beroepssegment dat over het hoofd wordt gezien zijn de taxistas. De taxichauffeurs zijn misnoegd en protesteren tegen het feit dat er geen rekening werd gehouden met hun situatie. De voorzitter van Élite Taxi, Miguel Ojeda, maakte deze week duidelijk dat zij demonstraties niet uitsluiten. De taxibonden vrezen dat hun leden door de maatregel inkomsten zullen mislopen. Er werden reeds afspraken gemaakt voor globale betogingen. Niet voor een paar uur, wel voor volle dagen en niet alleen in Santa Cruz, maar ook elders op het eiland.
Taxirijden op Tenerife is populair, vooral in de centrumsteden waar er kortere ritten worden gereden. Ojeda hoopt op een herziening van het plan en van de maatregelen, waarin ook de taxibedrijven worden opgenomen.
Wij houden de informatiecampagnes van de overheid is de gaten en zullen niet aarzelen om de bijkomende, verrijkende en informatieve inhoud ervan te publiceren. Wij houden u verder op de hoogte.
Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie!
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife.
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.