ūüďĆ Zo was het verleden …!

Er wordt reeds lang gedebatteerd over elektrisch aangedreven voertuigen, die vooral in toeristische centra gebruikt worden om zich gemakkelijk te verplaatsen. Deze voertuigen vallen onder een gemeentelijke verkeerswet, maar dat weten de gebruikers niet. Niemand informeert hen over de vigerende wetgeving en de desbetreffende richtlijnen.

Er bestaan nogal wat soorten van deze ecologische stille vervoerders; elektrische fietsen¬†en dito brommers, scootmobielen in alle vormen en formaten, Segway‚Äôs en de kleinere¬†scooter, in de volksmond autoped of step genaamd. Wij gebruiken hier verder gemakshalve het woord ‚Äėstep‚Äô.

Elektrisch aangedreven voertuigen worden a priori gebruikt door mensen met fysieke beperkingen die niet, of onvoldoende, in staat zijn om zich te voet te verplaatsen. Althans, dat was in het verleden toch zo.

We zagen een explosie aan creativiteit bij mobielfabrikanten waardoor nieuwe systemen op nieuwe voertuigen werden geplaatst en waarrond een reclamecampagne werd opgezet om de verkoop en de verhuur te promoten. En daar speelden verhuurbedrijven in toeristische centra gretig op in. Zij presenteerden een aanbod om ‚ÄėU‚Äô tegen te zeggen en verhuurden steps als zoete broodjes. De verhuurprijzen waren democratisch, iedereen kon het zich veroorloven; ‚ā¨10 voor een uurtje, ‚ā¨30 voor 12 uur. Dat was goedkoop.

Ook de doelgroepen kwamen ruim aan bod; iedereen kon huren, ook kinderen (vanaf 6 jaar) moesten met zo’n elektrisch ding de straat op. Deze leeftijd was onverantwoord laag en absurd. Kinderen van 6 jaar hebben niet eens een verantwoordelijkheidsgevoel, laat staan dat zij defensief kunnen rijden.

En waar rij je dan met een step? Toch niet op de drukke rijweg als een glimmende promenade je toelacht. En daar spande het eerste van de twee schoentjes.

Het tweede knellende¬†schoentje is de snelheid van deze ‚Äėwielers‚Äô. De meeste modellen worden geleverd met een motor van 250 watt en een 36 volt-batterij. Als je de relatie tussen spanning, stroomsterkte en weerstand verandert krijg je andere eigenschappen en zo kun je makkelijk de maximumsnelheid van de steps indijken. De snelheid waarop de steps zijn ingesteld is 32 km/h of 20 mph: d√°t is standaard.

Deze snelheid is verantwoord als je je op de rijweg begeeft maar onverantwoord als je op voetgangersplaatsen gaat racen. En dat laatste is de gemeentelijke overheid en de eilandregering niet ontgaan. Zij hebben een tijdje terug reeds maatregelen genomen om deze gevaarlijke toestanden in te dijken.

In het Boletín Oficial van de provincie Santa Cruz de Tenerife van woensdag 3 december 2014, artikel 158 verscheen dat de gemeente Adeje toelating geeft aan gebruikers van steps, rolschaatsen, fietsen met pedalen en voertuigen met motor aangedreven om niet sneller te rijden dan 10 km/h in zones voorbehouden aan voetgangers en op publieke plaatsen die breder zijn dan 3 meter. De gebruikte vervoersmiddelen mogen ook niet langer zijn dan twee meter. Deze toepassing is van kracht op het volledige grondgebied Adeje. Er zijn weliswaar een aantal uitzonderingen waar deze weggebruikers niet mogen circuleren en dat staat dan gestipuleerd in het desbetreffend decreet.

Deze resolutie machtigt enkel diegenen die zich voortbewegen met de vervoersmiddelen hierboven beschreven en aan een snelheid, minder dan 10 kilometer per uur. Stel je voor; je gaat wandelen en de snelheid van je beweging bedraagt 3 km/h. Als je gewoon gaat behaal je 5 km/h. De step mag 10 km/h rijden. De verschillende snelheden zorgen voor een impact  tussen 5 en 7 km/h. Aanvaardbaar als het om een ongewenste aanrijding gaat, onaanvaardbaar als je ergens moedwillig tegen aan vlamt.

Maar die dingen rijden sneller dan 10 km/h. Ze worden geleverd met¬†fabrieksinstellingen waarbij de maximumsnelheid 30 km/h bedraagt of een vergelijkbare 20 mph¬†als het over Amerikaanse modellen gaat. Dat is te snel. Verhuurbedrijven zouden deze snelheid softwarematig moeten limiteren, maar dat doen ze niet. Te lastig, te veel werk? Neen, de concurrentie doet het ook niet… en hoe sneller deze dingen vlammen, hoe beter de verhuur rendeert. Daarenboven hebben deze steps een autonomie van 2 uur; als je maar √©√©n uurtje huurt dan mag je er alles uit persen; je hebt energie zat…

Wat is er leuker (lees: gevaarlijker) dan tussen wandelende mensen te laveren en daarmee kijken we meteen naar een jonge leeftijdscategorie van mensen die een step huren. Deze categorie van jonge tot zeer jonge bestuurders hebben 1. geen ervaring in het verkeer en 2. geen of heel weinig verantwoordelijkheid 3. nemen te veel risico’s en 4.  kunnen niet omgaan met een hoog adrenalineniveau. Anderzijds zijn er ook senioren die zich tijdelijk een scootmobiel aanschaffen om te genieten van een gemakkelijke verplaatsing en ook deze mensen durven het gaspedaal wel eens te diep indrukken. Zijn de Tenerife Bastards geboren? Aanrijdingen en bijna-incidenten werken de zwakke weggebruiker, de mens te voet, op de heupen en mondig als ze zijn geworden gaan ze daar op reageren.

Ieder ongeluk is een ongeluk te veel. Als wij kunnen bijdragen aan de veiligheid op de openbare weg dan doen wij dat ook. Met een artikel als dit kunnen we helpen om de bewustwording wakker te maken.

Hou het veilig, geniet er van en rij waar je mag rijden en vooral; hou je snelheid beneden de 10 kilometer per uur.

Wordt vervolgd.