vrijdag, april 19, 2024
HomeBlogNieuwsDERDE KEER … GOEDE VLUCHT
spot_img

DERDE KEER … GOEDE VLUCHT

Hoe mooi is de dag als je aankomt op Tenerife. De vlucht was leuk, het weer is warm en aangenaam, je biedt jezelf een drankje aan als verwelkoming en vooral, je laat het vakantiegevoel tot je komen. Je reikt de hals en kijkt vooruit naar al dat moois dat je nog beleven moet.

Het verblijf verloopt estupendo en de tijd vliegt voorbij. Er is nauwelijks tijd om om je eigen bucketlist af te vinken en snel komt het einde van een zalige vakantie in zicht. De terugvlucht wenkt. Zo ook voor mij en alhoewel ik niet op vakantie ben, moet ik nu ook terug naar de heimat.

Last minute

Ik doe wat velen doen, ik surf op het internet en schuim de vliegtuigmaatschappijen af op zoek naar het goedkoopste ticket. Gelukkig moet ik mij niet vastpinnen op een specifiek moment en kan ik wachten tot de goedkoopste aanbiedingen op het www-net verschijnen.

Ik boek bij TUI-Fly – min of meer mijn vaste leverancier – omdat het vertrouwen in de service en het vakmanschap van de maatschappij grote ogen scoort. Terwijl de ticketprijzen overal de pan uitspringen, vind ik last minute – één dag vóór vertrek – een goedkope vlucht die doorgaat op een tijdstip dat lichaam en geest verblijdt. Ik betaal net geen honderd euro, een prijs die in deze inflatoire tijden goedkoop kan worden genoemd, en bereid mij mentaal voor op de vlucht die om 10.30 uur op Tenerife vertrekt en rond 16.40 uur in Brussel aankomt.

Lista de espera

Op de luchthaven is het altijd een drukte van jewelste. Zonder ruimbagage check ik in. De verrassing is groot als ik zonder omwegen, vriendelijk word uitgelegd dat ik op de lista de espera ben ingeschreven, wat zoveel betekent dat de vlucht is overboekt. Met andere woorden, er werden meer tickets verkocht dan er plaatsen zijn op het vliegtuig en ik daardoor niet aan boord kom. Tenzij er zich passagiers niet aanbieden en er een plaatsje vrijkomt.

Ik vraag hoeveel personen er zich op de wachtlijst bevinden en krijg ik een vriendelijk gezicht te zien dat mij meedeelt dat deze informatie niet kan worden gedeeld. In elk geval moet ik mij als allerlaatste melden aan de gate om mijn kans te wagen. En wie niet waagt, niet wint.

Een Chinees

Ik merk in alle leegte een Chinees op die hetzelfde lot is geschoren. Hij gebruikt een vertaalapp om te communiceren en later begrijp ik dat hij enkel zijn moedertaal spreekt. Hij woont in Peking en vliegt via Brussel en Amsterdam naar zijn thuisland in het verre Azië.

Chen is zijn naam en we worden onverwacht en onherroepelijk verbonden aan elkaar. Ik neem hem op sleeptouw, we ondergaan tenslotte hetzelfde lot. Dertig uur lang wordt hij ongevraagd mijn reisgezel. Hij is innemend, vriendelijk, attent en heel lief, dus aanvaard ik zijn gezelschap.

Carmen en Cliff

Eerst moeten we een overboeking zien te regelen en dat kan enkel ter plaatse gebeuren door TUI-personeel. Aan de balie buiten het luchthavengebouw worden we terstond in het Nederlands te woord gestaan door twee sympathieke TUI-medewerkers. Carmen en Cliff – de namen zijn niet verzonnen – loodsen ons door het labyrint van de overboeking en zorgen ervoor dat wij een half uur later een nieuwe vlucht krijgen aangeboden. Wat een service!

Om 18.00 uur vertrekt SN3782 naar de Belgische hoofdstad waar we rond 23.20 uur zullen aankomen. Bij de overhandiging krijgen we prompt vier vouchers ter waarde van tien euro toegestoken om onze inwendige mens te versterken gedurende het wachten. Tot nog toe heeft TUI zijn verantwoordelijkheid genomen en werd alles geregeld met de glimlach. Onze dank is groot.

Schadeclaim

Overboekingen door luchtvaartmaatschappijen zijn een courant gebruik omdat dit systeem meer opbrengt dan wanneer het niet wordt gedaan. Passagiers hebben plichten maar ook rechten en daardoor is de kous niet af. Bij vluchten met een afstand tussen 1.500 en 3.500 kilometer afstand en die bij aankomst tussen drie en vier uur vertraging oplopen, kan een vergoeding geëist worden van vierhonderd euro en daar ga ik gebruik van maken. Niet om de winst, wel om het principe. Ik was geen vragende partij om als ‘overboekt’ op Tenerife achter te blijven. Ruim zeven uur wachten op een nieuwe vlucht is niet aangenaam. Voor niemand, ook niet voor mij. Meer info daarover kan gelezen worden in ons artikel VLUCHT VERTRAAGD OF AFGELAST.

Ik wil met dit artikel geen wegwijs maken in het courante gebruik van een systeem dat door luchtvaartmaatschappijen veelal worden toegepast om zekerheid te hebben dat vluchten zoveel mogelijk een maximumbezetting toebedeeld krijgen. Daardoor worden er meer tickets te verkocht dan er passagiersstoelen aan boord van een vliegtuig aanwezig zijn. Om zeker te zijn.

Het kan iedereen overkomen, vooral diegenen die op zoek zijn naar goedkope last minute-vluchten, zoals ik.

Geen goed nieuws

Ik klaag niet, ik onderga. Gedurende de wachttijd schrijf ik dit artikel terwijl Chen naar Chinese filmpjes aan het kijken is op zijn gsm. De tijd kruipt vooruit en wij spreken onze vouchers aan. Koffie, cola, een biertje, een croissant, een chocoladekoek … een mens doet wat als hij wachten moet. Nog vooraleer wij ons aanbieden aan de incheckbalie komt Carmen, de eeuwig glimlachende TUI-hostess ons briefen. Voor de tweede keer vandaag moeten we minder goed nieuws verwerken. Het toestel van SN Brussels Airlines op weg naar Tenerife werd boven Spanje geconfronteerd met een technisch defect en is onverrichterzake teruggevlogen naar Brussel. Opnieuw staren wij elkaar ongelovig aan. Ik meer dan de Chinees, want ik moet hem het nieuws nog melden in een non-verbale gebarentaal.

Claudia van Corendon

Om meer informatie te krijgen over het vervolg van een gecancelde vlucht moeten we naar balie 83. Opnieuw duizend stappen op onze teller die vandaag al op ruim 8.000 staat. Een honderdtal passagiers aanhoort het verdict. We worden in twee groepen onderverdeeld en naar twee hotels overgebracht. Twee bussen zorgen voor de shuttle, maar naar Canarische toestanden rijden de bussen naar een locatie waar wij niet staan te wachten. Na een half uurtje en na een paar vlammende telefoongesprekken naar de busmaatschappij komt alles goed en kunnen we opstappen.

Claudia van Corendon, de verantwoordelijke hostess die zich ontfermt over de passagiers die bij Cor en Don hebben geboekt, blijft er ijzig kalm bij. Zij leidt met flegma en met de nodige beroepsbewaamheid de groep in goede banen.
Groep 1, waartoe mijn lotgenoot en ikzelf behoren, gaat naar Hotel MGM in Golf del Sur waar de kamers worden toebedeeld. Het avondmaal verloopt vlot, de nachtrust is voor iedereen een welkom gegeven.

De volgende dag brengt soelaas. De shuttle brengt iedereen naar de luchthaven waar verantwoordelijke Claudia ons staat op te wachten. Alles loopt nu op wieltjes, enkel de Airbus 320 van Eurowings, een low-cost-luchtvaartmaatschappij van het Lufthansa-concern waar ook SN Brussels Airlines bijhoort, heeft wat vertraging opgelopen. Niet erg … na twee uitgestelde vluchten en een totale vertraging van bijna vierentwintig uur. 

De vlucht is routinematig een fluitje van een cent. Even voor vijf uur uur landen we veilig en wel op onze nationale luchthaven. Eind goed, al goed.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

2 REACTIES

  1. Klein schrijffoutje in artikel “3e keer…”: Claudia van Corendon, de verantwoordelijke hostess die zich ONTFERMT over de passagiers die bij Cor en Don hebben geboekt, blijft er ijzig kalm bij.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#274 APRIL 2024

#273 MAART 2024

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

- Reclame -spot_img

gastronomie

WIJN OP TENERIFE

VIJGEN OP HET MENU

seb leeson consulting

weer

COLUMN GUY

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES

WIJ BREKEN UIT

VALLENDE STERREN (4)

spot_img