maandag, februari 6, 2023
spot_img
HomeBlogNieuwsDE TOEKOMST VAN TENERIFE

DE TOEKOMST VAN TENERIFE

Het waren belabberde jaren, die de coronapandemie ons heeft opgediend. Ook de labiele economische en inflatoire toestanden die daarop volgden deden menige handelszaken schudden op hun vesten. De toeristische sector heeft zich nog niet helemaal hersteld, de werkloosheid daalt maar met mondjesmaat en veel gezinnen halen het einde van de maand niet meer. Niemand weet hoe, en vooral wanneer de oorlog in Oost-Europa eindigt en er vrede komt. Dat is de realiteit, nu de cijfers.

Nochtans is de teneur bij de eilandregering, naar aanloop van de toeristische beurs Fitur in Madrid, opbeurend. Touroperators en luchtvaartmaatschappijen zijn ondanks alles optimistisch. 2022 werd afgesloten 5,5 miljoen bezoekers, dat is lager dan het jaar 2019, het jaar vóórdat het COVID-19-virus het eiland gijzelde.

Onweerswolken trekken weg

Momenteel beleven de Canarische Eilanden het hoogseizoen dat bezaaid is met twijfels door de oorlog in Oekraïne, de gevolgen van de inflatie en de dreigende recessie in Europa. Hoewel het onmogelijk is om een betrouwbare voorspelling te doen op middellange en lange termijn, wijzen de vooruitzichten van touroperators, luchtvaartmaatschappijen en de toeristische sector op beterschap. De economische onweerswolken trekken weg en het wordt weer zonnig voor een sector die leeft van het toerisme.

Goed, maar niet goed genoeg

In november 2022 bezochten ruim 11 miljoen toeristen de Canarische Eilanden, waarvan de helft naar Tenerife reisde. Dit betekent een stijging van 155% vergeleken bij 2021, het tweede coronajaar, maar is geen betrouwbare partner in toeristische vergelijkingen.
Toch werd er op alle eilanden samen een omzet genoteerd van 15,7 miljard euro, zegt David Pérez, verantwoordelijke van Turismo de Tenerife.

Tot einde november verbleven er 5,1 miljoen reizigers op Tenerife, dit is 3,5% minder dan in 2019, vóór de pandemie. Met een goede december erbij sluiten we het jaar af met 5,5 miljoen. Dat is minder dan de 6,1 miljoen in 2019.
Merkwaardig bleven de uitgaven redelijk hoog met 165 euro per toerist per dag, wat 23% meer is dan twee jaar geleden. 

Werk aan de winkel

De economische situatie zet de toon voor de toeristenstroom. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. De Duitse markt begint aan een schuchtere heropleving terwijl de Britse markt sterk aanwezig blijft. Maar niemand heeft een glazen bol. Niemand weet wat er gaat gebeuren of in welk scenario het toerisme op Tenerife zich over drie maanden zal bevinden. Toch is er optimisme te zien op toeristische beurzen en op dito evenementen. Er is een toename van het vertrouwen die zich vertaalt in een grotere connectiviteit en in een voorzichtig optimisme.

Opnieuw vooruitgang

Tenerife maakt zijn huiswerk met gevarieerde en intense promotiecampagnes. De president van de Cabildo, Pedro Martín, is zeer ingelaten met de toeristische sector en heeft het publicitair budget met 30% verhoogd ten opzichte van 2019. Er is er na de COVID-pandemie een euforie ontstaan om te reizen. 2022 was een atypisch jaar, de Scandinavische inwoners keken de kat uit de boom, terwijl de Nederlandse markt er met 23% op vooruitging in vergelijking met 2019, de Polen haalde +35%, Luxemburg +70%, Amerika +72% en Tsjechië en Litouwen verdubbelden hun aanwezigheid op Tenerife. Deze diversificatie geeft veerkracht en daardoor worden er nieuwe internationale markten geopend.

Roze bril

Om af te sluiten, nog deze bedenking. Een bestemming als Tenerife kan en mag niet alleen afhankelijk zijn van touroperators en/of van Europese markten. Er moet ook gepositioneerd worden op internationaal niveau met een nieuw marketingplan door de diversiteit van dit eiland te benadrukken. 
Het aanbod van zon en strand is heel belangrijk, maar ook het promoten van cultuur, gastronomie, wijnen, natuur, erfgoed en architectuur zijn basiscriteria van een goede reclamecampagne. Als de overheid slaagt in haar opzet, dan kijken wij naar de toekomst van Tenerife door een roze bril.

TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik daarna op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Vorig artikel
Volgend artikel
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

ZOMERSE KERST OP TENERIFE

NEP OF NAMAAK

VLIEGEN NAAR TENERIFE

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

- Reclame -spot_img

WEETJES