Het openbaar vervoer in Tenerife is goedkoop, goed geregeld en goed verspreid; dit is zowat de teneur als men over het openbaar vervoernetwerk spreekt. Maar niet alles was piekfijn in orde; de regelmaat van bepaalde lijnen kwam soms in opspraak en de aansluitingen lieten soms veel te wensen over.

En precies dat hekel punt werd aangepakt, de frequentie en regelmatigheid van het busvervoer werd verbeterd, zegt een woordvoerder van TITSA (Transportes Interurbanos de Tenerife SA).

Het zuiden van het eiland werd beloond. Meer communicatie naar de reizigers, hogere frequenties en meer symmetrie zijn de trefwoorden die aan de publieke service werden toegevoegd.

Voorzitter van de eilandregering, Carlos Alonso, heeft uitgelegd dat de zuidelijke metropool werd verlost van een verouderde dienstverlening die onvoldoende was afgesteld op de hedendaagse normen. Een aantal lijnen van groot maatschappelijk belang werden geoptimaliseerd. Denk maar aan de verbindingen van en naar de luchthavens en naar de diverse klinieken. Hier werden 44 lijnen heringedeeld en kwamen er 16 nieuwe verbindingen bij. De frequentie naar het Hospital del Sur werd opgewaardeerd tot  30 minuten.

Het nieuwe netwerk zal de bestaande 868 bushaltes optimaliseren, de reistijden en frequenties aanpassen aan de behoeften en overlapping vermijden die de gebruiker in vele gevallen verwart.

En zo komen er nieuwe buslijnen naar Cho, Parque de La Reina, Montaña Pelada of naar Los Toscales, die tot nu toe geen busdienst hadden. Deze totaalverandering is er gekomen na ruggespraak met alle gemeenten op Tenerife die de noden en tekortkomingen binnen hun gemeente hebben in kaart gebracht. 

Omdat het aanbod aanzienlijk is veranderd en/of aangepast werd de website overzichtelijk is online gezet. Dit kun je HIER bekijken. Allen jammer dat deze website slechts één taal spreekt. Onderaan dit artikel staan meerdere links naar specifieke webpagina’s.

In het zuiden van Tenerife rijden er 34 nieuwe bussen die uitgerust zijn met de nieuwste ecologische technologieën, met het meeste comfort voor de reiziger en voldoen aan de laagste geluidsnormen. Alleen maar voordelen die een toegevoegde waarde zijn bij de rest van de reorganisatie. Tijdswinst, betere aansluitingen en een verminderde overstapprijs zijn de voornaamste ingrediënten van de nieuwste dienstverlening.

De belangrijkste en meest innovatieve veranderingen bekijken wij hier in het kort.

Om te beginnen wordt San Isídro een knooppunt van overstapplaatsen; er komen hier heel wat lijnen samen die met elkaar geconnecteerd kunnen worden.

De lijn 110 stopt nu ook aan de rotonde in San Isidro, waar ook de nieuwe lijn 408, Granadilla – El Médano, een halte krijgt. Lijn 415 verbindt dan weer El Fraile, Costa del Silencio, Golf del Sur, Tenbel en Las Chafiras met de luchthaven Reina Sofia.

Inwoners van El Fraile, La Camella, Guaza of Buzanada die eerder de lijnen 112 en 115 tot hun beschikking hadden met een zeer lage frequentie krijgen nu vlotte toegang tot het noorden en het zuiden omdat al deze lijnen nu via het knooppunt in San Isídro verlopen.
Ze worden ook goedkoper omdat de bonus voor de overstap is verlaagd.

000

Het ‘Hospital de Sur’ is bereikbaar met drie lijnen: de 480 en 482 de nieuwe 418.  Lijn 418 vroeger vanaf La Caleta naar Valle San Lorenzo had een lange reistijd. Nu vertrekt lijn 418 vanaf Adeje en krijgt stopplaatsen in Los Cristianos, het hospitaal, La Camella, Cabo Blanco, Los Toscales en Buzanada vooraleer door te rijden naar Valle San Lorenzo. Op deze manier zullen de reizigers die van Los Gigantes, Santiago del Teide, Guía de Isora, Granadilla of El Médano komen sneller en met slechts één overstap het hospitaal kunnen bereiken.

Deze filosofie wordt ook toegepast op lijn 416, Granadilla – Los Cristianos via  San Miguel en Valle San Lorenzo die het hospitaal vlotter bereikbaar maakt van uit deze richting.

Granadilla en El Médano zullen met elkaar verbonden worden door de lijnen 408, 409, 410 en 411. Deze laatste rijdt door tot Montaña Pelada, die tot nog toe geen verbinding had.

De bestaande lijn 483 wordt gewijzigd en daardoor wordt de verbinding Los Cristianos – Las Galletas door Cho en Parque de la Reina geleid.

Lijn 470 zal gemakkelijk te combineren zijn met de 483 van Los Abrigos, via Las Chafiras en Costa del Silencio, naar El Médano en Los Cristianos.

NIEUW
* De buslijn tussen La Caleta en Adeje dorp (via de kust).
* De lijnen 448, 447 en 467 worden op elkaar afgestemd met een grotere frequentie.
* Palm Mar krijgt haar eigen lijn 468; 8 keer per dag 
kun je daar op- of afstappen.
* Nieuwe lijn is bus 424 die om het half uur rijdt van Plaza del Duque via o.a. Fañabé Plaza, Gran Sur, Aqualand, Siam Park/Mall en Zentral Center naar Los Cristianos en omgekeerd.

Door de reorganisatie en verbetering van het busnet zijn er begrijpelijk, een aantal overbodige lijnen afgeschaft.

UPDATE 23-11-2018

Nieuw vanaf 24 november 2018 rijden er bussen op de aero-expresslijnen 20, 30 en 40 die enkel naar de luchthavens rijden.
Voor een habbekrats kun je je verplaatsen van centrumgebieden in het zuiden en in het noorden naar de respectievelijke luchthavens. Leuk detail: op de bussen is er Wifi beschikbaar en zijn er USB-inplugpunten voorzien. Meer info HIER.

Hieronder staan de verschillende links naar de website van TITSA. Je krijg er een duidelijk overzicht van de nieuwe situatie.

Buslijnen Zuid-Oost    (Callao Salvaje – Los Cristianos – San Isídro)
Buslijnen Zuid-West   (Los Gigantes – Vilaflor – Los Cristianos)
Buslijnen van/naar luchthaven Reina Sofia
Buslijnen van/naar luchthaven Los Rodeos
Vanaf je locatie naar…
Download mappen en plans in pdf-formaat

Wil je in detail de prijs van een busrit opvragen dan kan dat HIER. Je vult de buslijn in, waar je opstapt en waar je afstapt en je krijgt alle prijzen voorgeschoteld.