Wie in Tenerife op een bus of op een tram stapt bevindt zich aan boord van een voertuig van de maatschappij TITSA.
TITSA is het acroniem van ‘Transportes Interurbanos de Tenerife SA’ dat zoveel betekent als ‘Openbaar Vervoer in Tenerife NV’.

Met ruim 60 miljoen passagiers en meer dan 600 voertuigen is dit dé vervoersmaatschappij bij uitstek.
In 1884 opgestart met één enkele buslijn tussen Santa Cruz en La Laguna die mensen vervoerde met paard en koets. Later, in 1901 werd de eerste elektrische tramlijn ingehuldigd en in 1921 had het bedrijf reeds 21 kilometer en vier tramstations in gebruik. Vanaf 1927 besloot de overheid de vervoersmaatschappij te controleren en werd het het eiland verdeeld in een noordelijke en een zuidelijke zone. Twee verschillende maatschappijen baatten deze zones 1 jaar lang uit maar werden kort nadien, in 1928, samengevoegd tot één groot bedrijf. Tussen 1930 en 1950 reden er ook trolleybussen; dit was de letterlijke overgang van tram naar bus.

In 1959 werden de eerste moderne bussen ingezet en verdween de tramlijn van het toneel. De guagua (uitspraak: wah-wah) was geboren.
In 1978 kreeg de maatschappij haar huidige naam en was de Spaanse spoorwegmaatschappij RENFE de hoofdaandeelhouder met 85% van de aandelen. In 1986 werd TITSA overgedragen aan de Canarische regering en is tot op vandaag een overheidsbedrijf.

Het bedrijf werd meer en meer gemoderniseerd, buslijnen werden uitgebreid, uurroosters aangepast aan het moderne leven en de tramlijn in het noorden werd heraangelegd.
Eerder dit jaar begon men aan een nieuw elektronisch betaalsysteem dat het einde van het papieren ticket moet aankondigen.
Daarenboven werd ook nog € 9,1 miljoen geïnvesteerd in het Sistema de Ayuda a la Explotación (SAE), een geolocatie-systeem dat alle verkeer in realtime moet volgen. Zo kan in het controlecentrum snel ingegrepen worden bij enig incident want, zeg zelf, hoe hou je 530 bussen en 26 trams netjes in het gelid.

Het geheel zal meer veiligheid bieden voor passagiers en personeel en zal de stiptheid gevoelig verbeteren.
Wat de vervoersbewijzen zijn alle papieren tickets, inclusief de Bonokaart verdwenen en vervangen worden door elektronische ‘Billetes y Bonos’.
Op 1 mei 2018 is het zover en wordt de heroplaadbare chipkaart ingevoerd die op termijn alle andere vervoersbewijzen zal vervangen. 

Hoe het nieuwe systeem in elkaar zit en hoe je je best bediend van de nieuwe bus- en tramkaart Tenmás kun je HIER lezen.
Hoe snel vordert de elektronische revolutie …!