De blokkade van het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal als gevolg van het vastlopen van het containerschip ‘Ever Given’ afgelopen dinsdag vormt nu al een bedreiging voor de wereldeconomie. Het schip, gecharterd door de Taiwanese maatschappij Evergreen Line, heeft een lengte van 400 meter, is 59 meter breed en vervoert 224.000 ton goederen in containers.
De plaats waar deze gigant is vastgelopen is nefast voor het internationaal zeevaartverkeer en is een van de drukste vaarroutes ter wereld. Door het Suezkanaal worden Azië en Europa met elkaar verbonden.
Ongeveer 12% van het zeevrachtverkeer in de wereld verloopt via deze route. Volgens ramingen van Lloyd’s List worden de gevolgen van de opstopping nu reeds geraamd op een verlies van 8.100 miljoen euro.
Meer dan 165 schepen liggen te wachten op een doorvaart door het kanaal. Deze situatie zou echter een opportuniteit kunnen bieden aan de havens op de Canarische Eilanden. De haven van Las Palmas de Gran Canaria opteert als bevoorradingsplaats voor schepen die besluiten de alternatieve route rond Afrika te gebruiken. De havenautoriteit van Santa Cruz verzekeren dat, afhankelijk van de tijd die nodig is om het probleem in het Kanaal op te lossen, de haven de mogelijkheid biedt om schepen een aanlegplaats aan te bieden indien nodig.
Naar verwachting zullen een aantal rederijen er de voorkeur aan geven om rond te varen, andere geven aan om te wachten. Dit is afhankelijk van het soort goederen dat zij vervoeren, de vaartijd en de brandstofprijs. Er zijn rederijen die nadenken om de haven van Santa Cruz aan te doen als ze de reisroute wijzigen en een alternatieve route via West-Afrikaanse wateren en de Canarische Eilanden varen.
In afwachting van de situatie heeft de commerciële afdeling van de havenautoriteit van Santa Cruz de Tenerife alle operatoren gevraagd om zoveel mogelijk infrastructuur ter beschikking te stellen, om de gevolgen van dit betreurenswaardige incident voor de internationale handel te helpen beperken.