Op zich genomen is autorijden op Tenerife niet anders dan autorijden in de Lage Landen. Enkel het rijgedrag, de topografie en vooral de staat van het wegdek zijn parameters die beide locaties niet met elkaar verbinden. Een rijbewijs, een voertuig en de wegcode zijn gereglementeerd. In detail verschillen beide wegcodes, de grote lijnen zijn dezelfde.

Autorijden in Tenerife is minder hectisch vergeleken bij andere Spaanse steden zoals Madrid of Barcelona maar het is toch anders rijden dan bij ons thuis. Niet zozeer de agressiviteit dan wel het rijgedrag. Veel autobestuurders kunnen niet autorijden. Voor velen, ook anderstaligen, is een auto iets met pedalen om gas te geven of om te remmen en een stuur om van richting te veranderen. Zo lang er ruimte is en het gaat rechtdoor is er geen probleem maar als het krap wordt binnen de rijomgeving dan beginnen veel mensen te zweten. Dat zie je het best bij parkeermanoeuvres: vooruit gaat nog, achteruit parkeren of uit een parkeerplaats wegrijden staat voor sommigen gelijk aan binnenrijden in de hel. Voor een aantal mensen staat de positie ‘achteruit’ onnodig op de versnellingspook, moesten ze kunnen dan reden ze nooit achteruit.

Eenrichtingsverkeer komt heel veel voor in Tenerife. Door de vele heuvels en bergen is het niet altijd mogelijk om brede wegen aan te leggen en dan kan je je maar in één enkele richting verplaatsen. Op sommige bergwegen kun dan wel in beide richtingen rijden maar door de beperkte breedte is er op regelmatige afstand een uitwijkplaats voorzien om in te schuiven wanneer er een iets groter voertuig moet gekruist worden. Denk maar aan de weg van Buenavista naar Masca. Hou er misschien ook rekening mee dat een klimmend voertuig meer recht heeft op voorrang dan een dalend exemplaar.

Indien je bang bent of je rijdt met knikkende knieën rond over een bochtig en smal parcours geef dan je stuur over aan een meer ervaren chauffeur. De praktijk van het rijden combineren met een Tenerfiaanse wegcode is toch iets anders dan rijden in je vertrouwde thuisomgeving. Overtredingen worden snel gemaakt, vooral parkeerovertredingen. Deze staan bovenaan het lijstje van alle overtredingen en als je geluk hebt dan steekt er enkel een bonnetje onder de ruitenwisser. Heb je minder geluk, dan vind je je voertuig terug op een andere plaats. Gelukkig bestaat er binnen de verkeerswetgeving op Tenerife een clausule die je 50% korting geeft als je een boete binnen een vastgestelde korte termijn betaalt.

Het gedrag van de bestuurder die zich op het eiland verplaatst is de laatste jaren veel veranderd. De autogordel wordt nu door iedereen omgegespt, ook door de passagiers die achteraan zitten. Door het jarenlang toekennen van zware boetes hebben ze het hier ook geleerd. € 200 is voor velen te duur. Zelfde prijs voor het bellen of sms’en achter het stuur. Ze zullen het wel leren.
Residenten hebben allemaal een rijbewijs met punten en naast de boetes smelten de punten als sneeuw voor de zon bij iedere overtreding. Het rijbewijs met punten is bij de Spaanse weggebruikers reeds een tijdlang ingeburgerd. Dit systeem heeft het voordeel – en het nadeel voor anderen – dat de intrekking van punten op het rijbewijs een gevreesd criterium is. Een boete, ja, oké … maar daarbovenop nog een extra sanctie doet veel weggebruikers terug tussen de afgebakende lijnen rijden, letterlijk en figuurlijk.

Op de Jefaturas de la Dirección General de Tráfico (DGT) kan elke rijbewijsbezitter zijn puntensaldo opvragen. Beter is toch de overtredingen te beperken, dan moet je je saldo ook niet gaan opvragen. Als je het mij vraagt is dit de beste leerschool: puntjes afnemen. Je hebt er maar twaalf en als ze op zijn kun je helemaal opnieuw beginnen. Opnieuw naar de rijschool.
Gelukkig kunnen residenten, dat zijn ook de buitenlanders die er wonen, hun punten op het rijbewijs resetten. Als je twee, in bepaalde gevallen drie, jaar na elkaar geen verdere overtredingen begaat herstellen de punten automatisch en krijg je opnieuw een 12 op het rekest.

Toeristen hoeven zich geen zorgen te maken over eventueel puntenverlies want zij hebben hun (Europees) rijbewijs bij zich. Als zij door de controlerende overheid beboet worden voor een overtreding dan rijdt de politiepatrouille graag mee tot aan de dichtstbijzijnde pinautomaat als blijkt dat er geen voldoende cash geld voorhanden is.
Veel toeristen negeren de wegcode en storen zich vaak minder hard aan ‘kleinere’ dingen. Overdreven snelheid is een doemdoener, ook in toeristische gebieden waar de snelheid beperkt wordt tot 20 of 30 kilometer per uur.
Kleine kinderen tot 2 jaar moeten in een kinderstoeltje, grotere kinderen (tot 135 cm) zitten beter op een verhoogd zitje en achteraan zit iedereen vastgeklikt. Maar ook tegen de regels in verband met alcohol wordt nogal eens gezondigd. Deze weekendziekte overvalt veel toeristen ook gedurende de week en het moet gezegd dat je maximum 0,5 promille alcohol in je bloed mag hebben als je achter het stuur kruipt. Alcoholcontroles worden vooral gehouden in de nabijheid van snelwegen. Onmiddellijk na het afrijden ervan rijd je in een politiefuik waaruit je niet meer kunt ontsnappen.

Omdat onze kinderen en kleinkinderen ons erg dierbaar zijn is er een grote aanpassing gebeurd in het verkeersreglement. Deze modificatie van het Reglamento General de Circulación verscheen als Real Decreto 667/2015 op 18 juli 2015 in het Buletín Oficial de España (BOE) en werd van kracht op 1 oktober 2015.
De beschrijving van het gebruik van autogordels, kinderzitjes en babyautostoel werd dus aangepast en kan in vier punten worden samengevat.
1. Kinderen kleiner dan 135 cm zitten achteraan. Er is één uitzondering: wanneer alle achterzetels door kinderzitjes zijn bezet kan er een kind vooraan plaatsnemen: in dit geval kan een kind vooraan zitten in een kinderzitje aangepast aan de grootte van het kind.
2. Elke babyautostoel mag in beide richtingen gemonteerd worden indien de constructeur van de autostoel dit toelaat in de veiligheidsvoorschriften. Opnieuw is hier een uitzondering. Het mag niet op de voorbank in de rijrichting geplaatst worden indien de airbag is ingeschakeld. In dit geval moet de babyautostoel naar achter kijken en tegen de rijrichting gemonteerd worden. De baby kijkt in dat geval naar achter.
3. In een taxi moeten kinderen achteraan plaatsnemen en gebruik maken van de veiligheidsvoorzieningen van de taxi. In stedelijk gebied is een kinderzitje niet verplicht; boek je een interstedelijke taxirit en de ‘kleine’ is kleiner dan 135 cm, dan moet je het verhoogde kinderzitje monteren.
4. In voertuigen met meer dan 9 plaatsen is de bestuurder of de begeleider verplicht te melden dat de gordel moet gedragen worden. Ook pictogrammen, tekens of audiovisuele middelen, zichtbaar vanaf iedere zitplaats, moeten deze informatie zichtbaar maken.

Hiermee wil Tenerife de veiligheid van de passagiers in het verkeer nog verbeteren en plaatsen ze zich in één lijn met de Europese regelgeving. Een goede zaak voor iedereen. Het is maar dat je het weet.

Lees HIER meer over de verkeersregels op Tenerife.