donderdag, februari 22, 2024
HomeBlogWeetjesAUTO IMPORTEREN OF KOPEN OP TENERIFE?
spot_img

AUTO IMPORTEREN OF KOPEN OP TENERIFE?

Wij zien op het eiland nogal wat ingevoerde auto’s rondrijden. Dit zijn stuk voor stuk voertuigen die werden geïmporteerd. Hetzij door shipping, hetzij door het voertuig eigenhandig naar het eiland te brengen.
Dit relaas beginnen wij met de volgende woorden. Bezint eer ge begint. Of met andere woorden, denk tweemaal na indien je beslist iets te verschepen en dan vooral als het een voertuig betreft. De reden hiervoor is eenvoudig, al kan dit moeilijk toegepast worden als een voertuig een grote emotionele waarde met zich meedraagt en ook indien het gaat over een recent aangekochte wagen of motor.

De vraag kwam al tientallen keren voorbij op sociale media en in diverse gespreksgroepen. Transporteer ik mijn voertuig naar Tenerife of koop ik op Tenerife een andere auto?
Beide opties zijn in wezen goed en elke optie heeft enkele nadelen. De keuze ligt bij de persoon die deze handeling wil uitvoeren. Maar eerst moet er een transparant plaatje wordt gecreëerd waarop voor- en nadelen optimaal tegen elkaar worden afgewogen.

Wie zijn auto wil overbrengen naar het zonnige eiland kan dat op twee manieren: met een transportbedrijf over land of over water of je doet het zelf. In het laatste geval maak je een extra reis en geniet je van ongeveer 2.200 kilometer locaties. Uiteraard kost de reis op zich een extra, afhankelijk van de tolwegen, de prijs van de brandstof, de keuze van de overnachtingen, de tussenstops om te eten en de kajuitkeuze en het vertier aan boord van de ferry tussen het Siberisch schiereiland en de Canarische Eilanden. In dit geval wordt de prijs zo duur als gewild.  

Of je kiest voor een transportbedrijf. Minder voor de hand liggend is het transport over land. Een transporteur, meestal een depannagebedrijf, vervoert de auto op een dieplader of er wordt gekozen voor een zeetransport vanaf Zeebrugge of Antwerpen. Rotterdam of Amsterdam voor onze Nederlandse vrienden. De auto wordt opgeborgen in een zeecontainer of gaat op een roroschip en wordt een paar weken later ter afhaling aangeboden op de kade van de douane in Santa Cruz. Dan begint het pas.

De documenten die nodig zijn om een voertuig naar de Canarische Eilanden te brengen zijn:
De factuur of het koopcontract.
Een kopie van de identiteitskaart.
Het bewijs van verblijf van het gemeentehuis waar u hebt gewoond.
Bewijs van inschrijving in het Alta de Padrón, ook empadronamiento genoemd.
Het kentekenbewijs van uw voertuig.
De technische keuringskaart van de auto.

DUA of Documento Único Administrativo is een papieren document dat wordt gebruikt bij douaneprocedures bij in- of uitvoer en aan de douaneautoriteiten moet worden voorgelegd. Het document is essentieel en geeft informatie over het in te voeren of uit te voeren product en dient als basis voor de belastingaangifte. Vergeet niet dat de Canarische Douane niet is ingetreden in de Europese Douane Unie en daarom worden de Canarische Eilanden als niet-Europees gebied aanschouwd (enkel voor de douane).
In wezen is het een document dat bewijst dat u de overeenkomstige belastingen hebt betaald. De bevoegde instantie voor de afgifte van de DUA zijn de douane-expediteurs.

Nu komt de afrekening. Aangezien de Canarische Eilanden geen belasting heffen op de toegevoegde waarde (btw), wordt alleen de IGIC (Impuesto General Indirecto Canario) betaald. Het bedrag is afhankelijk van het type voertuig en het fiscaal vermogen.
Gelijk aan of minder is dan 11 fiscale pk: 9,5% van de actuele waarde van het voertuig en 15% van de actuele waarde op voertuigen van meer dan 11 fiscale pk.
Voor personen met beperkte mobiliteit of een handicap (+33% handicap) is dit 3%, voor hybride of elektrische auto’s: 0%. Caravans en campers: 15%, Aangepaste gemengde voertuigen van meer dan 1,80 meter hoog: 7% en busjes 7%.

De kous is dan nog niet af. Het voertuig moet nog voorzien worden van Spaanse kentekenplaten en moet daarvoor eerst een uitgebreide technische en administratieve keuring ondergaan. De aanvraag moet gestart worden binnen de twee maanden na import van het desbetreffende voertuig.

Bij een tijdelijk verblijf van maximum 183 dagen met een eigen wagen uitgerust met een kentekenplaat uit de Europese Unie hoeft er niets ondernomen te worden en kan er vrij gereisd worden zonder douaneformaliteiten te moeten vervullen. Na deze periode zal het voertuig moeten worden geïmmobiliseerd en verzegeld totdat de situatie bij de douane is geregulariseerd of het voertuig naar de thuisbasis is teruggebracht.

De lezer zal het eens zijn met de complexiteit van de import en daarom kiest het overgrote deel van de expats, overwinteraars en veelverblijvers om een voertuig op Tenerife te kopen. Op de aankoopprijs wordt 7% taks (IGIC) betaald en bij voertuigen jonger dan 10 jaar wordt er 5,5% ITP (Impuesto de Transmisiones Patrimoniales) gerekend. Op een factuur staat er meestal het totaalbedrag, impuestos incluidos en that’s it.

Daarna moet je periodiek naar de technische keuring. De ITV (Inspección Téchnica de Vehículos) of de automobielinspectie is een beetje vergelijkbaar als in de Lage Landen, nou ja! Dat kun je HIER lezen.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van drie boeken, een aantal leesbrochures, en duizenden artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren. © Op alle werken rust een copyright. Niets van deze werken mag worden gedupliceerd, onder welke vorm ook, zonder toestemming van de auteur.

7 REACTIES

  1. Naast de IGIC moet er ook nog een andere belasting betaald worden op basis van de co2 emissie van de auto: Impuesto de matriculación (IEDMT)
    Het tarief ligt 1% lager dan dat van het Schiereiland / Mainland / peninsula.

    0% tot 120gr
    3,75% tot 160gr
    8,75% tot 200gr
    13,75% > 200gr

    john

  2. Heeft de oldtimer ( meer dan 30 jaar) een specifiek statuut in Tenerife ?
    Zelfde modaliteiten bij invoer als een andere wagen?
    Op welke waarde worden de IGIC en IEDMT dan berekend ?
    Dank

  3. Dag Werner,
    Hoe de IGIC en IEDMT worden berekend weten wij niet en dat prikkelt ons om dit item verder uit te spitten. Wat we wel weten is dat oldtimers in het verkeer kunnen worden ingeschreven met een H-nummerplaat. H staat voor Histórico.

  4. Moet de auto voor het verkrijgen van een “ Canarisch “ kenteken op 1 van de eilanden zijn of kan ik deze ook in Spanje verkrijgen ( belastingen betalen ) en dan zelf met het auto de reis maken van vaste land Spanje naar Gran Canaria?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

magazine

#272 FEBRUARI 2024

#271 JANUARI 2024

#270 DECEMBER 2023

#269 NOVEMBER 2023

- Reclame -spot_img

gastronomie

VIJGEN OP HET MENU

MOJO EN GOFIO

seb leeson consulting

weer

EEN ZONNIGE KERST

KOUDEPUT BOVEN CANARIAS

COLUMN GUY

VLUCHT NAAR TENERIFE

HOPELOOS VERLIEFD

OSCILLEREND TOERISME

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

KLEINE POTJES

KIEZEN OF DELEN

ALS DE JONGE WIJN BLOEIT…

- Reclame -spot_img

WEETJES

spot_img