vrijdag, januari 27, 2023
spot_img
HomeBlogNieuwsARMAS IN HET GEDRANG

ARMAS IN HET GEDRANG

De complexe situatie waarin Naviera Armas zich bevindt, waarin de hoge schuldenlast de boosdoener is, betekent een economisch en financieel onstabiel bedrijf. De informatie over de onderneming komt er druppelsgewijs en via de achterdeur om geen onrust en ongerustheid te veroorzaken. Er wordt vooral gezorgd dat de strategie van de zwalpende maatschappij voor zowel de lokale bevolking als voor de toeristische markt verborgen wordt gehouden.

Iedereen die verantwoordelijk is geweest voor Naviera Armas wil afscheid nemen in goede dagen én met fijne herinneringen aan een maatschappij die ruim zestig jaar veerdiensten heeft aangeboden en vooral op de Canarische Eilanden actief is met routes naar het Spaanse vasteland en naar Noord-Afrikaanse locaties. De huidige Armas-vloot bestaat uit elf ferries en vijf fast ferries. 

Langdurig proces

Het lijkt duidelijk dat de verkoop van Armas onomkeerbaar is, iets wat wordt gewenst door schuldeisers en obligatiehouders, maar ook door de vennoten en erfgenamen. Het zal geen gemakkelijke taak zijn om de belangen van erfgenamen, grootaandeelhouders, schuldeisers en investeringsfondsen samen te brengen om de verkoop in goede banen te leiden. Het proces kan lang en uitputtend zijn.

Kandidaten

Het lijkt meer dan duidelijk dat het Spaanse Baleària de meest consistente kandidaat is, en aan de Italiaanse kant Grimaldi, eigenaar van Trasmed, en GNV, van Mediterranean Shipping Company. Er zal wedijver ontstaan om de overname van de scheepvaartgroep van Canarische oorsprong, in handen te krijgen. Grimaldi is reeds gesprekken gestart om het nieuwe pakket te verwerven en dat zal Naviera Armas – er resten nog Transportes Intercanarios, Armas Corredurias de Seguros (ACS) en Transmediterránea – nog meer ontmantelen.

De Canarische Eilanden zijn een zeer gewaardeerde markt voor ferrymaatschappijen. Het passagiers- en vrachtvervoer is van strategisch belang voor maatschappijen die er momenteel actief zijn en aantrekkelijk voor degenen die dat nog niet zijn. In deze markt en op lokaal niveau is er nog Fred Olsen en Baleària met de Spanjevaarten. 
Boluda is ook in deze strijd verwikkeld en streeft naar consolidatie van vrachtvervoer met containers, een solide en wendbaar vervoersmiddel, dat marktaandeel verovert. 

Oorzaak en aanleiding

Naviera Armas kocht in 2017 Trasmediterránea van Acciona voor 260,4 miljoen euro, wat samen met de overgenomen schuld de operatie op ongeveer 500 miljoen euro brengt. In het contract was een uitgestelde betaling opgenomen, die oorzaak was van het geschil tussen de twee ondernemingen. De toenmalige economische omstandigheden brachten Naviera Armas Trasmediterránea in een impasse. De maatschappij was niet in staat haar betalingsverplichtingen aan obligatiehouders en schuldeisers na te komen. Daardoor moest de onderneming een jaar geleden gedwongen een deel van de activiteiten tussen de Balearen en het vasteland te ontmantelen. Dit deel en een aantal andere activiteiten werden verkocht aan de Italiaanse groep Grimaldi voor een bedrag van ongeveer 375 miljoen euro.

Moeilijke opdracht

Deze operatie is niet voldoende geweest om de onderneming te redden en het heeft haar gedwongen tot andere financieringsoperaties, die in het kader van een strategisch plan niet de verwachte resultaten hebben opgeleverd.
De pandemie, de economische crisis en de inflatoire omstandigheden hebben gezorgd voor een zwakker en onzeker economisch model.

Het zal niet gemakkelijk zijn om uit deze situatie te geraken, net zoals het niet gemakkelijk zal zijn om het Canarische embleem te laten verdwijnen, althans in sommige van zijn verschijningsvormen. Namen als boegbeelden zijn in het geheugen gegrift: Trasmediterránea, Naviera Armas, Armas Trasmediterránea Factoring, Caflaja, Armas Cruceros, en tientallen andere.

Hypothese

Als deze hypothese wordt bevestigd, zal de Canarische archipel een van zijn meest diepgewortelde maritieme ondernemingen verliezen en zal er gezichtsverlies worden geleden in de Spaanse en Europese zeehavensector. In deze veronderstelling verliest Naviera Armas de connectiviteit met een ultraperifere regio waar scheepvaartlijnen zorgen voor het grootste gedeelte van de goederenstroom, vooral van bederfelijke waren.

Bron: Infopuertos.com  


TERUG NAAR STARTSCHERM


Geïnteresseerd in Tenerife? Word dan lid van de grootste Tenerife-familie
Abonneer u op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het nieuws op Tenerife. 
Vul hieronder uw voornaam en een geldig e-mailadres in. Klik op Abonneren.

Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
close
Abonneer op onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte van het laatste Tenerife Nieuws!
Guy Devos
Guy Devoshttp://www.tenerifeconnect.be
Ik heb Tenerife steeds een centrale plaats gegeven en heb het eiland binnen mijn redactioneel en journalistiek netwerk steeds kunnen binden in mijn teksten. Het eiland waarop ik reeds decennialang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van twee boeken, talloze artikels, columns en proza. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het zetmeel is. Het resultaat wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet ..., ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Reclame -spot_img

POPULAIR

- Reclame -spot_img

COLUMN GUY

VERBODEN VOOR JONGEREN

ZWEMBADGENOEGENS

WAT EEN MENS GELUKKIG MAAKT

- Reclame -spot_img

COLUMN KIM

KAMER NUMMER 100

FRANSE COMPLIMENTJES

- Reclame -spot_img

WEETJES

KLACHTEN BIJ AANKOOP

FLITSPALEN OP TENERIFE

CANARIAS TELT 13 EILANDEN