De voorzitter van de eilandregering van S/C de Tenerifeo, Pedro Martín, hield een werkvergadering met enkele van de belangrijkste touroperators voorafgaand aan de Feria Internacional de Turismo (Fitur) een werkvergadering om de belangrijkste lijnen van de toerismestrategie van Tenerife voor dit jaar uit te zetten. Daarmee vergroot de westelijke Canarische provincie zijn belangrijkste economische markt en wil het gelijktijdig het bestaande marktaandeel behouden.
Tenerife wil de luchtconnectiviteit op de internationale toerismebeurs Fitur in Madrid consolideren met 7,5 vliegtuigmiljoen stoelen vanaf 136 bestemmingen door 55 luchtvaartmaatschappijen. In dit verband wees de eilandvoorzitter op de goede verhouding met British Airways, Lufthansa, Air France, Aer Lingus, Ukraine Airlines, Aeroflot en AirBaltic. Hij vestigde ook de aandacht op de nieuwe United Airlines-verbinding tussen Tenerife Zuid en New York die deze zomer tot stand komt.
De president wees erop dat, in afwachting van de cijfers voor december, het eiland vorig jaar 4,2 miljoen passagiers heeft ontvangen, waarvan er 1,2 miljoen vanaf het Spaanse vasteland zijn aangekomen. Daardoor is het aandeel binnenlandse toeristen op Tenerife met 40,5% het hoogste is van de hele archipel.
Hij maakte van de gelegenheid gebruik op belangrijkste investeringen in de toeristische infrastructuur te presenteren, zoals de investeringen in het kader van het programma ‘Tenerife y el Mar’ dat verschillende verbeteringen aan de kustlijn omvat, maar ook belangrijke projecten en renovaties zoals het bezoekerscentrum Barranco de Masca, de verbetering en modernisering van het netwerk van VVV-kantoren en het bezoekerscentrum van het Nationaal Park Teide, waarvan de werkzaamheden binnenkort zullen worden afgerond.
Een van de belangrijkste strategische lijnen is Tenerife definiëren als ‘slim toeristisch gebied’ in Spanje die meteen de eerste Spaanse toeristische bestemming wordt met een masterplan voor cyberveiligheid.
Wat duurzaamheid betreft, wees Martín erop dat een bestemming geen toekomstmogelijkheden heeft als er niet wordt geïnvesteerd in duurzaamheid. Als voorbeeld gaf hij op dat Tenerife een ‘Biosphere-gecertificeerde bestemming is met 250 bedrijven die zich al in 2021 aan een permanente strategie van duurzaamheid wisten te houden.In dit verband verwees hij naar de overeenkomst tussen de Cabildo en Acuaes, met een geplande investering van 170 miljoen euro voor de correcte sanering en zuivering van afvalwater, naar het nieuwe afvalbeheersplan en de vooruitgang van hernieuwbare energiebronnen. Daarenboven is de certificering van de Teide als ‘Starlight Destination and Reserve’ vernieuwd.