You are here:---MADE IN TENERIFE

MADE IN TENERIFE

Je hoeft maar enkel aan tafel te gaan en te genieten van de Canarische gastronomie om een aantal smaken te detecteren die anders zijn dan bij ons thuis in de Lage Landen. Niet alleen de kruiden maken de smaak van het eten zuiders, ook het gebruik van olijfolie breidt het gastronomische smakenpallet gevoelig uit.

Olijfolie is een product die ontstaat door het persen van olijven. Olijven en de olijfolie zijn sinds mensenheugenis gekend als smaakmaker bij maaltijdbereidingen en worden veelal gebruikt bij het maken van vinaigrettes, mayonaises en de salsas canarias.
Olijfolie werd niet alleen gebruikt als voedingsmiddel, het werd vroeger massaal gebruikt als brandstof voor verlichting door olielampen, als bakolie voor de bereiding van maaltijden, als medicijn, als balseming, als schoonheidsmiddel voor onder andere huid en haar en als onderdeel van religieuze ceremonies.

De olie heeft een groene of gele kleur, in verschillende tinten. De kleur heeft niets te maken met de kwaliteit van de olijf maar wordt geproduceerd door de olijfboomsoort waaraan de vrucht groeit. Een rijpe olijf bevat 15-35% olie, afhankelijk van de soort, de bodemgesteldheid en de weersomstandigheden.

Olijfolie wordt als een gezond voedingsbestanddeel beschouwd. Dit heeft twee redenen. De olie is enerzijds rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en het bevat anderzijds stoffen, zoals anti-oxidanten, die lichaamscellen beschermen tegen veroudering. Om deze redenen is het toegelaten om olijfolie te gebruiken bij een vetarm dieet.

Landbouwers, groentetelers en boomkwekers op het eiland hebben eindelijk de waarde van de olijf weten in te schatten. De aceituna waarmee de aceite de oliva wordt geperst is plotseling heel belangrijk geworden op Tenerife.
Na de banaan, de aardappel, de ajuin en de tomaat krijgt nu ook de olijf haar waardering. Ik beweer hier niet dat de olijfboom vroeger niet geteeld werd om olijfolie te maken, maar op vandaag zal deze sappige vrucht met zijn aparte smaak meer dan ooit gekweekt worden om de aanwezigheid van de Tenerfiaanse olijfolie op de handelsmarkt neer te zetten.

Sinds de negentiende eeuw kennen de oorspronkelijke bewoners van het grootste Canarische eiland de smaak van de olijf en ietsje later, ook de smaak van haar olie. Het is pas op het einde van het gezegende jaar 2005 dat de eerste reguliere olijfboomplantages werden aangelegd. Onder gemeentelijke impuls werd de aanplant en de exploitatie van olijven gepromoot in Arico. De tweede grootste gemeente van Tenerife gedijt reeds decennia als locatie waar groenteteelt wordt aangemoedigd. En daar is nu ook de aceituna bijgekomen.
Momenteel is de algehele olijfkweekoppervlakte ruim 38 hectare; dit vertegenwoordigt een gemiddelde van 60.000 kilo olijven voor de eerste persing, ook virgen olijfolie genoemd.

In dit verband heeft de minister van Landbouw, Veeteelt en Visserij van de eilandregering, Jesus Morales, gewezen op de groei van dit gewas in de afgelopen jaren. Hij benadrukte dat het olijfras dat hier werd aangeplant goed is aangepast aan het subtropische klimaat en voegde eraan toe dat dit een nichemarkt is die openstaat voor iedere consument, vooral dan de gastronomist.

Niet alleen staan er in Arico olijfboomplantages, ook op andere locaties op het eiland worden olijven gekweekt. La Orotava dient zich aan om de olijf te commercialiseren, ook gewasvariëteiten met andere smaken en andere kleuren zullen worden aangeplant.
Daarmee wordt de binnenlandse vraag gewaarborgd. Er zijn zeven olijfpersen op het eiland die twee tot drie merken olijfolie op de markt brengen. De prijs van deze exclusieve olie bedraagt € 18 per liter. Niet goedkoop, maar puur en lekker.
Indien de continuïteit bestendigd wordt is ook de opbrengst verzekerd. Met het verbeteren van landbouwtechnieken, zoals irrigatie, bemesting, snoeiwerken, pluk en transport zal de prijs/kwaliteit van het product de juiste verhouding bewaren.

Er werd door de sector een support ontwikkeld om de sector commercieel te ondersteunen. Zo wordt de olijfolie door de Extensión Agraria toegevoegd aan de wijnproducten en zal deze mede gepromoot worden bij wijngerelateerde activiteiten.

Of hoe de olijfolie in het commerciële spoor loopt van de lokale wijnen. Goed gezien en puik idee…

By | 2017-11-24T21:57:05+00:00 november 8th, 2016|Categories: Gastronomie|Tags: , , , , |0 Comments

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd. Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen. Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast. Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

Leave A Comment