You are here:---IEDERE KEER EEN HOOGTEPUNT …

IEDERE KEER EEN HOOGTEPUNT …

GROOTSTE ZONNEVELD TER WERELD – 13 december 2017
Door het feit dat het zuiden van Tenerife een van de gebieden is in Europa met het meeste aantal uren zonneschijn spreekt het voor zich dat daarvan gebruik wordt gemaakt om groene stroom op te wekken.
Het overheidsbedrijf ITER (Instituto Tecnológico y de Energías Renovables) beschikt nu reeds over de mogelijkheid om 125 megawatt te produceren en staat daarbij op de tiende plaats wereldwijd en op de eerste plaats in Europa. Maar dat kan beter. Veel beter, oordeelt de eilandregering.
Daarom wordt er ten noorden van het industrieterrein van Granadilla de Abona een nieuw zonnepark neergezet die nog eens 350 megawatt aan ecologische stroom kan opwekken. Daaraan hangt een niet onaardige prijs van € 300 miljoen, temeer omdat de opgewekte stroom ook zal/kan worden gestockeerd in batterijcellen. Daardoor zal de reststroom kunnen verdeeld worden bij een lage energieproductie, bijvoorbeeld, ’s nachts en op bewolkte dagen.
Daar tegenover staat dat de helft van het eiland zal voorzien worden met deze hernieuwbare groene stroom vanaf 2020 en daarmee wordt de de stroomopwekking met fossiele brandstoffen met de helft verminderd.
Bovendien komen er op het industrieterrein van Granadilla en op het Complejo Ambiental (PIRS) in Tajao nog eens drie fotovoltaïsche parken die samen 55 megawatt moeten produceren en waaraan een prijskaartje hangt van € 60 miljoen.
Op deze manier snelt Tenerife El Hierro achterna die op vandaag voor 100% zelfbedruipend is.


SCHITTERENDE PROJECTEN – 6 december 2017
De minister van toerisme, cultuur en sport op Tenerife, Isaac Castellano, heeft zijn handtekening geplaatst als goedkeuring voor de uitvoering van twee projecten in het zuiden van Tenerife.
Het eerste project betreft een wandelpromenade langs de kust Amarilla Golf in San Miguel de Abona. Dit pad moet langs de kustlijn mee kronkelen om de wandelaars toe te laten om zich veilig en gezond langs de kustlijn te begeven. Temeer omdat deze kustlijn over geen enkel strand beschikt is dit een geslaagd plan om toerist en resident te laten genieten van een ruw en mooi natuurlijk decor.
De kostprijs om dit uit te voeren ligt om en bij de drie miljoen euro. Niet goedkoop maar toch verantwoord genoeg om deze kuststreek op te waarderen met deze investering.
Een tweede en gelijkaardig project is het wandelpad op Punta Blanca, tussen Varadero en Alcalá in Güía de Isora. Het oude wandelpad is dringend aan renovatie toe om een aantal onveilige en zelfs gevaarlijke plekken te elimineren. Het ganse project zal perfect ingepast worden in haar natuurlijke omgeving en zal opnieuw de waarde krijgen die het verdient. Het wandelpad wordt over de volle lengte van twee kilometer helemaal gerenoveerd.
Deze twee projecten zijn een onderdeel van een groter plan waarin nog elf kleinere renovaties de totale investeringssom doen oplopen tot acht miljoen euro.
Voor wat, hoort wat is hier de achterliggende gedachte.


HUREN IN HET ZUIDEN – 29 november 2017
Niets is zo vervelend als te veel betalen voor iets wat de werkelijke waarde overschrijdt. Ook voor de huur van een woning in het zuiden van Tenerife is dat zo. De subtitel van dit leesblokje zou perfect
600 euro per week of 600 euro per maand kunnen geweest zijn.

Dit onderwerp snijdt aan meerdere kanten. Enerzijds is er de massale vakantieverhuur op locaties waar dit verboden is, anderzijds is er een groot tekort aan betaalbare woningen voor de mensen die in het zuiden werken en die als dusdanig dicht bij hun werkplaats willen wonen.
Illegale vakantieverhuur versus economie is de spreekwoordelijke doorn die in oog van de overheid is terechtgekomen. De files die ’s ochtends en ’s avonds ontstaan naar en van de metropolitane centra bestaan uit voertuigen van mensen die zich verplaatsen in een woon/werksituatie. De oorzaak is duidelijk: voor hen is er geen of onvoldoende huurmogelijkheid in de nabijheid van de werkstek en dit genereert ook nog eens overlast op de wegen.

Het een hangt aan het ander. Vooral Arona en Adeje zijn de speerpunten omdat precies deze locaties door het toerisme worden overdonderd.
Een huurprijs tussen 500 en 700 euro per week voor een tweeslaapkamerappartement is exuberant en kan niet betaald worden door de werkende bevolking.
Dit verschijnsel schuift nu ook op naar Granadilla de Abona. Meer bepaald naar El Médano waar je vroeger niet meer betaalde dan € 600 per maand voor een gelijkaardig stekje betaal je nu reeds € 750 per veertien dagen.
En er ontstaat nu een nieuw fenomeen. Onderverhuring. Zo wordt de verhuurmarkt nog duurder.
Om deze problemen bij de horens te vatten heeft de overheid twee mogelijkheden. Meer sociale woningen bouwen om de behoeften te dekken van de lokale bevolking of strenger toezien op het toepassen wet ‘Viviendas Vacacionales’, de wet 113/2015 d.d. 29-05-2015 die de vakantieverhuur op de Canarische Eilanden regelt.
Dat er iets zal gebeuren is reëel, wat er concreet zal gebeuren is nu nog koffiedik kijken.


CARNAVAL IN LOS CRISTIANOS – 8 november 2017
Het internationale carnavalsgebeuren in Los Cristianos voor 2018 staat in het teken van piraten, een wereld van avonturen, verborgen schatten en mythische zeemonsters.
Van 1 tot 12 maart 2018 zal Los Cristianos ondergedompeld worden in een wonderbaarlijke wereld en om dit groots evenement aan te kondigen werd de affiche voorgesteld op de Britse toeristenbeurs World Travel Market, een duidelijk teken dat er op het Brits toerisme wordt ingezet.
De nieuwe affiche is volgens de ontwerper, Luis Marrero, een werk dat ons doet terugdenken aan tijden waarin de Canarische Eilanden ten prooi vielen van piraten en daardoor hun verhalen, legendes en avonturen verspreidden bij de inheemse bevolking.
Arona dompelt zal zich onderdompelen in een mystiek verleden die op de affiche iconografisch wordt voorgesteld. Zeerovers, piratenboten, onderwatermonsters, verborgen schatten, eenogen en grijphaken worden in één beeld verweven met het onderwerp dat het komende carnavalsfestival opnieuw leven moet inblazen.
De ontwerper heeft geprobeerd om al deze gegevens te bundelen in zijn ontwerp en is er bijzonder goed in geslaagd om het geheel van de piraterij in beeld te brengen.
Luis Marrero is voor het derde jaar op rij de ontwerper van de carnavalsaffiche die hij eerder presenteerde in het stadhuis van Arona.
Het programma van het carnaval is op vandaag nog niet gekend en het blijft dus gissen naar het verloop van dit grootse evenement die de voorbije jaren steeds 30.000 mensen naar zich toe trok.
Op 1 maart 2018 wordt het startfeest gegeven aan het twaalfdaagse evenement om een vervolg te breien aan een halve eeuw carnavalsgeschiedenis.


WATERRESERVES STAAN LAAG – 1 november 2017
De waterreserves op Tenerife staan op 23% van de totale capaciteit, kondigde vicepresident en Minister voor Landbouw, Veeteelt en Visserij, Jezus Morales aan.
Deze situatie is slechter dan de vorige jaren maar is vooralsnog niet alarmerend.
De waterreserves die broodnodig zijn voor de land- en tuinbouw staan in het zuiden van het eiland gemiddeld op 13% en in het noorden op 27% van hun vulcapaciteit maar er zijn nogal wat verschillen per regio. De balsa van de Ocampo in La Laguna staat op 74% van de vulcapaciteit terwijl in dezelfde regio de waterreserve in La Florida (La Orotava) op 7% staat. Ook in het zuiden zijn er verschillen onderling: deze van San Isídro (Granadilla) staat nog voor 63% gevuld, terwijl de watervoorraad van Trevejos (Vilaflor) slechts op 4% staat.
Dit is een, min of meer, normale situatie na een lange hete zomer die voortduurt tot laat in de herfst en om een nijpend tekort aan te vullen kan er ook water uit de ontziltingsinstallaties van Granadilla en Fonsalía naar de balsas gepompt worden.
De investeringsprogramma’s die de waterhuishouding op het eiland moeten regelen worden in een snel tempo uitgevoerd zodat we binnen een afzienbare tijd over voldoende buffers en alternatieve oplossingen zouden kunnen beschikken indien er zich een waterprobleem zou voordoen.
We hopen in de eerste plaats snel op regen om de waterreserves terug op een aanvaardbaar peil te brengen. Het hemelwater is momenteel de enige ‘buffer’ om de waterreserves bij te vullen.


NIEUWE VLIEGVERBINDINGEN – 25 oktober 2017
De eilandregering haalt steeds alles uit de kast als de toeristische economie moet gevoed worden. Eenvoudig, want het eiland leeft voor 80% van toeristisch vertier. Er wordt steeds weer werk gemaakt om de toeristische markt aan te trekken en daarom worden tegen eind 2017 een aantal nieuwe reguliere vluchtverbindingen ingelegd tussen een aantal Europese steden en Tenerife. In het totaal gaat het over 24 nieuwe lijnen. Vier vluchten zijn helemaal nieuw voor de luchthaven in het zuiden en komen vanaf Granada (Binter), Vitoria (Ryanair), Lissabon (Vueling) en Londen Heathrow (British Airways). 
Daar bovenop komen er voor de beide luchthavens een twintigtal nieuwe en/of uitgebreide verbindingen vanaf Frankurt (Ryanair), Brussel (Brussel Airlines), Kopenhagen en Billund (Primera Air), Lyon (Vueling), Brest (TUI Belgium), Dusseldorg (Norwegian), Gotenburg en Stockholm (Primera Air), Napels (Easyjet), Birmingham en Londen Stansted (Jet2) en Boekarest (Blue Air).
Bovendien worden de insulaire luchtverbindingen uitgebreid en vliegen naast Binter, nu ook Canary Fly en Air Europa tussen de verschillende Canarische Eilanden.
We kunnen afsluiten met een aantal cijfers. Tenerife staat einde 2017 via de lucht met 28 landen en 142 luchthavens in verbinding uitgevoerd door 75 luchtvaartmaatschappijen. Dit zal resulteren in een volume-aanvoer van ruim 7,3 miljoen toeristen per jaar. 
Tot en met september 2017 werden er 5,8 miljoen passagiers vervoerd of 8,4% meer dan dezelfde periode in 2016. 


HET IS BIJNA ZO VER – 18 oktober 2017
De eilandregering heeft de knoop doorgehakt omtrent diensten die straks moeten betaald worden als je een bezoek brengt aan het Parque Nacional del Teide. Voor niets gaat de zon op, is de duidelijk onderliggende gedachte van de overheid die sedert 1 januari 2016 de exploitant is geworden van het natuurpark.
Verandering van management betekent ook andere regels en wetten. Het basisprincipe wordt alles betalen met eigen middelen. Dat betekent dat het park haar eigen inkomsten zal moeten genereren. Iedere bezoeker zal zijn of haar duit in het zakje moeten doen om het beheer en het onderhoud te helpen financieren. 
Daarom zal er in de toekomst betaald moeten worden voor een aantal zaken. Parkeren is daar een voorbeeld van, ook de berg omhoog wandelen onder de leiding van een gids en gebruik maken van de infrastructuur zoals het bezoekerscentrum zal onder een bepaalde retributie gebeuren.
Wat de prijzen zijn is nog niet gekend. Wat wel geweten is dat de residenten een reductie krijgen op de prijs die buitenlandse toeristen zullen moeten neertellen. Als alles verloopt naar de rekenkundige voorbereiding zou dit een opbrengst moeten genereren van € 3 miljoen. Geld dat moet terugvloeien naar het onderhoud van de infrastructuur, naar de installaties en de verbetering van het beschermde natuurpark.
De prijzen zijn nog niet gekend omdat er eerst nog een aantal technische en infrastructurele aanpassingen moeten uitgevoerd worden, pas daarna zal de eilandregering het geheel in een decreet gieten. Dan zullen de prijzen bekend gemaakt worden.
Nog niet voor morgen, dus!
Wie het hele verhaal wil lezen kan dat HIER – Foto E. Fariña


HOOGZOMER, CALIMA, EN ORKAAN (!) – 11 oktober 2017
Vreselijke titel om het actuele artikel van vandaag te benoemen. Vooral het laatste woord doet ons huiveren. Het eerste woord doet ons glimlachen want de zomer duurt op Tenerife geweldig lang.
Het wordt opnieuw warmer. De hitte wordt aangevoerd met een luchtmassa die zich vanaf de Westelijke Sahara naar het westen verplaatst. De temperaturen zullen oplopen tot boven de 30 °C. Op de oostelijke eilanden zelfs tot 35 graden Celsius, maar (nog) niet op Tenerife en zeker niet in de kustgebieden omdat de luchtmassa daar sneller afkoelt door het oceaanwater.
Maar deze stroming heeft ook een nadeel. Door deze luchtstroming wordt er stof van over de Noord-Afrikaanse stofgordel, en in een laatste fase van boven de Westelijke Sahara meegevoerd dat over de Canarische archipel zal neerdwarrelen.
De hoeveelheid stof zal tussen de 10 en de 25 µgr/m³ bedragen en zal de zichtbaarheid wat doen afnemen. Gelukkig duurt deze situatie maar enkele dagen.
Tropische stormen zijn hot topic in deze periode van het jaar. De voorlopig laatste in de rij, met naam Ophelia, is zich volop aan het ontwikkelen boven de Atlantische Oceaan. Sommigen, vooral Engelstalige tabloids, vergelijken de ontwikkeling en de route van deze hurricane met deze van Delta uit 2005.
De weg die een tropische storm volgt kun je niet op voorhand voorspellen. Het meteogebeuren gaat haar eigen gang. Wat wel met zekerheid kunnen zeggen is dat de route die deze gigantische wolkenmassa volgt momenteel noordoostelijk is. Vanaf de plaats waar ze nu hangt bereikt ze op deze manier de Azoren en zal er boven de Canarische Eilanden enkel een wat gestoorde en onstabiele luchtmassa voorbij drijven door het wegnemen van de thermische voeding van de oceaan.
De Canarische regering en het meteorologisch instituut Aemet hebben opnieuw met klem geprotesteerd tegen de Engelse berichtgeving dat Orphelia in de omgeving, of erger nog, zich boven de eilandengroep zou komen nestelen. Een onvervalste hoax dat helemaal niet past in informerende persberichtgeving.


OPGEBLAZEN MEDIA – 04 oktober 207
Aan de kracht en de macht van de media twijfelt niemand, maar als deze organen een aanbeveling van de overheid uit de context halen en dit gegeven spectaculair gaan opblazen om er een sensationeel artikel van te maken dan gaat het helemaal fout.
De sociale media springen dan massaal op het bewuste artikel en beoordelen niet de tekst maar wel de foto die er bij staat. Deze illustratie is de bron van ergernis en van alle kwaad.
Dit gebeurde onlangs. De Canarische regering heeft een vraag gericht aan alle gemeenten op alle eilanden om de barrancos te ontdoen van zwerfvuil en sluikstort om de natuurlijke waterafvoer vrije doorlaat te geven.
Uiteraard een verstandige vraag met de komende winter in het zicht en waarin mogelijks meer neerslag en smeltwater door de glooiingen de natuurlijke weg naar beneden moeten vinden.
In dat zelfde artikel verwijst men naar de tropische storm Delta en bewust (of onbewust!) refereert diezelfde pers dat het dit jaar ook wel eens kan gebeuren dat er een dergelijke zware storm over de archipel trekt. Daarbij wordt deze foto geplaatst (links). Wat denk je nu zelf?
Het is sinds 1970 twee keer gebeurd dat er een tropische storm nabij de Canarische Eilanden in de buurt kwam. De heftigste was Delta die tussen 22 en 30 november 2005 een spoor van ravage over het eiland trok. In 2010 trok Otto langs op 17 en 18 oktober maar deze was bijna uitgeraasd en trok ten noorden voorbij om helemaal dood te gaan ten westen van Marokko.
Alluderen op mogelijks komende stormen is dus de waarheid geweld aandoen en waardoor men de lezers op het verkeerde been zet. Geloof niet alles wat er in de pers, en vooral op de sociale media, verschijnt. Dit is de boodschap die ik hier brengen wil.
Misschien lees je best eens het bewuste artikel over ‘Tropische Stormen’ die ik eerder reeds publiceerde. Dat kun je HIER doen.


GASTRONOMIE OP DE TEIDE – 27 september 2017
Het basisstation van de kabelbaan was het decor voor een nieuwste organisatie door Volcano Teide die meteen twee criteria aan elkaar bindt. Het sterrentoerisme bevorderen door dit te koppelen aan gastronomie zal een voltreffer worden, dat staat nu reeds vast.
Het bestaande event Atardecer y Estrellas wordt nu uitgebreid met een actiepunt waarbij ook de smaakpapillen zullen verwend worden. En daarvoor heeft men beroep gedaan op niemand minder dan chef Erlantz Gorostiza van het befaamde M.B. Ritz Carlton Abama die over twee Michelinsterren beschikt.

Eerst met de kabelbaan omhoog om van uit La Rambleta te genieten van een oogverblindende zonsondergang en daarna de duisternis in te duiken om het ruimtespectrum te beleven met alles wat daarboven te zien is. Mede door de pure en stofvrije atmosfeer zijn planetaire stelsels zeer duidelijk te zien met het blote oog. Wil je dieper de ruimte inkijken dan kun je beroep doen op een van de telescopen die daar zijn opgesteld.
Daarna kom je met de kabelbaan in alle duisternis naar beneden en kun je je tegoed doen van een cocktail dinner waarbij Canarische gerechten klaargemaakt worden door de Baskische superchef. Niet de gerechtjes die je overal kunt eten maar hoogstaande kunstwerkjes met een knipoog naar de sterren en waarin de lokale eilandproducten zijn verwerkt. Een exquis en uniek aanbod dat perfect past in het geheel van dit evenement.
Ook de prijs is exquis: vanaf € 121 per volwassene, vanaf € 78 voor kinderen tussen 8 en 13 jaar.
Meer info staat in zeven talen op de website van Volcanoteide


AFBRAAK VERPLICHT – 20 september 2017
De regelgeving op Tenerife is soms laks, maar soms ook heel streng. Dat bewijst de verplichte afbraak van de betonnen parkeergarage in San Andrés, op een boogscheut van Playa Las Teresitas, waarbij een gedeelte van dit gedrocht op verboden kustgebied werd gebouwd, namelijk op het strand.
Twee weken geleden is men begonnen met de opkuis van het gebouw en zijn de voorbereidingen getroffen om de afbraak veilig en gecoördineerd af te breken.
SERGIO MÉNDEZDe parkeergarage, ook wel de mamotreto van Playa de Las Teresitas genoemd werd na een jarenlange procedureslag, door de hoogste rechtbank van tafel geveegd omdat het niet gebouwd was overeenkomstig de wetgeving beschreven in de Ley de Costas, het wetboek dat handelt over de litoral heeft Santa Cruz uiteindelijk de das omgedaan.
Op 20 maart laatstleden werd de never ending procedureveldslag verder gevoerd voor het hoogste gerechtsorgaan op het eiland, namelijk het Tribunal Supremo. Daar werd geopperd dat het bouwwerk illegaal werd opgetrokken omdat het niet beschikte over alle attesten en vergunningen.
Voor de afbraak waaraan een prijskaartje hangt van € 423.999 wordt een termijn van drie maanden gerekend.
Als je daarbij de kostprijs van de bouw rekent dan kom je aan een ongelooflijk hoog bedrag dat in het blunderboek kan worden bijgeschreven.
Bron: diariodeaviso.com – foto: Sergio Méndez


STAKINGEN OF NIET – 13 september 2017
Het hangt ons reeds een tijdje boven het hoofd en menig toerist die naar Tenerife vliegt moet door het Spaanse luchtruim om er te geraken en daar spant het schoentje momenteel.
Omdat verkeersleiders die het vliegverkeer dirigeren het niet eens zijn met hun werkomstandigheden wordt aan de alarmbel getrokken. Deze bel klinkt als een klok: ‘staking’.
Eerst werd er aangekondigd dat de staking 25 dagen in beslag zou nemen en zou starten op 15 september. Deze dagen werden alvast in het rood gekleurd: 15, 17, 22, 24 en 29 september; 1, 6, 11, 15, 27, 30 en 31 oktober; 3 en 5 november; 1, 4, 5, 7, 8, 10, 26, 27, 28, 29 en 30 december.
De staking zou ook worden opgevolgd door de luchthaven-brandweer, de dienst operaties, het onderhoudspersoneel, de veiligheidsdiensten en de mensen die instaan voor het operationeel houden van de parkings, taxibanen en landingspistes.
In de afgelopen week werd druk vergaderd door de verschillende syndicale afgevaardigden met de staatssecretaris voor vervoer en de voorzitters van Aena en van Enaire samen zaten.
De vergadering verliep in een goede sfeer en er werden resultaten geboekt. Dewelke weten we niet.
Wat we wel weten is dat er een nieuwe vergadering werd gepland op 12 september om tot een gunstig resultaat te komen, zowel voor de werkgevers als door de werknemers. Ook op 13 september wordt een constructieve houding aangenomen door alle partijen en wordt een vervolg gebreid aan vorige vergadering.
Daardoor werd de stakingsaanzegging voorlopig ingetrokken.
Stakingen of geen stakingen, dat weten we pas later. Tot spijt van wie het benijdt …


VERBODEN SPAANS TE SPREKEN – 8 september 2017
Iedereen weet dat de voertaal tussen piloten en luchtverkeersleiding internationaal het engels is. Nochtans is er tussen de twee voornoemde partijen binnen een bepaald landsgebied een uitzondering. In meerdere Europese landen spreken de toren en het vliegtuig de landstaal en wordt er vergeten dat anderstalige piloten die op dat moment van dezelfde frequentie gebruiken geen Spaans, Frans of Portugees begrijpen. Nochtans is het belangrijk dat iedere gebruiker van dat gedeelte van het luchtruim zich een virtueel idee kan vormen over de situatie in de nabije omgeving.
Nochtans is het Engels de taal die door de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie wordt erkend sinds de organisatie International Civil Aviation Organization in 1944 werd opgericht.
Men wil nu overal ter wereld en ten allen tijde het Engels als voertaal gebruiken en deze maatregel start op 12 oktober 2017.
Een goede zaak, zou je denken, maar niet iedereen is daarmee gelukkig.
De vakbonden Sepla en USCA zullen snel hun bezwaren formuleren en overhandigen aan de bevoegde instanties. Daarin stellen zij dat het verbieden van de Spaanse taal een gevaarlijk precedent is en de veiligheid in gevaar kan brengen. En dat er met buitenlandse steeds Engels wordt gesproken.
Welke oplossing er uit deze ATC-impasse komt kunnen we pas later vertellen. Een zaak staat als een paal boven water; de veiligheid voor het vliegpersoneel en de passagiers moet duidelijk een prioriteit zijn.


NIEUWE WANDELROUTES – 6 september 2017
De eilandregering heeft 12 kilometer wandelroutes toegevoegd aan het reeds bestaande wandelnetwerk in het natuurpark Parque Nacional del Teide waarmee er drie nieuwe senderos toegankelijk zijn voor het talrijke wandelpubliek.

Ze hebben allen een grote gemene noemer; geen enkel pad kruist een rijweg en kan dus volledig en veilig afgehaspeld worden zonder gemotoriseerd verkeer tegen te komen.
We weten reeds langer dat de overheid het wandeltoerisme promoot en dat er op relatief korte termijn nog meer zal ingezet worden op verbeteringen en vernieuwingen van de wandelinfrastructuur.
Teide TenerifeDeze realisatie heeft € 146.095,81 gekost. De nodige werken en aanpassingen kunnen we catalogeren onder het schoonmaken en ruimen van de locaties, de afbakening van het wandelspoor, het egaliseren van het pad, de bouw van verhogingen en kleine muurtjes, een aantal drainagewerken en het aanbrengen van de bewegwijzering.
De nieuwe wandelpaden op Las Cañadas verbinden een aantal bestaande senderos met elkaar in de omgeving van de kabelbaan en zijn tussen de 3 en 4 kilometer lang. 
Een ervan loopt van de parking naar las Minas de San José, een andere naar de zone Majúa y Teleférico.
Het langste wandelpad van 4.000 meter verbindt de Mirador del Llano de Ucanca, los Roques de García, el Mirador de la Ruleta met elkaar en sluit naadloos aan bij de wandelwegen die leiden naar andere die verder west- en oostwaarts lopen binnen dit schitterend natuurpark.


FABULEUS RECORD – 29 augustus 2017
Dat de Teide de publiekstrekker nummer één is op Tenerife weten we reeds langer. Dat er ieder jaar miljoenen bezoekers naar boven trekken om de grote berg te voelen en te beleven is een feit dat reeds langer in ons geheugen staat gegrift.

Maar dat er in 2016 eventjes 4.079.823 toeristen en residenten de adem van de vulkaan roken is wel heel veel. Gemiddeld 11.177 bezoekers per dag, en dat een heel jaar lang is een cijfer waar veel attractieparken bij verbleken.
Het Parque Nacional del Teide, dat in 2007 door UNESCO als werelderfgoed werd gecatalogeerd, staat daarmee op de nummer één van alle Spaanse natuurreservaten.
Zo staat het ruim voor op de tweede in de lijst, El Parque Nacional de la Sierra de Guadarrama met 2.440.128 bezoekers, gevolgd door de Picos de Europa in de provincies Asturias, Leon en Cantabrië met 2.101.293 bezoekers.
Op de Canarische Eilanden zijn er nog natuurgebieden die in deze lijst voorkomen.
Het Parque Nacional de Timanfaya in Lanzarote met 1.703.258 bezoekers en het natuurpark Garajonay, in La Gomera met 870.486 bezoekende eenheden.
Zo zie je dat de berg die met kop en schouder uitsteekt over zijn concullega’s ook helemaal bovenaan staat op de lijst van het aantal bezoekers ervan. Of hoe het verhouding tussen grootte en het aantal bezoekers precies in evenwicht is.


WARM WEER – 23 augustus 2017
Met de hoge tot hete temperaturen van de laatste dagen wordt er van overheidswege aandacht geschonken aan de brandveiligheid en wordt er benadrukt dat mens voorzorgen moet nemen om zichzelf te beschermen. Alarmfasen voor mens en natuur worden dan geactiveerd.
Op de grafiek hieronder staat het verloop van de maximum- en minimumtemperaturen vanaf 1 juni tot op vandaag en het valt op dat deze boven hun gemiddelde staan. Tweede opmerkelijk feit zijn de uitschieters. Pieken die zowel overdag als ’s nachts serieus de hoogte in worden gekatapulteerd.
Maar dat is niet altijd het geval.
De golfstroom, de passaatwinden, het corioliseffect en de geografische ligging bepalen het weer en zeg nu zelf; deze elementen doen dat uitstekend. Onstabiliteit kennen wij meestal tussen het aardoppervlak en 1500 meter hoogte. Er vormen zich dan cumuluswolken (stapelwolken) die hooguit een middelmatig aanzien krijgen. De bui blijft meestal uit omdat de opstijgende lucht niet verder komt door de inversie. Maar dit weerbeeld is niet stereotiep voor het gehele jaar. Soms liggen er spelbrekers op de loer die het normale weer dynamiteren.
Het normale patroon wordt dan verstoord door een massale depressie die vanaf het koude noorden weet door te dringen tot boven de archipel. De bovenluchten zijn ijskoud: tussen -20 en -32° Celsius op een hoogte van 5.000 meter.
De luchtmassa komt tenslotte uit een maritiem polair brongebied die de inversie opruimt waardoor de lucht hoger dan normaal stijgt met buien tot gevolg. Soms lichte maar soms ook hele zware regen die soms 2 à 3 dagen aanhoudt.
Zo zie je maar dat het op Tenerife niet alle dagen hoogzomer is.


KABELBAAN GESLOTEN – 16 augustus 2017
Het bedrijf dat de kabelbaan op de Teide uitbaat heeft aangekondigd dat de installaties in augustus vijf dagen zullen gesloten zijn en dat er als dusdanig niemand naar boven kan. De gondels liggen stil op een aantal vooraf aangekondigde dagen.
Er werd reeds meermaals onderhandeld tussen werknemers en werkgever, maar tot op heden is er geen afdoende oplossing uit de bus gekomen. Nochtans doet het bedrijf er alles aan om de staking ongedaan te maken om de verlieslatende stakingsdagen in te dijken.

De stakingsaanzegging geldt voor 13, 15, 18, 20 en 22 augustus en wordt ter plaatse aangekondigd als ‘door redenen waar wij geen schuld treffen moeten wij de activiteiten van de kabelbaan een aantal dagen staken’ zegt de vakbond Intersindical Canaria. Waarvoor zij zich bij de toeristen verontschuldigt voor het extra ongemak dat zij veroorzaken.
Het bedrijf wijst erop dat de werknemers een essentieel onderdeel vormen van de diensten die we leveren en betreurt dat er nog geen akkoord kon worden bereikt, ondanks de beloften die door de vertegenwoordiging van Teleférico del Teide werden voorgesteld.
De problemen die zich voordoen hebben een verband en zijn rechtstreeks oorzaak van de geschillen die zich voordoen over de onderhandelingen bij de collectieve arbeidsovereenkomsten.


WAT IS TOCH DIE SMURRIE …? – 2 augustus 2017
Reeds jaren is er op Tenerife een afvalwaterhuishouding die alle gebruikte water naar één van de twintig zuiveringsstations stuurt waar het eerst mechanisch en daarna chemisch gereinigd wordt vooraleer het in de oceaan geloosd wordt.

Jouw en mijn residu wordt dus netjes opgevangen, gereinigd en teruggeven aan de natuur.

Maar niet alle afvalwater heeft de eer deze bewerkingen te mogen ondergaan. Enkele miljoenen liters vuil water ontsnappen dagelijks aan deze reinigingsbeurt. Het is zo erg dat voor de kust een bruinachtige smurrie op het water blijft drijven die niet zo uitnodigend werkt op in zee te gaan zwemmen.
De overheid neemt dagelijks stalen uit de zwemwateren om deze te analyseren en er wordt nu en dan wel eens een zwemverbod uitgevaardigd. Nu eens is de E-coli verantwoordelijk, een andere keer vormen de micro-algen een bedreiging. Maar over de bruine smurrie die reeds dagenlang aan de oppervlakte drijft wordt niets gezegd.
Het wordt dus gissen waar het niet gezuiverde water vandaan komt.
Wat we wel weten is dat de overheid er alles aan doet om tegen 2018 te voldoen aan de Europese eisen.
Maar dat zegt niets over de bruine smurrie…!


NIEUWE WANDELDIJK AAN PLAYA DE LAS VISTAS – 26 juli 2017
Het aftellen is begonnen … De burgemeester van Arona, José Julián Mena, is fier als een gieter als hij de nieuwe ontwerpplannen van ‘el paseo de las Vistas’ aankondigt.

De wandelpromenade langs het strand van Las Vistas in Los Cristianos is een van de drukste voetgangersgebieden in het zuiden van Tenerife. Een schitterend icoon dat prijkt op de kroon van deelgemeente Los Cristianos. Een locatie die iedere bezoeker wil bewandelen.
Meer dan twintig jaar geleden, bij de aanleg van het strand werd ook de huidige wandelpassage aangelegd en nu is het tijd om dit geheel op te frissen.
Een nieuw uiterlijk geven aan deze publieke ruimte zal de site opwaarderen in een moderner esthetisch kader. De voetganger en de minder mobiele gebruiker zullen er zich thuis voelen en vrijer kunnen ademen.
De gemeente Arona heeft groen licht gegeven aan dit nieuwe project die op minder lange termijn moet gerealiseerd worden. Pas daarna zullen de duizenden wandelaars die er per dag gebruik van maken het vernieuwde traject opnieuw kunnen gebruiken.
Naast het vervangen van het wegdek, wordt een van de meest opvallende veranderingen, de uitbreiding van de breedte. De wandelweg van gemiddeld zes meter zal verbreed worden naar gemiddeld zeven meter.
Daarvoor zullen er muurtjes en opstandjes sneuvelen en zal er genivelleerd moeten worden.
Er komen op diverse plaatsen nieuwe banken uit hout, staal en steen en er wordt fitnessapparatuur geplaatst worden om de sportievelingen nog beter te dienen.
Op diverse strandzones komen er ook houten rusttribunes voor voetgangers en zwemmers.
Op termijn zal deze renovatie de kuststrook van Las Vistas helemaal opwaarderen en heropleven. De duizenden toeristen die er dagelijks voorbijkomen zullen er enkel goed bij varen.


GRATIS WIFI OP TENERIFE – 19 juli 2017
De eilandregering voorziet op termijn wifi voor iedereen en heeft vier locaties aangeduid die als proefproject moeten worden opgestart. Het gaat hier over 39 wifipunten die opgesteld worden in gemeenten met een grote toeristische bezetting.

Adeje, Arona, Puerto de la Cruz en Santiago del Teide zullen dan gratis wifi aanbieden aan meer dan 1 miljoen toeristen en residenten.
Dit pilootproject moet past in een groter ontwikkelingskader met de naam Smart Island die het volledige eiland moet voorzien van een glasvezelverbinding met daarnaast een gratie wifi-aanbod op het volledige eiland.
Gratis is nooit helemaal gratis. Je zult je moeten inloggen met een aantal persoonlijke gegevens om het draadloos overheidsnetwerk te kunnen gebruiken. Op deze manier zal de overheid de toeristische bewegingen en het internetgebruik van de ingelogde personen kunnen volgen en ontleden, wat dan weer belangrijk is om gevolgtrekkende beslissingen te nemen i.v.m. het toerismebeleid.
Minister van toerisme Alberto Bernabé en verantwoordelijke voor het Área Tenerife 2030-project zegt dat de technische uitrusting voor het netwerk reeds geplaatst is en dat enkel de netwerkverbindingen moeten aangesloten worden. De tijd nodig om gratis wifi aan te bieden wordt geschat op een maand, vanaf het moment dat de regering het startschot geeft.

Wanneer dat startschot zal gegeven worden staat niet te lezen in de persnota, dus kunnen wij dit ook niet publiceren. Eén feit staat vast: het zal geen jaren meer duren vooraleer Jan en alleman zal kunnen aansluiten op het gratis aangeboden wifinetwerk in deze vier gemeenten.
Het netwerk zal een downloadsnelheid halen van 10 Mbps, en kan verhoogd worden naar 20 Mbps indien de regering dat nodig vind en indien er ook voor betaald wordt.

In Arona zullen volgende locaties toegang tot het netwerk krijgen: het havengebied, Mirador de la Centinela, Paseo Litoral van Las Galletas, Parque de Garañaña, Paseo van de Costa del Silencio en alle stranden waar de regering concessies heeft.
In Adeje: de ingang van Barranco del Infierno, playa Fañabé, Playa Troya en de stranden die onder de overheidsconcessie vallen.


NIEUWE TAXI-APP – 2 juli 2017
Het taxibedrijf binnen Arona maakt nu ook gebruik van een mobile telefoonapplicatie waarmee je een taxi kunt bestellen. Niet zo uitzonderlijk als het niet ware dat je daarmee ook het type voertuig kan kiezen en het voertuig kunt volgen tot op jouw eigen opstaplocatie.

Een initiatief waarbij minder mobiele mensen, rolstoelgebruikers en bezitters van huisdieren zich gelukkig mogen prijzen. Het voertuig dat besteld wordt zal volledig naar de noden uitgerust zijn van de beller en zal je probleemloos naar je nieuwe locatie voeren.

Meer zelfs, je kan een taxi bestellen waarbij de bestuurder de Engelse taal beheerst. Ook de betaalmogelijkheden werden uitgebreid en je kunt dus afrekenen met een betaalkaart. En huisdieren kunnen in alle vormen en maten mee aan boord als je dat aangeeft bij de boeking.
De applicatie is gebaseerd op geolocatiesystemen, zoals Google Maps en Street View, en is voor de klant, vanaf de bestelling te volgen op jouw eigen mobiele telefoon. Deze technologische ontwikkeling heeft het dus ook mogelijk gemaakt om kwalitatieve hoogstaande service te bieden aan mensen met een handicap.

Het taxibedrijf heeft reeds 35 van de 245 voertuigen aangepast met dit systeem en zal in de nabije toekomst verder werken aan de uitbreiding er van. Er zijn meer voordelen dan nadelen …!
De applicatie 1Taxi! wordt enkel gebruikt in Spanje en dekt op vandaag reeds 600 gemeenten en steden. Het is dus niet verwonderlijk dat deze app zijn intrede doet op Tenerife.
De applicatie heet 1Taxi! en kan gedownload worden voor Androïd- en iPonegebruikers op http://www.1taxi.es/.


GOEDKOPERE ZENDINGEN – 5 juli 2017
De douanekosten voor producten met een aankoopsom kleiner dan € 150 die naar de Canarische Eilanden worden opgestuurd zijn eindelijk officieel afgeschaft. Goed nieuws voor mensen die regelmatig gebruik maken van internetaankopen bij Amazon, Bol.com en nog veel andere internetbedrijven.

Er zijn een aantal zaken die je uit elkaar moet houden; enerzijds zijn de Canarische Eilanden twee provincies van Spanje, anderzijds is de archipel een Spaans overzees gebied.
Dat impliceert dat de wetgeving enigszins verschilt van de Spaanse wetgeving want in een gebied dat 1.500 kilometer van het vasteland en midden in de oceaan ligt zijn er andere noden en wordt er anders geleefd. Zo ontstond bijvoorbeeld de Canarische residentenkorting voor verplaatsingen binnen Spanje. De wetten die gelden op de archipel (Boletín Oficial de Canarias) worden dan ook in een ander wetboek gegoten dan deze op het vasteland (Boletín Oficial del Estado). In het BOC verschijnen afgietsels van het BOE, dit zijn gelijkaardige maar aangepaste wetteksten naar de normen en noodzakelijkheden van het leven op een subtropische eilandengroep. Dit is de geografisch-politieke situatie.

Er was ook nog een douanewet die de import en export van en naar de archipel moest beschermen. Te lang om dit hier uit te leggen; het komt er op neer dat je tot op vandaag een flinke som aan douanerechten of importkosten moest ophoesten om goederen naar het eiland te brengen. Door technologische veranderingen kopen wij gemakkelijker via het internet en dat kostte duurder dan dezelfde aankoop verricht op het Spaanse vasteland.
Minister van Financiën van de Canarische Eilanden, Rosa Dávila, zei op 19 februari 2016 in het regionale parlement dat aankopen via het internet van minder dan € 150,00 niet meer aan de verplichtingen van het DUA (Documento Único Administrativo) onderhavig zijn. Het aankoopbedrag wordt opgetrokken van € 22,00 naar € 150,00 en dat is goed nieuws voor veel mensen die hun aankomen via het internet willen laten verlopen.
Na 18 maanden van debatten en discussies is deze beslissing in een wet gegoten en kan deze nu toegepast worden. Inwoners van de Canarische Eilanden kunnen nu met een gerust hart en zonder extra kosten hun ding doen op het internet.


VLIEGTUIGINCIDENT – 28 juni 2017
Door het incident op de luchthaven in het zuiden van Tenerife waardoor de landingsbaan werd versperd door een vliegtuig met vier lekke banden flakkert een oude vraag weer op.

Moet deze drukke luchthaven over een tweede landingsbaan beschikken?

Bij de landing liep een Airbus 330 van Jet2-vliegmaatschappij ernstige schade op aan het hoofdlandingsgestel. Twee klapbanden aan de linkerkant en twee afgerukte banden aan de rechterzijde hebben het toestel na de landing volledig geïmmobiliseerd op de landingsbaan. En zodoende was er geen verkeer meer mogelijk. Tientallen aankomende vluchten werden omgeleid naar de noordelijke luchthaven Los Rodeos en naar luchthavens op andere eilanden. De vertrekkende vluchten werden staande gehouden. De luchthaven bleef meer dan 6 uur lang gesloten voor alle vliegverkeer. Economische gevolgen, financiële aderlatingen en gestrande passagiers die nadien allemaal terug naar hun bestemming moesten gebracht worden.
Wij herinneren ons een gelijkaardig geval op 23.11.2015 waarbij een Boeing 737-800 van Norwegian bij take-off de opstijging moest onderbreken door twee platte banden aan het neuslandingsgestel. Toen werd de luchthaven 10 uur lang gesloten omdat ook de brandstof uit het toestel moest worden verwijderd voor het getakeld kon worden.
De incidenten lieten het potje bij de burgemeesters uit de zuidelijke gemeenten bijna overlopen. Zij gaan er van uit dat een tweede landingsbaan een absolute ‘must’ is voor een luchthaven die per jaar meer dan twaalf miljoen passagiers vervoert.
Zij werden in deze polemiek bijgestaan door Fepeco (bouwfederatie) en Ashotel (hotelfederatie) die een verzekerde continuïteit van toerisme aan- en afvoer belangrijker vinden dan de realisatie van een bijkomend vertrek- en aankomstcomplex.


GROOTSTE AQUARIUM TER WERELD – 21 juni 2017
In de gemeente Adeje zal het grootste aquarium ter wereld gebouwd worden.

Groot? Ja, heel groot. Met een oppervlakte van15.000 vierkante meter en een totale inhoud van 27 miljoen liter water kun je dit geen visbokaal meer noemen.
Het nieuwe thematisch complex zal worden gebouwd in en onder de Barranco de Las Torres door de firma Hai Re Aquarium en zal een slordige 20 miljoen euro kosten.
Het designontwerp toont ons futuristische waterbassins die gedeeltelijk ondergronds worden gebouwd om de bezoeker een beter driedimensioneel zicht te geven op de collectie maritiem leven die er zal ondergebracht worden.
In het nieuwe complex zullen er meer dan 10.000 vissen en zoogdieren ondergebracht worden in 70 aquariums. Goed voor minimaal 950 soorten vissen en ongewervelden die in zoet water en in zout water leven.
Shows, zoals we gebruikelijk te zien krijgen in andere attractieparken blijven hier afwezig. Het accent bij deze realisatie ligt op het leven onder water en ook op een wetenschappelijke beleidsvoering.

Dit project werd gepromoot door het Ministerie van Territoriaal beleid, Duurzaamheid en Continuïteit van de Canarische Eilanden. De goedkeuring met de gemeente Adeje en met de eilandregering waren daar een rechtstreeks gevolg van.
Wanneer de werken starten en wanneer deze realisatie toegankelijk zal zijn voor het grote publiek werd ons niet meegedeeld.


NIEUWE TOERISTISCHE LOCATIE – 14 juni 2017
Dit wordt ooit een toeristische attractie op Tenerife maar daarvoor moet nog een en ander gebeuren.

De eigenaars van de waardevolle Cueva de Bencomo hebben de overheid de toelating gegeven om de grot grondig uit te mesten en dat kan vooral letterlijk genomen worden.
De grot werd decennia lang gebruikt als onderkomen door schaapherders die de grot als schaapstal gebruikten om te overnachten of om te schuilen tegen meteorologisch onheil.
Nochtans is deze locatie van grote etnologische, historische en archeologische waarde en daarom zijn de eigenaars, erfgenamen van Juan Bautista Hernández, ingegaan op de vraag van de eilandregering om deze locatie als toeristische trekpleister in te richten.
Maar vooraf is er nog heel wat werk aan de winkel. Het opruimen van mest die er reeds tientallen jaren ligt opgestapeld moet er uit. De locatie moet een hygiënische kuur ondergaan en de toegang tot de grot moet heraangelegd worden. Er zullen vooraf ook archeologische opgravingen uitgevoerd worden op de plaats waar ooit de voorlaatste Mencey van Taoro heeft geleefd.

 

By | 2017-12-13T13:18:36+00:00 december 13th, 2017|Categories: Blog, Weetjes|Tags: , , |0 Comments

About the Author:

Actief binnen een redactioneel en journalistiek netwerk heb ik Tenerife kunnen binden in mijn geschrijf. Het eiland waarop ik reeds decennia lang verliefd ben heeft mij kunnen verleiden tot het schrijven van talloze artikels die door Marc Engels worden geredigeerd.
Informatie en nieuwsfeiten zijn de producten, pen en papier zijn de middelen terwijl betrokkenheid het bindmiddel is. Wat daar uit vloeit wil ik met iedereen delen.
Ik moest het eerst zelf ontdekken, daarna pas kon ik het verwoorden want we zitten met duizend draden aan onze herkomst vast.
Ik niet, ik ben enkel op de verkeerde plaats geboren.

Leave A Comment