You are here:---Anders kijken naar ADHD & ADD

Anders kijken naar ADHD & ADD

Kunnen 4 of 3 letters je vertellen wat je bent of claimen wat je bent? Namelijk een persoon met een aandachtsstoornis: een tekort aan aandacht gekoppeld aan hyperactiviteit of een afwijking in de hersenen waardoor je snel afgeleid bent.

Verder kan men de bal niet misslaan. Ik heb geen flauw idee wat ik ben, maar in elk geval rijkelijk gezegend met beide ‘afwijkingen’. Als het dan toch een afwijking moet zijn, verkies ik het leuker label ‘prettig gestoord’ dan de nietszeggende 3 of 4 lettertjes.

Labeltje labeltje, welk laatje mag er nu open?

Waarom niet meteen de hele kleerkast opengooien zodat je een duidelijk overzicht hebt en je echt een keuze kan maken? Al dat labelen, proberen te vatten, controleren en beheersen. Dat is nu echt die oude, beschimmelde verkruimelde koek waar , wij nieuwetijdsmensen vanaf willen. Geef maar het hele scala aan mogelijkheden en potentieel om mee te spelen.

Waarom zijn velen sedert de jaren ’60 zo anders? Er is een hogere frequentie waardoor maskers of olifantenhuid geen stand meer kunnen houden. De hogere frequenties zijn als röntgenstraling en gaan door alles heen. Exit schijnheiligheid, welkom authenticiteit. De hooggevoelige of HSP’ers (weer 3 letters) kan zich niet meer beroepen op bescherming waardoor de kosmos zich ervan verzekerd dat er op aarde zeker een andere weg ingeslagen wordt. Een pionier zijn is een moedige daad.

Authentiek zijn

Wat wij andersvoelenden hier komen veranderen is vakjesdenken. Want leven is zelfexpressie en geen bandwerk. Wij voelen met elke cel van ons lichaam, dat wil zeggen dat informatie niet meer opgenomen wordt maar dat wij de informatie worden. Een hooggevoelige heeft een 4D-perspectief of reactievermogen inplaats van een 3D. Het cijfer 4 is gelinkt aan materie. Een HSP’er voelt dus totaal omdat het één wordt met de materie, alles gebeurt tegelijkertijd.

Voor een hsp’er is het vakjesleven super saai, traag en hij snapt helemaal de heisa niet rond concentratie want hij is bewust. De hsp’er weet, hij moet er zich heus niet op concentreren, want hij scant voelt en weet het al. Al die afleidings- en vertragingsmechanismen van je moet je concentreren zijn net dat wat de hsp’er hier komt te doorbreken. Stromen schreeuwt elke cel van de hsp’er, go with the flow, stroom. Concentratie is juist het tegenovergestelde van wat de hsp’er voelt te moeten doen. Een hsp’er IS, hij snapt de zijnstoestand of wat het is om bewust te zijn van alles zonder er zich op te focussen. Een hsp stelt zich gewoon open en sluit zo aan op alles. Stel maar een vraag en je zal verrast zijn dat je kind het antwoord kent, hij heeft alles gehoord/gezien en gevoeld en is allang weer verder.

ADHD is enthousiast, creatief, barst van de ideeën, vliegt in het leven, kan niet stilzitten, stroomt dus is steeds in beweging, is expressie pur sang. De zenuwuiteinden zijn zo fijn besnaart dat ze elk zuchtje kunnen waarnemen. De taak van een ADHD’er, is je (dwingend) uit te nodigen om in beweging te komen. Hij zal de systemen dwingen om meer ruimte te scheppen. Bijvoorbeeld,
– gedaan met muffe, zuurstofloze klassen van 24 en meer leerlingen
– gedaan met lang stilzitten en daardoor afstompen, want beweging stimuleert de hersenen
– gedaan met klassen op leeftijd en meer op interesses en talenten
– …

ADD is verstrooid, hij zorgt ervoor dat parade van het perfectionisme onderuit gehaald wordt. Leeft gemakkelijk in zijn eigen wereldje want heeft contact met de innerlijke rijkdom, domme fouten ondanks zijn hoge intelligentie, schrijffouten, geen zin in kennisopbouw want leeft vanuit gevoel, met 10 dingen tegelijk bezig … Er is altijd een vorm van ‘imperfectie of chaos aanwezig’. Hij is één vat vol potentie en nodigt je (dwingend) uit tot acceptatie, flexibiliteit en een andere invalshoek

De verandering

De verandering die wij, hooggevoeligen, komen brengen op aarde zijn:
– meer authenticiteit in plaats van voorgekauwde koek (een duidelijke essentie of waarom je iets doet)
– meer creativiteit, werken vanuit beelden en met fantasie (pure scheppingskracht gebruiken)
– invoelen en daardoor verbindend werken (dienstbaarheid, empathie)
– vrijheid, onafhankelijkheid en flexibiliteit (in het nu leven en stromen)
– eigenwijs / eigenzinnig / zelfbeschikkingsrecht (autoriteiten en gezag worden niet aanvaard)
– transparantie en vanuit het hart leven (liefde en vreugde in plaats van manipulatie en overleven)
– minder hoofd en meer voelen, in het nu leven en aansluiten op de akashakronieken (vandaar de        verstrooidheid of slecht geheugen)
– eerlijkheid en transparantie in plaats van manipulaties en leugens
– moeite met het beperkend woord, meer intuïtie en zingeving via beelden
– hebben geen oordeel of testen nodig, zichzelf zijn is voldoende
– presteren zeer slecht onder druk want dat belemmert het stromen
– het zijn is belangrijker dan het worden
– het moeten vervangen zij door mogen
– meer leren over het leven in plaats van werken om te overleven
– ander waardensysteem, meer vanuit het uitwisselen van syn-energie in plaats van pasmunt

Ik weet wie ik ben, het wat ik ben is minder belangrijk. Ik ben ik in al mijn zijn. Buitenbeentje, healer, wegwijzer, HSP’er, moeder van een hsp-dochter, zoeker, rebel, stokebrand, rekel, … Kun jij nu zeggen wie ik ben na al die labeltjes? Nee, maar als je me ontmoet zal je het wel weten. Het leven is een beleving en woorden zijn momentopnames en nietszeggend.

Hoe ga ik om met mijn hsp kind?

Ik krijg heel veel vraag van ouders over hoe ze het beste met hun hsp-kind omgaan. Mijn advies is: leer van je kind en werk mee in plaats van tegen, want kinderen zijn hier om de ouderen te helpen om nieuwe wegen te ontsluiten. Ga mee in het proces en ontdek je blinde vlekken. Is je kind onhandelbaar, kijk dan waar jij weerbarstig bent naar je eigen wensen en gevoel toe. Is je kind woedend, kijk dan naar je eigen woede die jij geen stem durft te geven. Kinderen en dieren dragen facetten voor ons die we niet onder ogen kunnen of willen zien en waarvoor we geen verantwoordelijkheid nemen.

Een hsp-kind heeft nood aan duidelijke zekerheden, aan eerlijkheid, openheid, gelijkwaardigheid, duidelijke antwoorden, acceptatie, eigen ruimte en rust, natuur & dieren, vrijheid, eigenwijsheid. Je legt je kind uit waarom je iets vraagt, duidt de pro’s en contra’s en laat dan de eigenwijsheid van het kind aan het werk. Zo wordt alles een samenwerking.

About the Author:

Isabelle Lambrecht is schrijfster, healer en life coach. Na meer dan 25 jaar last van fibromyalgie, CVS, ... en een leven dat vierkant draaide, gebruikt zij nu haar kennis om anderen te helpen. Haar specialiteit is het wegnemen van je emotionele en fysieke pijnen via healing op afstand en het coachen in alle levensdomeinen . Klanten feedback vind je op www.zichtbaar.be contact: isabelle@isahealing.eu

Leave A Comment